rtr Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Det ble fredag 20. januar (23:58 19.01 2006) opprettet en oppropskampanje for Kristina Isabel Hjartåker, alt har 665 personer skrevet under. Jeg ønsker ikke å skape noen debatt, det er det allerede nok av rundt om på nettet. Ønsker du å støtte Kristina, må du mer enn gjerne signere oppropet for Retten Til Rettferdighet! Oppropet er å finne på http://www.opprop.no/opprop.php?id=ristina Takk! Lenke til kommentar
howzer Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Spam? Hvordan "støtter" man Kristina? Hva om legene har rett og hun ikke kan bringes tilbake? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Ønsker ikke lage en diskusjon om dette,men ingen vet vel noe sikkert.Dermed er det helt klart at hun bør få en sjans til livet og jeg støtter hennes far fullt ut. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Sa ikke legene at hun ikke kan se, høre eller svelge? Blir ikke mye til liv for hun da. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Det er avskyelig å se hvordan folk bruker dette barnet og skyver henne foran seg. Offentligheten har ikke noe med dette å gjøre. Underskrifter kan ikke avgjøre om Kristina noen gang vil kunne leve igjen. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Jeg ønsker ikke å skape noen debatt, .... 5479855[/snapback] I såfall er dette som spam å regne, siden dette er et diskusjonsforum. Vi har også en tråd kalt "Såpeboksen" der man kan komme med ting man ønsker å si, men ikke nødvendigvis ser for seg skal skape en lengre debatt. Jeg hadde først tenkt å la tråden være i fred og dø i stillhet, men siden andre velger å poste her, og siden denne tråden ikke er sperret, så regner jeg den som åpen for de som ønsker å si sin mening om temaet. Det er avskyelig å se hvordan folk bruker dette barnet og skyver henne foran seg. Offentligheten har ikke noe med dette å gjøre. Underskrifter kan ikke avgjøre om Kristina noen gang vil kunne leve igjen. 5483936[/snapback] Jeg er delvis enig, delvis uenig. Jeg mener dette er en sak som er viktig for offentligheten pga. de prinsipielle spørsmål det bringer. Men jeg mener at massemediene frotser i saken på en ufin måte, og at massemediene ikke er spesielt dyktige til å ta opp de prinsipielle spørsmålene. Massemediene gjør jobben sin på en dårlig måte, rett og slett. Om selve saken er det vanskelg å mene noe. Det blir påstander mot påstander, og et spill der faren og hans advokat forsøker å fremstille legene som mennesker som bare er opptatt av å forsvare sitt opprinnelige standpunkt. Mens legene på sin side fremstiller dette som at faren klamrer seg til et tapt håp. I begge tilfeller på bekostning av den stakars jenta. Personlig mener jeg at barn ikke er farens eiendom. Et barn er ikke noens eiendom. Dermed har ikke faren noen særrett til å bestemme at barnet skal holdes kunstig i live, dersom det medfører ekstra lidelser for barnet. Det har heller ikke myndighetene, eller legene. Derfor må det utarbeides klare rettningslinjer for hvordan slike saker skal håndteres. Både i forhold til vurdering av barnets lidelser, sansynlighet for å kunne få et verdig liv, og prosedyrer for å hente inn uavhengige eksperter for å avgjøre pasientens tilstand. Både legene og den pårørende bør få lov til å velge eksperter de ønsker å hente inn, for å unngå at leger bare henter inn kolleger de vet vil støtte opp om eget synspunkt. Slike tilfeller er vanskelige. Men det er barnets velbefinnende, og rettigheter som må settes i sentrum. Verken farens eller legenes. Lenke til kommentar
rtr Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 På tide med litt rask opprensking.. Som det er gjentatt et utall ganger rundt om, dette dreier seg ikke om faren. Så klart han har vært gjennom en påkjenning, men det handler om Kristina. Etter uttalelser ble det antatt at hun var hjernedød, hun ble aldri erklært dette og hun er ikke det, noe som det er bekreftet og ingen tvil om. Det har også vært uttalt fra kritiske leger at Kristina ikke kan se, høre, svelge, puste, tygge etc., men tegn som et menneske ikke ville kunne utført uten å kunne både tenke og høre er slått fast av motparten, som ikke inngår kun Oddmund, men andre pårørende, familielege, lege ved Rikshospitalet, og andre. Oddmund vet ikke, legene vet ikke, den som leser dette vet