oyvindha Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Hei Jeg har tenkt til å endelig oppgradere pcen min. Dagsdato sitter jeg med AMD Athlon XP 2Ghz, Via KT400, 512 PC3200 RAM, Geforce4 Ti 4200. Men de siste 2-3 årene har jeg hadde veldig mye problemer med denne prosessoren. Ustabil og tendenser til å reboote. Jeg har byttet hovedkort 3 gang. Hatt både Nvidia nforce og Via chipset hvor alle de 3 hovedkortene har vært ustabile. Jeg har også byttet cpu 2 ganger og ram en gang. Har også prøvd å løse problemet med kraftigere strømforsyning og bedre kjøling. Jeg har også sett bland andre som har denne modellen av prosessoren har hatt lignede problemer. Kanskje dette har vært en "barnesykdom" på de tidlige hovedkortene av socket A modellen..? Spørsmålet er da til dem som sitter med AMD Athlon 64 og nforce3-4 eller andre chipsen til 939 har opplevd lignede problemer? Eller er disse "barnesykdommene" borte, hvis dette har vært tilfellet hos andre? Valge ligger likevell mer over på AMD siden.... Har jeg noen grunn til å være skeptisk Endret 22. januar 2006 av Dexter- Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 VÆR SÅ SNILL, IKKE LAG SLIKE OVERSKRIFTER! Det fører bare til masse krangling . Uansett, jeg har hatt athlon xp 2600+ siden 2003, men bytta til en x2 3800+ for 2 dager siden. Jeg har aldri følt at noen av de er ustabile, annet enn når jeg har overklokket for mye. Jeg har forresten ULi 1695 chipset(asrock dual sata2) sammen med den nye x2 3800+ cpuen, og det fungerer fint så langt. Begge cpuene blir kjørt overklokket uten stabilitetsproblemer(xp2600+ @ 2.2ghz og x2 3800+ @ 2.5ghz) Lenke til kommentar
quakie Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Enig, endre emnetittel til "amd athlon 64 barnesykdommer" eller lignede.. Lenke til kommentar
Hans Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Hvis det er noen som sitter med noen erfaring angående AMD Athlon XP hadde dette også vært greit å få noen tilbakemeldinger? 5479772[/snapback] Hei! Jeg har hatt en AMD Ahtlon XP 3000+ (riktignok socket 754) i over ett år nå, og har aldri hatt noe problem! Har et ABIT NF8 hovedkort med nvidia nforce3 chipset. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd AMD! Lenke til kommentar
Pels Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Jeg har hatt en AMD Ahtlon XP 3000+ XP modeller var bare til socket A. Athlon XP er IKKE s754 eller s939/940 Lenke til kommentar
Hans Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 XP modeller var bare til socket A. Athlon XP er IKKE s754 eller s939/940 5480275[/snapback] Hehe... det er mulig asså... Kikke på systeminfo nå, og der stod det AMD Athlon 64 3000+. Satser på at det stemmer da Er ikke helt inni alle de betegnelsene... Men socket 754 vet jeg det er Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 s939 er en meget stabil plattform. De problemene eg har hatt har vore pga meg sjølv og ikkje pga hovedkort/CPU ihvertfall. Bortsett fra at Crucial Ballistix PC4000 for tiden ikkje er noe godt kjøp har eg bare gode erfaringer med ytelse og stabilitet på mitt system ihvertfall Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Jeg kjøpte et sockel 754-system sommeren 2004, men den første versionen av Athlon64 (ClawHammer /m 1 MB L2) og har ikke opplevet en eneste kræsj siden da. PS. Athlon XP var til socket A - ikke 939. Endret 23. januar 2006 av skag1 Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Barnesykdommene for A64-plattformen bestod vel i at man måtte velge minnebrikker med omhu. Dette var vel egentlig kun helt i starten og det er et forlengst tilbakelagt stadium. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Har hatt 2 Athlon 64 prosessorer det siste året. Den første var en 3500+, denne var ganske ustabil under spilling da den ble varm. Det viste seg imidlertid at det var feil på prosessoren. Kjører nå en 4000+ og er kjempefornøyd med denne.. RÅ TING! Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 At CPU'en blir varm er et problem med påmontert kjøleløsning - ikke selve prosessoren. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 At CPU'en blir varm er et problem med påmontert kjøleløsning - ikke selve prosessoren. 5485461[/snapback] Ofte, ja. Men det har faktisk forekommet enkelte eksemplarer av nevnte cpu som har hatt en uhyggelig varmeutvikling. Da snakker vi ikke om barnesykdommer, men et defekt produkt som skal erstattes. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Jo, men defekte produkter er noe annet enn barnesykdommer. Og defekte produkter forekommer alle produsenter. Edit: Antar du mente akkurat det samme, men jeg følte du ikke var så presis på akkurat dette Endret 23. januar 2006 av skag1 Lenke til kommentar
oyvindha Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Kanskje overoppheting nettopp har vært det problemet jeg har hatt på min Athlon XP. Jeg sitter med etter min mening med kraftig nok kjølerippe på cpu'en (med kjølepasta). Har også inn og utblåsing på hver ende av kabinettet for gjennomtrekk. Alikevell har Prosessoren en varme på 50 grader under normal bruk. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Hvis systemet er stabilt og funker som det skal har du ikke et varmeproblem Det har vært mange varianter av temperaturavlesning på forskjellige hovedkort gjennom tidene, og i beste fall er de fleste kun veiledende. Et eksempel er to hovedkort med identisk chipset jeg har. Med samme konfigurasjon utenom hovedkort får jeg 12 grader i temperaturforskjell. Overoppheting av Athlon XP-chippene forekommer av og til om man har skadet kjernen ved kjølermontering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå