Fisk1 Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Ja,det begynner å nærme seg den tiden hvor jeg skal skaffe meg en ungdomsbil! Jeg har fundert lenge, og kommer frem til at Opel Kadett E GSI er en bil jeg gjerne kunne tenkt meg. Men saken er den, at jeg gjerne vil ha turbo i den, av åpenbare årsaker. Er det mulig å gjennomføre, eller tåler originalmotoren det rett og slett ikke? Og hvis det skulle gå ann, vet dere om noen steder hvor man kan få kjøpt deler til den? På forhånd takk... Lenke til kommentar
adaptec Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Dette er enkelt som bare det. Du trenger en Kadett GSi 16v (evt. hvilken som helst kadett) og en Calibra Turbo motor. Dette er omtrent bolt-on og du kan enten bruke 5-trinns fra Kadett GSi 16v eller 6-trinns fra Calibra Turbo. Meld deg inn i Opel Motorsport Club (www.omc.no). På forumet får du hjelp av likesinnede. Det går mange Kadett med turbo i Norge... Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Dette er enkelt som bare det. Du trenger en Kadett GSi 16v (evt. hvilken som helst kadett) og en Calibra Turbo motor. Dette er omtrent bolt-on og du kan enten bruke 5-trinns fra Kadett GSi 16v eller 6-trinns fra Calibra Turbo. Meld deg inn i Opel Motorsport Club (www.omc.no). På forumet får du hjelp av likesinnede. Det går mange Kadett med turbo i Norge... 5479432[/snapback] Hjertelig tusen takk for et seriøs svar! Da begynte snøballen å rulle for meg... Lenke til kommentar
BrUz Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Dette er enkelt som bare det. Du trenger en Kadett GSi 16v (evt. hvilken som helst kadett) og en Calibra Turbo motor. Dette er omtrent bolt-on og du kan enten bruke 5-trinns fra Kadett GSi 16v eller 6-trinns fra Calibra Turbo. Meld deg inn i Opel Motorsport Club (www.omc.no). På forumet får du hjelp av likesinnede. Det går mange Kadett med turbo i Norge... 5479432[/snapback] Hjertelig tusen takk for et seriøs svar! Da begynte snøballen å rulle for meg... 5484640[/snapback] Jeg har en kadett gsi 16v turbo.. Kjøp deg en kadett gsi gjerne med 16v motor i også etter monterer du turbo i den .. hvis du ikke skrur så mye selv så kan du henvende deg hos www.protrim.no de bygger om bilen til Turbo Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Men er jo liten vits hvis du ikke oppgraderer understell slik at du får det til å sitte, og at du kan stoppe hvis du må er jo tross alt feilhjuls drift på den, så kjempe morro blir det IKKE... + at det kommer til å koste MYE mer en det er verdt.... Har du ikke lappen ennå, men snart, så holder det leeenge med en orginal gsi.... du skal jo tross alt lære å kjøre først, noe du ikke lærer ALT om på kjøreskolen Lenke til kommentar
BrUz Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Det eneste han tregner og oppgradere ifra en vanlig kadett gsi 16v er bremser ifra calibra turbo.. og feil !! det er veldig morsom bil!!, forde om den drar i feil ende!. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Feilhjulsdrift... Der sa du det. Jeg har selv hatt en Ford Escort RS Turbo på ca. 200 ærlige gamp, med moment i bøtter og spann. Det spinner.... og spinner og spinner... Det var ikke mulig å få feste før 3.gir. Gnagere fungerer heller dårlig med mye effekt. Knøttebror holdt på å le seg ihjel da jeg kjørte autoslalom med den, jeg spant HELE løypa forutenom når jeg bremsa eller fiska etter grep... En vanlig Rakett GSI 16v går godt nok som gnager, skal du ha noe mer anbefaler jeg baktrekk eller 4x4. Lenke til kommentar
BrUz Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Så klart RWD eller sprek 4x4 er tingen ingen tvil om det.. men i en framhjuls dreven bil, går det helt fint og ha opp mot 3-400hk!.. sett inn 6trins kasse med qualify sperre så blir det mer grep!. Jeg har sjøl kadett gsi 16v Turbo med over 200 ærlige gamp og mer enn nok moment. Ingen problem og ha det gøy med eller og kjøre med. Lenke til kommentar
exs Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 men i en framhjuls dreven bil, går det helt fint og ha opp mot 3-400hk!.. er ikke den magiske grensa i en fwd bil 250hk Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Sånn pluss minus 250 ja Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Så klart RWD eller sprek 4x4 er tingen ingen tvil om det.. men i en framhjuls dreven bil, går det helt fint og ha opp mot 3-400hk!.. sett inn 6trins kasse med qualify sperre så blir det mer grep!. Jeg har sjøl kadett gsi 16v Turbo med over 200 ærlige gamp og mer enn nok moment. Ingen problem og ha det gøy med eller og kjøre med. 5497838[/snapback] Kan du forklare meg hvordan flere gir og en diffBREMS kan gi mer grep når du allerede ligger på full hjulspinn på begge hjulene? Og ja, Escort RS Turbo har diffbrems originalt. Kjedelig å bli frakjørt på svingete vei av en baktrekker med 50 gamp mindre. Lenke til kommentar
exs Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Og ja, Escort RS Turbo har diffbrems originalt. Kjedelig å bli frakjørt på svingete vei av en baktrekker med 50 gamp mindre. 5500831[/snapback] hehe da må du lære deg og kjøre svinger bedre Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) Det er enkel fysikk. Vært hjul har en gitt mengde grep. Grepet fordeles på to akser, forover/bakover og høyre/venstre. Det sier seg selv at om du i utgang sving bruker framhjulene både til å akselerere med OG endre bilens retning, blir resultatet dårligere enn om du kan legge skyvkraften bak og kun styrer med framhjulene. Men seff, jeg SKAL bli bedre å kjøre. Jeg har 13 år bak rattet både i jobb og i fritidssammenheng, men føler meg på ingen måte utlært. Banekjøring anbefales på det sterkeste Endret 26. januar 2006 av Leo_ Lenke til kommentar
BrUz Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Hehe, rart du sliter med ca 200hk og framhjuls trekk når andre klarer fint og kjøre biler med 250 til litt over 400hk uten noen form av problemer!.. Opel Kadett Turbo 200hk ++ Ascona c 300hk + Kadett Gsi Turbo 204hk ++ Kadett Gsi 427,8hk 600Nm Opel Combo 204hk+ Opel Astra 204hk Vectra B 270hk og 400nm Opel Vectra ca 300hk Opel Corsa Bremsa 267hk og 357nm med orginalturbo på 0.7bar.+ nos (denne skal vel trimmes opp mot 400hk) Opel Kadett 200hk++ Alle disse er framhjuls trekkere, og veldig mange av disse har hatt det veldig gøy under mange bil treff og flere av bilene har flisa mange bakhjulstrekkre opp til 300hk!! .. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Veeel, da jeg kjørte på vålerbanen var det ingen gnagere som hang på. Jeg kjørte en Sierra IS med turbo og sveisa diff. Kjørte med Yokohama AVS Sport 205/50 15. Ytelsen på Sierraen min da va ganske lik en E30 M3 eller utrimma Cosworth 2wd. Lenke til kommentar
BrUz Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Jaja, veeel det var vel ikke akkurat det det dreide seg om .. Uansett liker jo jeg også RWD best! .. Det er uten tvil det morsomste og kjøre på bane, og ellers!!. Poenget var at det ikke skal være noe problem og kjøre FWD men mye gamp heller. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Selvfølgelig, gassen er jo tildels trinnløs, dog er det ofte bare to stillinger inni hodet på førern Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 Oi sann! Her var det masse svar siden sist ja... Men nå går vi ikke mer offtopic, vil gjerne har mer info om Kadett turbo. Likte forresten Leo_ sitt kallenavn, Opel Rakket. ^^ Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Du KAN sette turbo på den uten for store modifiseringer, MEN da snakker vi om ganske lite turbotrykk. Du bør ikke gå for de turboene som er lette å få tak i brukt, eks. Garrett T03. Den vil bli for stor og treg til din bruk da. Du trenger en liten og responsiv turbo, som denne. Lenke til kommentar
Kjeksen Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Hvor stor motor er det i en Opel Kadett E GSI da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå