TA-Millman Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Jeg bygde et 939 system med Opteron og 7800 GT, men det har blitt returnert da det ikke ivaretok mine krav til stabilitet. Det er klart man blir litt kresen når man har en Abit BH6 som ikke har krasjet en gang på snart 9 år og en ASUS A7V333 som har kjørt uten krasj, heng eller plutselig omstart siden våren 2002. Jeg setter stabilitet fremfor hastighet, så derfor vil jeg beholde mitt KT333-baserte socket 462(A) system. Jeg har 3 hovedkort med nForce Ultra 400 Chipset, men de kan ikke måle seg med KT-baserte chipset når det gjelder stabilitet og varmeutvikling. Mulig at nForce gir 3-5% bedre ytelse i benchmarks og at folk av den grunn "lar seg lure" til å kjøpe nForce, men KT er bare så ubeskrivelig mye mer stabilt. IMO selvfølgelig. Noen har kanskje vært heldig med nForce, og jeg har kanskje vært uheldig. Iallefall har jeg socket 462 A7V333 som jeg bruker til DAW (Digital Audio Workstation) 160 MHzx2 bus og AGP-4X XP-M CPU. 2.240 GHz @ 1.525 V VCore 3 GB minne 192/24 lydkort USB 2.0 / Firewire 3Com LANkort Onboard RAID med 2x Seagate Barracuda 7200.7 120GB i RAID 1 for "sikker" lagring av musikken jeg lager. 1x Seagate Barracuda 7200.7 80 GB til OS. (Den disken som regnes for å være den mest stillegående 3,5" disk etter Barracuda IV som ikke lenger er i salg.) (Har vurdert 2,5" innebygget i støykammer, montert i i støydempet chassis, montert i et støydempende skap.) 2x120mm vifter på 600 RPM og 80mm på cpu med 1000 RPM Merker knapt at maskinen er på, noe som er kjekt når man jobber med musikk. Jeg er strålende fornøyd med maskinen (om jeg har i underkant av 50 SuperPi på denne eller om jeg hadde hatt 31 på en Opteron på 2.8 GHz spiler ingen rolle så lenge maskinen er stabil). Problemet er at skjermkortet begynner å trekke litt på årene. Det er et overklokket GeForce 3 Ti 200 som er påmontert passiv kjøling fra Zalman. Det gir helt grei ytelse i 90% av alt jeg spiller. Gammel RTS, emulering av Amiga og SNES/NES/Arcade, emulering av Pinball, Oldschool FPS, og det gir 40% over minimum på Quake III: Arena som er 125frames som er minimum. Har aldri under 170 ved benchmark. Jeg spiller mest Quake III arena, forskjellige porter QuakeWorld, Heroes of Might and Magic III og diverse porter av DooM. Synes vel heller lite om nyere spill, men jeg har lyst til å kunne spille Quake IV og F.E.A.R sammen med vennene mine. Jeg har jo 60-90 FPS i fear, men det er litt kjedelig å spille med pixel doubling (oppblåst 320x240). Jeg spiller kun i 640x480. Jeg synes det er best spillbarhet og balanse i boundingbokser vs omgivelser. Det ville være deilig å kunne se Quake III: Arena demoer i 1024x768 @ 120 Hz med 16X Anisotropic filter og 4X AntiAliasing Jeg ønsker meg et kort som kan kjøre Quake IV og F.E.A.R. i 640x480 med god framerate. Antakelig >100 og vel så det. Det kan også være gøy å prøve Half Life II. Kortet skal være passivt kjølt. Jeg har funnet et GeForce 6600 GT som er passivt kjølt fra Gigabyte. Det koster 1500 kr, men har bare 128MB Minne. Jeg har hørt at man heltst bør ha 256 MB for å kunne skru på alle/de fleste effekter. Jeg tenkte at jeg kanskje kunne kjøle en 6600 GT med 256 MB passivt, men de har en slik HIS chip PCI-E - AGP converter som ikke blir kjølt med de passive kjølerne som er tilgjengelige. Vil gjerne ha tips rundt dette. Jeg hadde en 6800 GS AGP her i et par dager, men jeg sendte den i retur uten å prøve den. Det angrer jeg på. Ikke sikkert den hadde støyet så mye med NV Silencer 5 rev3. Har en uåpnet NV silencer 5 rev. 3 liggende. Jeg tenkte litt på 6800 GS med Schooner passiv kjøling, men har hørt det har vært en del kortslutting osv ved bruk av denne samt at monteringen er vanskelig da det ikke er med tilstrekkelig antall lange skruer for montering på 6800. I tilleggg så stikker det jo ut noen finner i bakkant og det er jo ikke bra om noe kommer i berøring med de. Noen kan jo tro det er et håndtak. Ser det har kommet ATI X1600pro for AGP, de koster jo bare 1200 kr. Kan disse moddes til å bli passive? Men ATI støtter vel ikke shader3 osv? Ønsker gjerne tips, både generelle og i tilknytning til de kort jeg har sett på. Kanskje noen av dere har egne erfaringer osv. Finnes det noen andre alternativer enn de jeg har tenkt på? Finnes det noen andre alternativer til passive kjølere enn de som er å finne i de mest vanlige butikkene per i dag? Finnes det andre passive kjølere som passer til 6800-serien eller noe kort fra ATI med tilsvarende ytelse? Ønsker bare å berge meg til det kommer ny sokkel for AMD. synes ikke noe om 939. Fint med integrert minnekontroller osv da for bedre latens, men de har jo vært så som så fra kjerne til kjerne. Tok litt benchmarking på XP-m på NFII ultra 400 og fikk 67 latens. Det er jo bare 10 over. Dog hadde jeg minne jeg kjørte på 250 cl2 2 2 11. Blir vel litt begrenset med 160MHzx2 single channel minne og 4X AGP, men kortene greier jo ikke utnytte 8X fult ut så det er nok bare noen prosenter i tap. Blåser i 3DMark-resultater bare det blir spillbart i Quake IV og F.E.A.R. på moderat oppløsning. Eyecandy, 3DMark og hi-res er for dårer, jeg ser heller en film. Spillbarhet er alt. Nå har jo musene fått hlyere oppløsning slik at det føles bedre i hires, men boundingboksene blir fortsatt feil og det kjenne ssom man spilelr med krykker. IMO Kommer til å bruke denne maskinen til jobbing/Internett osv til den ikke starter mer. Håper på tips. Hvis ikke går jeg bare for Gigabyte 6600 GT 128 MB med passiv kjøling. Det er jo bare 1500 kr, det blir samme deilige lave støynivå som før, og man har vel noe annet til spillmaskin om et par år. Tror at alt over 6600/6600 GT vil gjøre jobben. Har ikke funnet noen passivt kjølte 6600 med 256/512 minne på AGP da de fleste kommer kun på PCI-E Takk for din kostbare tid. Endret 22. januar 2006 av TA-Millman Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Jeg tror at Radeon X1600 eller GeForce 6600GT vil være gode valg. Socket 939 er ikke dårlig, det er faktisk det beste for øyeblikket og langt bedre enn socket A. AM2 som kommer senere i år blir ikke noe serlig bedre enn socket 939, bortsett fra støtte for DDR2. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Socket 939 skal være, og er, ypperlig. Har hatt min 939 maskin en måneds tid nå, fjellstabilt, god ytelse, lav varmeutvikling. Personlig syns jeg VIA er noe av det verste som er å få tak i, men noen kan vel være heldige også. Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Jeg sier ikke at 939 er dårlig. Jeg fikk bare ikke min stabil. Verken på 2GHz stock eller 3GHz overclock. Jeg har alltid maskinen på, så om den ikke kan stå et års tid uten at den går i lås, er det rett og slett ikke bra nok for meg. Etter 2 returer og en og en halv måned med stress så gav jeg opp. Om man så hadde en supermaskin som fikk 15 sekunder på SuperPi 1M, var det fortsatt ikke bra nok dersom den gikk i lås med jevne mellomrom. Jeg setter stabilitet og støynivå fremfor hastighet. Kan hende jeg var ekstremt uheldig, men det er det jeg har å forholde meg til. Riktig nok prøvde jeg bare DFI NF4 Ultra-D og ASUS A8N SLI Premium. Skulle egentlig prøve med et Abit K8N SLI, men da var jeg så lei. Kan hende jeg burde prøve med mindre sofistikerte minnemoduler, men GeIL reklamerte jo med at alle BH5 brikkene var anbefalt og testet sammen med DFI LP NF4-serien. TCCD som jeg og prøvde med burde jo være safe da de opererer på lav spenning. I motsetning til GeIL One BH som vil ha >3.4 Volt. I tillegg synes jeg at det er et alt for dårlig utvalg av kvalitetshovedkort på 939. Omtrent alle har referanselayout og plaseringen av chipsetkjølere osv er ikke så smart. Dessuten virker det som de har sluppet kort før stabile biosrevisjoner var tilgjengelig. Regner med at jeg prøver på nytt når AM2 kommer eller når de nye INTeL-prosessorene med kortere pipelines kommer på banen. Mulig jeg ikke er så kravstor til hastighet som alle andre, men jeg husker den tiden jeg satt med 66 MHz fra 90-95, og det funket da også. Syntetiske benchmarks bryr jeg meg ikke om så lenge maskinen funker til det som den skal. Vil bare ha raskere grafikk. Storkoste meg med 7800GT, men når prisen var et ustabilt