stoolman Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Har nettopp kjøpt meg ny maskin, og lurer på hvor mye det er trygt å overklokke en P4 2,4ghz 533, uten å skifte vifte. Kan noen forresten anbelfale meg en bra vifte og et bra element til en pris som ikke betyr at jeg vil sulte i ukesvis......? Setter forresten ikke så stor pris på støy..... Jeg har ikke drevet med overklokking før, men etter som jeg forstår kan jeg stille fsb til f.eks 166 og multiplieren til f.eks 16 og dermed få et resultat på 2,656ghz... Stemmer dette? Vil dette gå greit med orginalvifte? Huff, dette ble mange spørsmål, men jeg regner med at det var ved å spørre at andre lærte seg dette. Derfor spør jeg.. Håper noen (om enn av barmhjertighet) gidder å svare meg....? På forhånd takk.... Lenke til kommentar
haakon_d Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Multiplieren er låst, på en 533 Mhz FSB 2,4 Ghz er det lett å finne ut hvordan. 2400 / 133 = 18 Denne multiplieren er låst, som på alle andre Intel prosessorer, så du er forbeholt Front Side Bus (FSB overklokking. Dette er egentlig såre enkelt, du entrer BIOS (Basic Input Output System) og leter deg frem til du finner klokkefrekvens (FSB) og multiplier instillingene. Du stiller opp klokkefrekvensen noen hakk, og tester om instillingene er stabile, hvis de er det setter du dem opp et par hakk til helt til det blir ustabilt, da setter du dem ned til seneste stabile hastighet, og tester denne grundig. Når det kommer til viftevalg finnes det mange mulige vifter, hvis ting som f.eks vannkjøling er utelukket. Microplex har massevis av vifter, ta en titt innom og let til du finner det du leter etter. Det finnes alltid tester av de respektive viftene på nettet. Lykke til ! mvh Lenke til kommentar
stoolman Skrevet 12. september 2002 Forfatter Del Skrevet 12. september 2002 Tusen takk Håkon!! Nå blir det overklokking!!!!!! Lenke til kommentar
b-real Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 En annen ting du glemte er at du oxo kan stille vcore for å øke stabiliteten til CPU... Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Quote: Den 2002-09-12 23:48, B|Real skrev:En annen ting du glemte er at du oxo kan stille vcore for å øke stabiliteten til CPU... ...men husk å ikke øke vcore mer enn nødvendig, pga høyere varmeutvikling. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Quote: RikkyRally skrev (2002-09-13 03:03):...men husk å ikke øke vcore mer enn nødvendig, pga høyere varmeutvikling. Ikke nødvendig nei, men den hjelper påstabiliteten. Så lenger du holder deg under 1.7 så skal ikke d være noe problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå