Gå til innhold

Noen som studerer jus?;)

VivaLaDiva

Anbefalte innlegg

har ikke akkurat lyst til å studere jus, men lurer på hva er kravene for å bli sivil enginør?

5489724[/snapback]

Kravene til å komme inn på sivilingeniør (som nå erstattes av en Mastergrad..) varierer veldig fra skole til skole og linje til linje.

5490586[/snapback]

Feil, alt av ingeniør, master eller bachelor krever 3mx + 2fy

5508944[/snapback]

Jeg tenkte på karakterkrav her da..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten, et par spørsmål til trådstarter:

Hvordan er jusstudiet lagt opp nå? På nettsidene ser det ut som det er en haug mer eller mindre ulike kurspakker (samme innhold, forskjellige tider og foreleser). Er det slik at undervisningen foregår i masse smågrupper?

Noen forelesere som er mer anbefalt enn andre? :whistle:

Noen synspunkter på eksamen? 2 dager á 8 timer høres noe drøyt ut.

Lenke til kommentar

Hmm...

Har forelesninger i avtale og kjøpsrett nå...mandag, onsdag og torsdag, med andre ord 6 timer i uken. På ett kurs er vi fire kollokvier, altså ca 20-25. I tillegg til dette har jeg valgt å ha husleierett; forelesninger tirsdager og fredager( 4t i uken)..tror ikke jeg kommer til å dra på forelesningene..kjedelig og umotiverende foreleser som sitter med mye kunnskap, men 0 peil på hvordan han skal lære bort.

Videre har vi møter i gruppen..litt varierende hvor ofte man velger å møtes, vi har til nå hatt ca 2 møter i uken + et med kol. veilederen!

I tillegg til dette har man også fellesforelesninger, dette har vi ikke i avtale ogkjøpsrett, men tror vi skal ha det i erstatningsrett.

Er helt klart noen forelesere som er mer pop. enn andre! Er kjempefornøyd med vår!! Har venner som har tørre kjedelige forelesere..

Er vel første mann til mølla når det gjelder valg av forelesere og grupper..litt urettferdig system vil noen si..var heldig denne gangen jeg!! :thumbup::w00t:

Lenke til kommentar
Er helt klart noen forelesere som er mer pop. enn andre! Er kjempefornøyd med vår!! Har venner som har tørre kjedelige forelesere..

Er vel første mann til mølla når det gjelder valg av forelesere og grupper..litt urettferdig system vil noen si..var heldig denne gangen jeg!!  :thumbup:  :w00t:

5535013[/snapback]

Hvordan finner man ut hvilke forelesere som er verdt å satse på? :hmm:

Lenke til kommentar

Er vel første mann til mølla når det gjelder valg av forelesere og grupper..litt urettferdig system vil noen si..var heldig denne gangen jeg!!  :thumbup:  :w00t:

5535013[/snapback]

Hvordan finner man ut hvilke forelesere som er verdt å satse på? :hmm:

5535047[/snapback]

Skal du begynne å studere? I Oslo?

Har du noen kontakter..altså venner som studerer jus ? Dettemå jo bare oppleves og erfares..personlig fikk jeg en "liste" av noen venner over de jeg måtte ha og abs IKKE måtte få...fadderne var også greie med dette.. :)

Lenke til kommentar
Skal du begynne å studere? I Oslo?

Har du noen kontakter..altså venner som studerer jus ? Dettemå jo bare oppleves og erfares..personlig fikk jeg en "liste" av noen venner over de jeg måtte ha og abs IKKE måtte få...fadderne var også greie med dette..  :)

5535111[/snapback]

Mja, tar kanskje og begynner på jus til høsten.. får se. Hvis du har en liste på lur så send den gjerne som PM. *host host*

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Jusstudentene: Hva tenker dere å spesialisere dere i? Skjønner at dere «akkurat» har startet, men har dere noen tanker om hva dere skal bruke kompetansen deres til etter studiene? Hvor mye arbeid legger dere i studiene pr. uke?

Tenker selv litt på jusstudiet til høsten, men er langt fra sikker, og må stille noen spørsmål. :)

Lenke til kommentar

Selv vurderer jeg internasjonalrett :). Har egentlig ikke tenkt så fryktelig mye på det..

Har vært litt slapp når det gjelder lesingen de to siste dagene...men fra imorgen skal jeg virkelig gi max!! Skal være på Nova klokken 08.00! og lese til langt på kveld...... :ermm:

Lenke til kommentar
Selv vurderer jeg internasjonalrett :). Har egentlig ikke tenkt så fryktelig mye på det..

5535327[/snapback]

Folkerett og menneskerettigheter er absolutt spennende tema, men alltids med tørrere partier enn andre (havrett er, ulogisk nok, relativt tørt).

Lenke til kommentar

Jeg tar 40 studiepoeng dette halvåret, det vil si ca. 133.33 % studiebelastning. Derfor leser jeg litt mer dette halvåret enn ellers.

Studieteknikk legger du opp selv, detvil si du må få din egen rytme på åssen du skal og vil lese. Noen likr å ha lest ferdig før forelesing, andre tar notater av de tde leser etc. Men det er viktig å lese paragrafene og dommene som det henvises til.

Erstatningsforelesingene med Ole Steen Olsen er bra, men ha en annen kursleder så dere kan flere innfalls måter til å løse en erstatningsrettsoppgave på.

Når det gjelder opplegget så er det en eksamen hvert år for en avdeling. Du kan ta en avdeling p ået halvår hvis du er villig til å jobbe hardt, men disse er beregnet å vare et år. En avdeling er delt i to semestre og hvert semester er delt inn i fagområder som erstatningsrett, kjøps- og avtalerett etc.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å studere jus etter sommeren. Men saken er den at jeg allerede er student og opptatt på dagtid på grunn av dét de neste fem årene. Jeg tror at UiO tar imot privatister.

Er det mulig å studere alt på egenhånd, og bare ta juridisk embetseksamen?

Hvis ja; hvor mange deler består eksamen av?

Lenke til kommentar

Noen blir elektrikere, mens andre blir revisorer... Folk er forskjellige og velger forskjellige yrkesretninger...

Jeg er dog personlig favoritt av å ikke ha så mye ansvar, jobbe med min største lidenskap, skal nok ut i læra som bilmekaniker ja... Det er faktisk drømmen min...

Endret av Ezo
Lenke til kommentar

5613011[/snapback]

Du kan gå opp som privatist til hver avd., les mer her.

5613898[/snapback]

Takk for svar! Jeg har vært inne på denne siden. Fikk svar på en del av det jeg lurer på. Men er det virkelig slik at man må ta det jeg tror er noe over 100 privatisteksamner? På sidene står det at én eksamen koster fra 1500 til 6000. Det blir litt dyrt dersom jeg som vanlig student må hoste opp ca 3000 kr ganger godt over 100..

Det blir så dyrt at jeg ikke kan klare det på grunn av penger i så fall.

Lenke til kommentar

5613011[/snapback]

Du kan gå opp som privatist til hver avd., les mer her.

5613898[/snapback]

Takk for svar! Jeg har vært inne på denne siden. Fikk svar på en del av det jeg lurer på. Men er det virkelig slik at man må ta det jeg tror er noe over 100 privatisteksamner? På sidene står det at én eksamen koster fra 1500 til 6000. Det blir litt dyrt dersom jeg som vanlig student må hoste opp ca 3000 kr ganger godt over 100..

Det blir så dyrt at jeg ikke kan klare det på grunn av penger i så fall.

5618475[/snapback]

Da må du ta opp lån da. Du tjener inn de pengene fort som bare svint hvis du får deg jobb.

En Advokatfullmektig har vel en begynnerlønn på rundt 350.000 kr. Advokater tjener godt og de tjener ofte omkring 4-500.000 kr, mens de som jobber i de store advokatfirmaene kan tjene mellom 2 - 5 mill.

Altså 350.000 kr er mer enn du trenger og du kan betale tilbake lånet ditt på samme året.

REDIGERT: Bare sånn for å mobbe dere litt; Jeg har en årslønn på 835.000 kr ETTER skatt og jeg har ikke en dritt utdannelse etter VGS :tease:

Endret av Sir Winston
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...