system, sendte jeg det i retur. Tror det kortet hadde 3 ganger så mye ytelse som jeg trengte. Ordentlig overkill. Lurer på å få tilbake det 6800GS kortet. Skulle egentlig ha det på min NF II 400 men da den har tatt kvelden (restarter flere ganger i døgnet) sendte jeg det i retur fordi jeg er usikker på hvordan det vil yte på singlechannel minne og AGP4X. har bare 2100/700 på minnetest i Everest vs 3600/1400 da jeg hadde NFII Ultra på 2x250 MHz CL2 2 2 11 1t. Har både DFI Lanparty II A, B, pg ASUS AN8X-E Deluxe, men alle har tatt kveld. Ikke har jeg kjørt dem spesielt hardt heller. Det eneste som går og går er min kjære A7V333. Endret 22. januar 2006 av TA-Millman Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Med litt hell, kan du kjøpe et vanilla 6800 kort, ser et i prisguiden til 1560 fra XFX, hvor du i teorien har mulighet til å kjøre 16pipes fordi AGP modellene ikke er laserkuttet som PCIE versjonene er. 128mb ram, ikke den kjappeste skulle jeg tro heller, men de 4 ekstra pipene skulle gitt mye gratis allikvel, både mht gameplay og eyecandy muligheter. Trodde X1600 støttet PS3.0 og, ser det står det på PCI-E versjonen (skrivefeil?) Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 Jeg tror at Radeon X1600 eller GeForce 6600GT vil være gode valg. Socket 939 er ikke dårlig, det er faktisk det beste for øyeblikket og langt bedre enn socket A. AM2 som kommer senere i år blir ikke noe serlig bedre enn socket 939, bortsett fra støtte for DDR2. 5481326[/snapback] 939 er ikke dårlig, men ingen kan stikke under en stol at NF4chipset blir varmt og desto varmere ved overklokking. Radeon 200 er jo et bra chipset, men det mangler diverse funksjoner igjen. Jeg synes hele plattformen minner om å i kaos ville fortest mulig over på PCI-E, men det er mitt inntrykk. At den er langt bedre enn Socket A er vel litt å ta i, men at den er marginalt bedre, kan jeg gå med på. På stock FX-57 får man ca 31 på Super PI 1M Med NFII U 400 kan man med bra bushastighet får 37 SuperPi med BH5 @ 250 og 35 sekunder ved TCCD 600 MHz, men problemet kan jo være å finne en CPU som vil kjøre med de bushastighetene. Minnelatensen er omtrent 10-20 poeng lavere på socket A enn på 939 Det er snakk om forskjeller <15% Så lenge det er snakk om forskjeller under 25% synes jeg ikke det er forsvarlig med en oppgradering så lenge det ikke går ut over oppgavene jeg skal gjøre. Jeg har lyst på et nytt system for min KT 333 er sliten, da det kom straks etter USB 2.0, men jeg beholder det inntill videre, da det er stabilt som fjell. Det største savnet er 250x2 bus og Dobbeltkanal og det irriterer meg, men ikke mer enn at min nye maskin krasjet annenhver dag. Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 hmm personlig ville jeg gått for et brukt 9800 pro med passiv kjøling fra zalman... billig og raskt nok. kaste vekk 1200 kr på et kort som du ikkje klare å utnytte på grunn av AGP og minne hastighet er ikke mye vits i Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 Med litt hell, kan du kjøpe et vanilla 6800 kort, ser et i prisguiden til 1560 fra XFX, hvor du i teorien har mulighet til å kjøre 16pipes fordi AGP modellene ikke er laserkuttet som PCIE versjonene er.128mb ram, ikke den kjappeste skulle jeg tro heller, men de 4 ekstra pipene skulle gitt mye gratis allikvel, både mht gameplay og eyecandy muligheter. Trodde X1600 støttet PS3.0 og, ser det står det på PCI-E versjonen (skrivefeil?) 5481674[/snapback] Jeg hadde først tenkt på et slik kort, men så kom 6800 GS på banen. Jeg hadde 6800GS som den del av en større ordre, men jeg returnerte den uprøvet da mitt Ultra 400 hovedkort tok kvelden. Jeg angrer på at jeg ikke prøvde, for jeg hadde fremdeles fått returnere kortet om jeg åpnet embalasjen pent og testet det litt. Tenkte jeg skulle være snill med webshopen for en gangs skyld. Jeg er litt usikker på hvordan et 6800 kort vil yte på 4X AGP og og med 160x2 BUS. Jeg tror jeg vil tape 10% ytelse, men det kan jo være mer i praksis. Lite data tilgjengelig om hvor mye båndbredde et slik kort faktisk krever. Jeg kunne i teorien bestilt et slik kort og testet, men orker ikke belaste den butikken med fler returer på en stund. Har mest lyst på den 6600 GTen da jeg liker passiv kjøling men det er leveringstid på kortet. Skulle bare ønske det fantes en 256 MB versjon slik at det var plass til litt fler teksturer. Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 hmm personlig ville jeg gått for et brukt 9800 pro med passiv kjøling fra zalman... billig og raskt nok. kaste vekk 1200 kr på et kort som du ikkje klare å utnytte på grunn av AGP og minne hastighet er ikke mye vits i 5481792[/snapback] Penger er ikke noe problem, men jeg har ikke bruk for noe ekstrem ytelse. Jeg ønsker meg bare litt bedre framerate og OpenGl 1.5. Men av tidligere erfaringer tror jeg ikke det blir noe kort fra ATI. At minnet og AGP-busen vil være alt for lave blir bare spekulasjoner intill man har testet i praksis. At man vil ha et ytelsestap er klart men hvor mye vet man ikke før man har prøvd. Jeg prøvde 9800pro i 2004 da jeg bygde maskin for onkelen min. Jeg synes det er alt for svakt på Open GL og har for svake shadere. Samt at det gav fps-drops i Quake III: Arena uansett hvilken driver man prøvde. Du er kanskje inne på noe. Men det måtte i såfall ha blitt en FX 5950 Ultra som har en hybridkjerne mellom DX8 og DX9. IMO er 9800 den verste serien som har vært både med tanke på drivere og kortene i seg selv. Mulig jeg bare kjører et nytt forsøk på 939 imed at jeg har Opteron 146 liggende samt TCCD minne, disker, kabinett osv. Trenger bare et hovedkort og et skjermkort. Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) For å være presis: Trenger skermkort for AGP. Lavt støynivå, helst passivt. Støtte for DirectX 9c og nyere OpenGL Pris max 3000 kr. Skulle gjerne ha moddet et 256 MB 6600GT passivt, men vet ikke om det går med tilgjengelige løsninger pga HIS chip. Hvordan er støynivået på NV Silenver 5 Rev3? Finnes det passive kjøleløsninger til 6800 utenom Schooner? Får tak i ny 6800 vanilla for 1000 kr og får svar i morgen på ny 6800 ultra for 2500 kr. (restparti) Synes det blir litt å fyre til kråka >70 Watt på 6800 ultra når jeg ikke trenger så mye ytelse. Jeg hater støy i maskiner. Endret 22. januar 2006 av TA-Millman Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Jeg kjøper bare en slik Gigabyte 6600 GT AGP med passiv kjøling dersom de får den inn på lager, så får jeg bare håpe at det ikke begrenser seg så mye på tekstrurer med at det er bare 128 MB minne. Da er jeg i det minste sikker på at det ikke blir noe viftestøy. Takk til alle som har lest/svart. Endret 22. januar 2006 av TA-Millman Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 Kort installert. Gigabyte 6600GT AGP Heatpipe (vifteløs) Før hadde jeg 1700 i 3dmark03 med GeForce 3 Ti200 Overclock, passiv zalmanheatpipe.. Nå ble det 7600 med 4X AGP og 320 bus singlechannel får litt over 9000 på det andre hovedkortet som har blitt ustabilt som fy. (NFII Ultra 400 og dual channel 400 MHz cl 2 2 2 11) Synes ikke det var allverden i tap for lavere minnebåndbredde og AGP4X. Skjermkortet skal i mitt A7V333 da det er dundrende stabilt. Synes det ble absolutt toppers for 1450 kr. Samme lave støynivå som før nå som jeg har fortsatt med heatpipekjølt kort, men jeg installerte jo NVsilecer 5 Rev. 3 på maskinen til en bekjent her om dagen og det genererte jo lavere støy enn cpukjøler + disk, så det hadde vel og vært akseptabelt. Planen nå er vel å vente til AM2 og DirectX10-skjermkortene har vært på markedet et års tid slik at prisen er på et lavere nivå og at feil og tidlige biosrevisjoner er elininert som potensiell feilkilde for et fremtidig system. Må si meg meget godt fornøyd med kjøpet. Lurte en periode på å investere i et nytt 6800 ULTRA til 2900 kr, men det hadde dobbel bakplate slik at montering av NVsilencer hadde blitt vanskelig uten å kjøpe til nytt deksel med mindre en kjørte kortet bart i bakkant og potensielt fikk maskinen full av støv. Og så var jeg litt bekymret for fyllraten. Nå kan jeg igjen spille spill av nyere dato sammen med kompisene. Kjempefornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå