Gå til innhold

hvor får jeg LinuX?

eUnaas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linux er helt gratis, ja. Men det krever en brukbar netttilkobling for å hente ned. De siste versjonene kommer gjerne på 2-3 CDer. Ellers så finnes det enkelte databutikker som brenner det ut for deg for en billig penge. f.eks. Dathor i Trondheim.

Det finnes et utall forskjellige utgaver (distribusjoner). Her finner du noen av de mest populære:

http://www.redhat.com

http://www.mandrake.com

http://www.slackware.com

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-12 19:17, runeb skrev:

Linux er helt gratis, ja. Men det krever en brukbar netttilkobling for å hente ned. De siste versjonene kommer gjerne på 2-3 CDer. Ellers så finnes det enkelte databutikker som brenner det ut for deg for en billig penge. f.eks. Dathor i Trondheim.

Det finnes et utall forskjellige utgaver (distribusjoner). Her finner du noen av de mest populære:

ok så linuX er gratis? hvorfor? hva tjener de penger på?

Er det slik verjsoner av det? hva er siste versjon?

Hvordan insalterer jeg det, booter fra diskett?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-12 19:17, runeb skrev:

ok så linuX er gratis? hvorfor? hva tjener de penger på?

Er det slik verjsoner av det? hva er siste versjon?

Hvordan insalterer jeg det, booter fra diskett?

Lenke til kommentar

En side hvor du kan laste ned alle distribusjoner er:

http://www.linuxiso.org

Hvis du bare skal teste ut Linux, er det greit å prøve Knoppix sin distro. Den kjører fra CD, og du kan bruke den til å teste Linux uten å måtte installere den først.

Jeg har selv prøvd den, og den fant all min hardware, bootet rett i 1024x768 K-desktop og vips var jeg på nettet. Den har også innebygged konfigscripts for ADSL og modem + +.

Jeg svei med engang endel kopier til noen kompiser som jeg vet har lyst, men er "redde" for å prøve.

Du kan med andre ord kjøre Knoppix på din nåværende maskin. Dermed får du også et bedre inntrykk, fordi selv om Linux kjører på en 486, er det selvsagt mye mere spennende å kjøre den på en rask maskin.

Siden til Knoppix (Finns en engelsk og en tysk version.)

http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html

Lenke til kommentar

Borsett fra at Dan Hansen liker å spøke litt :wink: var det dette jeg ville legge til:

Knoppix laster du ned som en *.iso fil. Den er på ca 700megs, og du svir den med f.eks. Nero. Når den er svidd ferdig booter du rett fra CD'en, og den booter deg rett inn på Linux (K) desktoppen. Det tar ca. 45 sekunder å boote ferdig på min 1900+ XP.

Lenke til kommentar

Hehe, sant.

Selv har jeg prøvd skolelinux (følger med siste Linux-magasinet - kjøpes hos Narvesen) og det fungerte ganske så greit. Kunne være en idè å prøve det siden det er norskspråklig. Ellers finnes det en bok som heter "Linux - installasjon og konfigurasjon" av: David Elboth. Denne boken inneholder også en Red Hat versjon og tar for seg installasjon og konfigurering av denne i detalj. Har dessverre ikke fått testet den selv ennå - men boken virker oversiktlig og grei.

Lykke til :smile:

Lenke til kommentar

Et ålreit sted å begynne:

http://www.tldp.org/FAQ/Linux-FAQ/intro.html

Orker du ikke å lese gjennom dette, er kanskje ikke Linux noe for deg. Jeg har lært svært mye etter at jeg begynte å bruke Linux. Det gjør man ved å søke etter informasjon og eksperimentere litt.

Ikke forvent at Linux skal se ut og oppføre seg nøyaktig som Windows. Det tar lang tid å legge om uvaner etter mange år med Windows-bruk. Så ikke forbann Linux etter en uke... Etter noen måneder vil du forbanne Windows.

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-12 23:16, LeD skrev:

Et ålreit sted å begynne:

Ikke forvent at Linux skal se ut og oppføre seg nøyaktig som Windows. Det tar lang tid å legge om uvaner etter mange år med Windows-bruk. Så ikke forbann Linux etter en uke... Etter noen måneder vil du forbanne Windows.

LeD

DEn siste komentaren din der det jeg ikke skjønner. hvorfor forbanne windows? fordi det eises av bill Gate$?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-13 16:27, eunaas skrev:

DEn siste komentaren din der det jeg ikke skjønner. hvorfor forbanne windows? fordi det eises av bill Gate$?

Kanjskje fordi du har blitt vant med et lynkjappt CLI basert grenesnitt med tilgang til absolutt hele systemet ditt og et fil-tre med en konsistent presentasjon av alle resursene på systemet fremfor å måtte bla deg gjennom 5-6 sider i en wizard for å gjøre det samme i windows (hvis det i det hele tatt lar seg gjøre)

Jo lenger man har brukt linux jo mer klaustrofobisk blir de å bruke windows.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-13 16:33, MailMan13 skrev:

Kanjskje fordi du har blitt vant med et lynkjappt CLI basert grenesnitt med tilgang til absolutt hele systemet ditt og et fil-tre med en konsistent presentasjon av alle resursene på systemet fremfor å måtte bla deg gjennom 5-6 sider i en wizard for å gjøre det samme i windows (hvis det i det hele tatt lar seg gjøre)

uhmm - lenge siden du prøvde en maskin med Windows?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-13 16:36, Dan Hansen skrev:

uhmm - lenge siden du prøvde en maskin med Windows?

Nei, blir tvunget over på windows på skolen :sad:

Har jo tilgang til en HP-UX og en RH 6.2 boks over ssh, så jeg kan jo kjøre litt Emacs hvis savnet blir for stort :smile:

Hvis noen vet hvor jeg kan finne en gratisversjon av Rational Rose for linux kan jeg slippe win en gang for alle... men det er vel for mye for langt...

edit: skrivefeil

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-09-13 16:42 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...