Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Treg, ustabil, og lesefeil på CD-rom

Anbefalte innlegg

Har nettopp bygd data:

CPU: AMD Opteron 165 1,8Ghz 2MB Cache

Minne: 2x Corsair XMS PRO3200 DDR-DIMM 512MB CL2 32Meg x 8, 400MHz, with LED

HK: MSI K8N Diamond, nForce4 SLI,Socket-939 BT,54g,Dual-GbLAN,Creative Live,PCI-Ex16 (Demovare)

Installerer Windows på en S-ATA harddisk.

Skjermkortet er fint og brukt på annen data.

Får problemer med å installere windowsXP pro/home på datan:

Stopper opp uregelmessig under oppstart på forskjellige steder,

leser feil på forskjellige filer på CD-ROM i Windows-installasjon og stopper opp,

stopper under lesing av cd/dvd i windows,

Stanser opp på oppstartskjerm,

Har utrolig treg oppstart - (altså de få gangene jeg klarer å starte opp)

Har også en CD R/RW-stasjon som ikke oppdages av BIOS.(den funker på den andre datan min)

Forsøkt med å bytte RAM-brikker, ingen forskjell. De er kliss nye.

Hovedkortet er som sagt demovare, men hvis man ser ut ifra at det ikke kan være hovedkort, hva er feil? Tenker spesielt på dette med lesefeil i windows-installasjonen. Får det hele tida og setter ut og inn CSn på nytt hele tida for å klare å fullføre installasjonen - det er som sagt IKKE CD-ROM det er noe galt med...

DVD-ROM er fin og funker på annen data.

Strøm er det nok av også! 480W PSU

Prøver å installere drivere i windows, men CD-ROMen vil bare lese delvis/noen ganger og stopper opp osv..

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det høres ut som ramproblem. men hvis du har testet forskjellige brikker, så er det kanskje ikke det. Bygde selv maskin før jul hvor de helt nye rambrikkene var defekte.. Du burde kjøre memtest for sikkerhets skyld, eventuelt andre diagnoseprogram..

5480086[/snapback]

Hvordan kjører jeg memorytest?

Lenke til kommentar

Får svartskjerm etter at Windows-logoen er ferdig... Og LED'n på RAM-brikkene lyser kun på de første lampene(i motsetning til når den starter opp når det flimrer vilt!). CPU går også tregere plutselig ved det tidspunktet....

Kom med så mange forslag som mulig hvis dere kan :)

Lenke til kommentar

RAM-testen viser ingen errors eller pass...

Det er ikke RAM-brikkene som er problemet. CPU-vifta har vært nede på 700rpm under testen. CPU-ribba ble glovarm! Jeg slo av testen etter 1t og 50min ca.

Hovedkortet? Er det noen tester som jeg kan gjøre på det egentlig?

Lenke til kommentar

Fant ut at den begge CD_ROMene var satt til SLAVE på pinsa. Fikk fram en ekstra CD-ROM heldigvis når jeg stilte dem riktig :roll:

Men jeg har fortsatt merkelige tilfeller hvor WIN-XP installasjonscdene ikke vil lese under installasjonen, og andre ganger går det helt glatt..

Noen som har vært bordi det samme? Skjer stadig vekk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...