Gå til innhold

Hvor stor ytelsesforskjell på 1:1 og 5:4?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har lest litt rundt for å lære meg litt om overklokking, men jeg lurer på hva det har å si for ytelsen på systemet mitt å kjøre RAM-en på 5:4 i steden for 1:1?

Jeg har AMD Athlon 64 3000+ (Venice) og OCZ Dual Channel Performance PC-3200 2048MB (2*1GB)

Jeg tenkte jeg skulle overklokke CPU-en til f.eks. 250*9 å så kjøre RAM-en i 5:4, eller så hadde jeg tenkt til å klokke CPU-en til 225*9 å sette RAM-en i 1:1 (tror nok at RAM-en greier såpass overklokking, eller?)

Jeg bruker PC-en til en del designing i Photoshop og illustrator og dessuten en del spilling (BF2).

Det viktigste for meg er at jeg får bedre ytelse enn kammeraten min som har AMD Athlon 64 3200+ ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det viktigste for meg er at jeg får bedre ytelse enn kammeraten min som har AMD Athlon 64 3200+ ;)

5480729[/snapback]

hehe, kjenner den følelsen ja :p Er alltid om å gjøre å ha raskest PC i "gata" lissom :p

Anyway så er det vel egentlig bare å føle seg fram litt. Hvis du kjører noen benchmarks og stresstester så finner du jo fort ut beste kombinasjonen. Det er ikke alltid det lønner seg å ha minne og CPU asynkront.

Dessuten hvis du har 250 så blir jo minne ditt til å kjøre på en effektiv frekvens på 400Mhz så da er jo det uklokket egentlig. Men hvis du kjører 225 og 1:1 så blir det til at det kjører på 450, det har jo ganske slakke timings så burde vel egentlig klare det. Men som sagt, er bare å prøve seg fram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...