Gå til innhold

Kjøpe 7800GT nå, eller vente på prisras?

ToreBarsk

Anbefalte innlegg

Jeg hørte av en venn at alle 7800GT og GTX-kortene kom til å synke i pris i slutten av januar/starten av februar fordi det skulle komme en ny type skjermkort.

Han sa de kom til å synke MYE, over 1000 kroner.

Stemmer dette?

For da vil jeg jo selvfølgelig vente noen få uker viss det er mange penger å spare!

Ching ching!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1000 kroner er vel litt vel mye på 7800GT siden. Er nok heller at "vennen" din trur han vet mer enn han gjør. Eneste nye skjermkortet som kommer i slutten av januar er ATI sin x1900-serie (hvis de klarer å levere denne gangen).

Den nye typen skjermkort kommer ikke før sommeren da NVidia kommer med et Direct-X 10 og SM4.0 kort.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Ja, og så kommer G71 i første kvartal et sted (rundt februar/mars). Den er en refresh av 7800GTX på 90nm. En 7800GTX på steroider som beryktes å ha 32pipelines og kjøre på 700Mhz core.

Dersom man bare regner ren filrate, så vil det tilsvare over dobbelt så høy fillrate som en standard 7800GTX...

Så ja, det er vel egentlig det kortet jeg ser mest fram til, foruten G80 i sommer. X1900 komemr selvfølgelig veldsig snart, om typ 2 dager (lanseringen ihvertfall), men prisene dropper nok ikke med 100 kr av den grunn...

Mest ideelee prismessig er nok å kjøp nytt kort enten 2-3 uker etter G71 kommer, eller 2-3 uker etter G80.

Evt. kjøp et brukt kort når G80 kommer. Det er massevis av folk som kommer til å ville selge bort GT og GTX kort da for å kunne ha det helt nyeste utstyret, og da får du dem billig.

-Stigma

Lenke til kommentar

Nå har prisene på 7800GT allerede falt ganske kraftig siste tiden, fra 3200-3400 ned mot 2500. Hvis du tar en kikk i prisguiden så får du historiske prisdata (grafen). Ser man her på 6800 (standard) for pcie (ikke agp) som kostet omtrent det samme i høst som 7800GT gjør nå, så falt dette kortet ganske kraftig, 500-800 kroner, ved introduksjon av 7800GT. På den annen side, det billigere 6600GT falt bare et par hundrelapper sånn omtrent. Alt i alt har vel 6600GT bare falt med rundt 500 siden i vår.

Så er også spørsmålet om prisene faller når ATI kommer med konkurrerende kort, dvs. ikke en ny generasjon. Det vil avhenge av hvordan kortene prises i forhold til pris/ytelsen til 7800GT - og tilgjengelig antall i forhold til etterspørsel.

Jeg tror ikke at 7800GT kommer til å falle så veldig mye mer den nærmeste måneden. På lengre sikt, det vil kanskje gå under 2000 mot sommeren. På den annen side så følger jeg ikke markedet så tett, så det er nok mange her på HW som har bedre grunnlag for å si noe om dette enn jeg har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...