Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

11mbps wlan kort vs 54mbps,noe og hente?

Anbefalte innlegg

heisann folkens,jeg har ett innebygd 11mbps kort i laptopen og når jeg tar linjetest så viser den mellom 2 og 3mbps lavere fart enn den stasjonære som er kabla.så mine tanker er da,er det pga det trådløse kortet som ikke er på mer enn 11?jeg har jo ikke 11mbit linje men 8mbit og jeg får mellom 6 og 7,5 mbit på den stasjonære og mellom 3,5 og 4,5 med laptopen.jeg vil jo gjerne ha lik linje på begge så er det da noen vits og kjøpe ett annet kort som da er 54mbps?vil det bli no forskjell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt er 11Mbps kun teoretisk, og det reelle vil ligge en del lavere. Det kan derfor være at det innebygde trådløse ikke klarer å levere full kapasitet av linja di inn i huset.

Men du må også huske på at ved slike linjetester (ITavisen, HWs speedometer, DinSide osv), så oppstår det alltid litt forsinkelser i lufta til og fra, og når man måler med relativt små filoverføringer ved linjetester, kan disse forsinkelsene slå negativt ut. Hvis du derimot laster ned en stor fil, f.eks en spilldemo fra ITavisen, så kan man enklere sammenligne hva den virkelige linjehastigheten er på den bærbare og den stasjonære.

Hvis du har en ruter/aksesspunkt som er 54Mbps, er det ikke mye mer enn 350,- for et trådløst PCMCIA-kort til din bærbare som får kjørt på 54Mbps, og dermed skal klare å levere hele linjekapasiteten din.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dette fikk meg til å lure på noe lignende, om jeg får lov;

Nettopp bestilt Nexgentel 20\1,2 mbps ADSL 2, med tilhørende trådløs router (måtte betale 450,- ekstra for trådløs utgave). Noen som vet hvor hvor mange mbps den (nye?) Nexgentel routeren støtter?

Og så tilkommer spørsmålet om pci kortet på 54mbps vil være flaskehals for min kommende 20 mbit linje (Forøvrig ligger jeg 500m fra sentralen, så regner med optimale hastigheter). :D

Lenke til kommentar
11b gir for lav hastighet for din linje, du bør vurdere minimum 11g eller kabel.

5479506[/snapback]

11b= 3-6Mbit

11g= 14-30Mbit

Kablet router ca 50Mbit

5611136[/snapback]

Kablelt router 50Mbit? Hva mener du med dette? Man har da ikke noen problemer med å klare 100mbit/s med kablet?

Lenke til kommentar
Kablelt router 50Mbit? Hva mener du med dette? Man har da ikke noen problemer med å klare 100mbit/s med kablet?

5612594[/snapback]

Den takler hastigheten, men ikke max load.

Problemet er at hardwaren i routeren ikke takler å prosessere 100Mbit med data slik en skulle tro.

Endret av la7dfa
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

jeg deaktiverte det innebygde wlan kortet og putta inn et dlink 108mbps pcmcia kort og det funka fett det.linjetest ligger nå på ca 6500 og det er jo det jeg har og laster ned fra div nettsider med over 1mbit til tider så nå er jeg fornøyd..

Endret av H.M.Kongen
Lenke til kommentar

5612594[/snapback]

Den takler hastigheten, men ikke max load.

Problemet er at hardwaren i routeren ikke takler å prosessere 100Mbit med data slik en skulle tro.

5614302[/snapback]

Hva mener du med det? At en vanlig ruter ikke klarer å prossesere 100Mbit ? Tenker du eksternt og inn på LAN? Eller LAN - LAN?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...