ikke, og heller ikke jeg vet noe om jentas fremtidige muligheter. Legene strider om hvem som har rett, og spesialistnaboen vår på fagfeltet, Danmark, sier at en aldri kan si med sikkerhet at en pasient ikke vil kunne våkne. I Sverige ville jenta mest sannsynlig ha fått leve. Selvsagt er det bra at media fikk vite om saken, det var den eneste muligheten som var igjen, og hadde ikke media blitt informert så hadde dette blitt enda en stille sak. Media har heller ikke tatt noe parti med noen av partene, diverse media har uttalt seg på forskjellige måter, og det meste har vært ganske saklig. Så klart folk engasjerer seg rundt urettferdighet. Her til lands har vi rettigheter, derfor bør de gjelde for Kristina også. De kritiske legene har ikke hatt noen innlands eksempler som har gått i negativ retning å komme med, men trekker paraleller mellom Kristina og Terry Schiavo saken, som er det eneste eksempelet de har. Det finnes imidlertid flere eksempler både fra innlands og utenlands med et postivt utfall, flere av de har vært omtalt. Et godt og meget nylig eksempel er 11 år gamle Haleigh Poutre som nå både puster selv, reagerer på medisinsk behandling og er på bedringens vei. På norsk kan den sterke saken leses på http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=300914 hvor den er enkelt gjengitt. En må ikke glemme at leger er også mennesker og på ingen måte noen superhelter som aldri kan stille feil diagnose eller gjør feil, men vanlige mennesker som du og jeg. Det skal i tillegg nevnes at vi her til lands har liten kompetanse på bevisstløshet/komatilstander. Det har også som argument vært brukt at det er til hennes eget beste å avlive henne, men hvem ønsker å dø? Garantert ikke en jente på 4 år. De samme setningene som "det er til det beste for pasienten" og "det er ikke noe håp" har vært sagt, unnskyld uttrykket, jævlig mange ganger i lignende tilfeller hvor det så har endret seg og gitt et postivt utfall. Saken er langt i fra unik og får denne saken et positivt utfall også er det ikke et mirakel eller noe som noen har påstått at en venter på. Det gikk hele 2 måneder før Kristina fikk sin aller første fysioterapibehandling. Familien til Kristina har ikke veket fra henne etter raset, og som Oddmund selv har sagt er hun aldri blitt grundig observert skikkelig - det vil si ikke før Oddmund måtte selv hyre inn ekspertise som senere konkluderte det samme som pappaen. Tror familien vet best selv hva som er blitt gjort og ikke gjort. Haukeland har hele tiden vist hastverk rundt saken og kom så på ny med en sjokkerende beslutning om å avlive jenta, faren så seg nødt til å hyre inn advokatfirmaet Harris og rettsvesenet ble brakt inn hvor saken kom opp i Bergen Tingrett som uheldigvis ikke ønsket å ta noen spesiell stilling grunnet sin kompetanse. Faren anket saken til Gulating Lagmannsrett. Hagesæther mottok en anmodning om å samle partene og forsøkte det. Haukelands ledelse valgte så senere etter samtale å gi etter, etter å ha hatt en dialog med Hjartåker som fant sted da partene ble enige om å fortsette en videre dialog utenfor rettsystem og media. Dette ble godtatt av partene og saken som skulle opp for Lagmannsretten ble avlyst. At det var Haukeland som til slutt ga etter bekreftes i intervju med advokat Pål Magne Bakka: (...) - Er det Haukeland som har bøyd seg for presset i opinionen? - Det kan jeg ikke kommentere, men du kan jo trekke dine egne konklusjoner, svarte Bakka før han la på røret. (...) Saken er ennå ikke avklart, men alle oss støttespillere håper selvsagt på det beste. Generelt sagt er det tydelig at flere ikke har orket eller villet sette seg inn i saken, men å debattere villt om noe som dreier seg om en bestemt sak var visstnok helt i orden for dem (generelt, sikter ikke til noen her). - Retten Til Rettferdighet (RTR) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 hadde jeg vært i den posisjonen som kristina er i ville jeg bedt dem om å skrudd av respiratoren og la meg dø. synes legene har rett i at man kan ikke gi henne et verdifullt liv, så derfor lar henne gå til de evige jaktmarkene. men det er min mening, og vil ikke ha noe å si om hun kommer til å leve eller ei. Dessuten, se Metallica - One musikkvideoen. Trur kanskje hun føler seg som han som den handler om. Ikke vet jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå