Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc - Problemer med nedlasting og oppdatering

Anbefalte innlegg

For kort tid siden gikk jeg til anskaffelse av en ny pc (ferdig sammensatt hvor Windows XP SP2 og drivere var installert), og jeg begynte ganske tidlig å merke problemer. Jeg prøvde først å oppdatere Windows, og det virket ikke særlig bra. Enkelte oppdateringer ble lastet ned (hvorav to så ut til å bli installert), men det stoppet opp ganske tidlig. Jeg tenkte først at Windows update hadde "en dårlig dag" og satset på at det ville virke senere.

Deretter installerte jeg den medfølgende Norton Internet Security og prøvde å oppdatere dette. Etter mange forsøk var noen av oppdateringene lastet ned og (påstått) installert, men for det meste fikk jeg bare beskjed om at det ikke virket. Da avinstallerte jeg Norton og prøvde meg med to andre (gratis) alternativer i stedet (AVG antivirus og Zonealarm). Zonealarm var visst oppdatert fra starten, men AVG hadde eldgamle virusdefinisjoner. Jeg prøvde å oppdatere dette, men fikk problemer der også. Det stod at oppdateringen var korrupt, så jeg gav det opp rimelig raskt.

For å bli helt sikker på at jeg ikke bare var et offer for tilfeldighetene, prøvde jeg å hente ned noe annet fra nettet. Firefox og Opera ble lastet ned uten tegn på at noe var galt (disse to ble også lastet ned på en annen maskin fra samme sted rett etterpå, hvor de virket helt fint), men begge filene viste seg å være ødelagte da jeg prøvde å installere. Til og med en videofil jeg lastet ned hadde synlige feil (den gav dog ingen feilmeldinger).

Dette ble prøvd uten brannmurer eller annet aktivt, lave instillinger på nettleseren (MSIE) og uten andre "forstyrrende elementer" (så vidt jeg vet). Bruk av nettleseren virker for det meste greit, selv om ser ut til at det er noe galt med kjøring av ActiveX. Jeg kan ikke se andre symptomer på at noe er galt, bortsett fra at maskinen bruker relativt lang tid på å starte opp. Under enhetsbehandling ser det også ut til at ting virker som det skal, og driverne kommer rett fra medfølgende CD.

Etter å ha kontaktet nettbutikkens brukerstøtte (noe som ikke gav resultater), var tiden kommet til formatering. Da dette var gjort og drivere installert, prøvde jeg på nytt Windows update. Dette virket fremdeles ikke. Samme feilene kom også på de to nettleserene jeg igjen prøvde å laste ned, så jeg konkluderte med at formateringen ikke hjalp.

Hvis det har noen betydning er hovedkortet følgende (antar at resten av maskinvaren ikke kan ha særlig mye innvirkning på dette, men hvis noen mener det motsatte nevner jeg gjerne mer):

Gigabyte GA-K8NMF-9 Nforce 4-4X, S-ATA, LAN, 8ch- lyd, 1394B, PCIe

Har noen en idè om hva som kan være galt og hvordan jeg løser problemet? Personlig er jeg såpass lite datakyndig at jeg ikke kommer til å finne ut av mer selv, men jeg vil helst ikke sende maskinen tilbake for feilsøking (og kaste bort selgers og min tid) dersom jeg med enkle grep kan ordne det selv. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for rådet; så snart jeg finner et sted hvor jeg kan få lastet det ned (det ser ikke ut til å virke fra siden du henviste til) skal jeg prøve dette.

Er det noe spesielt jeg skal se etter eller bare en generell melding om at noe ikke virker som det skal? Er det forresten utvilsomt en maskinvarefeil (i motsetning til en programvarefeil som det er mulig å gjøre noe med selv)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...