loot Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Har en Western Digital Caviar SE 160GB IDE som jeg helst vil ha opp å gå igjen. Disken er vel snart 1,5 år. Det viser seg nå, eller hører, at den har gitt fra seg en svært høyfrekvent lyd. Noe jeg tilsynelatende ikke har tatt svært alvorlig... Noe som kan være et dårlig tegn... ? Dette har den forøvrig gjort så lenge jeg kan huske. Vel et par ganger i mnd har den fusket ved oppstart den siste tiden, ved at bios ikke fant disken. Men dette har alltids ordnet seg selv etter en restart. Problemet nå er at BIOS ikke finner disken. Har nå prøvd ulike kabler, pin set og 3 forskjellige maskiner. Har vært i kontakt med ibas.no men de tar i underkant av 10 store for recovery hvis det skulle være noe igjen å redde. Er disken død og data borte for alltid ? Trenger sårt gode tips fra hele norge Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Siden disken til tider ikke har fungért, så kan maskina være ustabil. Kanskje ny BIOS vil hjelpe? Lenke til kommentar
substeve Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Med en gang en disk begynner å gi lyder fra seg eller fuske ved oppstart så er det backup tid, om man ikke har gjort det. Du kan prøve SpinRite for å sjekke disken. Du kan også prøve GetDataBack som endel anbefaler. [substeve går for å ta backup} Endret 23. januar 2006 av substeve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå