Delvis Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Det var nylig en hval som hadde forvillet seg inn i themsen Vet ikke hvordan det endte, men jeg bemerket på et engelskspråklig foum, om hvordan de setter himmel og jord i sving for å berge noen skarve hvaler Det var jo en episode om et par hvaler som var innesperret i isen for noen år siden, og da ble det også en stor sak i media. Fikk på nakken om dette med hvalfangsten (vet ikke om norge driver med det enda?) og jeg mener altså at den er ubetydelig og kontrollert stemmer ikke det? Men det ble påstått at Dna prøver av hvalkjøtt har avslørt at truede arter også er blant de som jaktes Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Den døde bare så det er sagt. Ellers ser jeg ikke noe mere galt med hvalfangst en at vi slakter andre dyr, det fokuseres veldig på alt blodet og det er jo nettop dette aktivister benytter bevist,men det er jo blod i alle dyr. Ta feks og slakt et 20 talls okser i et basseng, vil ikke det også se groteskt ut med alt blodet? jovist men hva har det med saken å gjøre, det som er viktigst er vel at det gjørest det som er mulig for en mest mulig human opplevelse. Blir jo litt bak mål at aktivister skriker opp om hvalfangst for så å gå å ta seg en saftig burger i pausen Lenke til kommentar
Superior Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 En mulig grunn til at hvalen svømte opp Themsen er at den var syk. Det blir ikke fanget noe annet enn vågehval i Norge. Tror gjerne en hadde kjent det på smaken om de skjøt annen hval også. Og hvorfor skulle de i det hele tatt skyte noen annen hval, da det ikke er noen som etterspør det? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Hval er et følsomt tema. Norge og Japan bedriver hvalfangst den dag idag, det ble nevnt internasjonalt i langt større grad enn f.eks. Kristin sine Israel uttalelser at Norge øker fangstkvoten i år. Internasjonalt er hvalen blitt "fredet", en avtale Norge nekter å etterfølge. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Hval er et følsomt tema. Norge og Japan bedriver hvalfangst den dag idag, det ble nevnt internasjonalt i langt større grad enn f.eks. Kristin sine Israel uttalelser at Norge øker fangstkvoten i år. Internasjonalt er hvalen blitt "fredet", en avtale Norge nekter å etterfølge. 5480912[/snapback] Noe jeg synest er bra,hvorfor skal Norge slutte med hvalfangst da dette er gor etterspurt mat som i tillegg gir inntekter? Menst det er "greit" at Spania har tyrefekting kun for underholdningens skyld Ser det ikke som noe værre å avlive en hval for kjøttets skyld enn noe som helst annet dyr som feks okser,sauer, høns osv osv . Lenke til kommentar
howzer Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Norge bør drive med hvalfangst så lenge hvalen ikke er truet. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Så lenge hvalfangstmotstanderne holder seg til argumenter rundt mulig utryddelse av hval, syns jeg det er helt greit at de holder på. Jeg kan forstå det standpunktet, og mener at det er helt greit at vi fanger hval som ikke er truet. Hval er godt og meget sunt. Hysteri og total usakelighet blir det i mine øyne når Paul Watson (eller hva han nå heter) flakser rundt å sier vi ikke kan drepe hval fordi den har sjel. Hva er så spesielt med hval kontra f.eks. ku? Hvorfor har vi ikke gruppe som sier at vi ikke kan drepe kuer fordi kuer har sjel? Jeg syns innimellom det grenser mot avgudsdyrkning denne opphøyelsen av hval som visse grupper bedriver. "Se inn i øynene hans. Han har en sjel, du ser det. Ikke drepe hvalen." Som om det er noe eget ved å se inn i en hvals øyne og så drepe hvalen, kontra å se inn i en <insert animal> øyne og så drepe <insert animal>. Forrige jobben min hadde et due problem, så vi hadde "lov" til å skyte og drepe duer som hekket på visse steder. En panikkslått og skadeskutt fugl var ikke akkurat enkel å treffe, det var enklere å vri om hodet på'n med henda. Problemet var at da fikk du se øya til dua. Det er ikke enkelt uansett å drepe et dyr en har sett inn i øya på. Neste gang Paul Watson skal spise hamburger, la ham drepe kua som skal bli mat sjøl. Problemet med mange dyrevernere er at de bare bryr seg om de søte dyrene. Delfiner og tunfisk dør side om side i tunfisktrålen hvert år, men for disse folka er tunfisken kun noen loffskiver fra å være en tunfisksandwich, ikke verdt å redde, mens delfinen derimot, "Åh, se på Flipper". Jezz, wake up and smell the coffee. Vi må redde hvalene som nå ikke blir truet av den beskatningen som foregår, men mens disse har hodet i sjøen dør ca 20-30 dyre og plante arter hver uke pga håggsten i Amazonas og andre regnskoger. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Hval er et følsomt tema. Norge og Japan bedriver hvalfangst den dag idag, det ble nevnt internasjonalt i langt større grad enn f.eks. Kristin sine Israel uttalelser at Norge øker fangstkvoten i år. Internasjonalt er hvalen blitt "fredet", en avtale Norge nekter å etterfølge. 5480912[/snapback] Noe jeg synest er bra,hvorfor skal Norge slutte med hvalfangst da dette er gor etterspurt mat som i tillegg gir inntekter? Menst det er "greit" at Spania har tyrefekting kun for underholdningens skyld Ser det ikke som noe værre å avlive en hval for kjøttets skyld enn noe som helst annet dyr som feks okser,sauer, høns osv osv . 5480985[/snapback] Det er vel fordi et samlet verdenssamfunn, med untak av Norge og Japan, anser hvalen som et fredet dyr. Hvor riktig det er å frede hvalen vet jeg ikke, men det pleier nå uansett å bli rabalder når enkeltland går på tvers av internasjonale avtaler. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Er disse avtalene basert på fakta og rasjonelle beslutninger da? Vågehvalen er langt fra utrydningstruet, såvidt jeg vet. Hvorfor skal den da være fredet? Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Som en utlending i tyskland hendte deg seg ofte at når folk ble bevisst at jeg var nordmann så kom folk og spurte om jeg støtta hvalfangst etc.. Dog, trodde selv dette ikke skjedde mer.. Men ontopic, så lenge hvalen ikke er utrydningstruet ser jeg ingen fare med hvalfangst.. Alt som er det, burdte selvfølgelig få leve i fred, eller hvertfall ikke bli slaktet.. Var innlagt på sykehus for litt siden, og trodde jeg fikk karbonader som mat, men de sa etterpå at det var hvalkjøtt.. Var ikke så ille det, og det var lite forskjell på det og vanlig karbonader.. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Det er vel fordi et samlet verdenssamfunn, med untak av Norge og Japan, anser hvalen som et fredet dyr. Hvor riktig det er å frede hvalen vet jeg ikke, men det pleier nå uansett å bli rabalder når enkeltland går på tvers av internasjonale avtaler. 5549736[/snapback] Her må man holde tunga rett i munn. Hvalen er ikke fredet, men IWC har vedtatt et hvalfangstmoratorium som Norge for øvrig mener strider mot konvensjonen (og tatt i betraktning hva som står der er den posisjonen meget forståelig), og at kommisjonen dermed har handlet ultra vires. Uansett så bryter ikke Norge med noen internasjonal avtale, etter som konvensjonen eksplisitt lar land som er uenig i kommisjonens vedtak ta forbehold og dermed ikke være bundet av vedtaket. Således er det ingen som påstår Norge bryter med konvensjonen, selv om man er uenig i selve fangsten. Japan benytter seg av en bestemmelse som lar dem drive hvalfangst for "vitenskapelige formål". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå