MiSP Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Hvordan staves "Norge" på norrønt? Norðvegr eller Norþvegr? Lenke til kommentar
drexenor Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Hvordan staves "Norge" på norrønt? Norðvegr eller Norþvegr? 5479283[/snapback] *snip* Í þeim úfriði, er Haraldr konungr gékk til lands í Noregi, þá funnust ok bygðust útlönd: Færeyjar ok Ísland; þá var ok mikil ferð til Hjaltlands, ok margir ríkismenn af Noregi flýðu útlaga fyrir Haraldi konungi ok fóru í vestrvíking.. *snap* Ifølge heimskringla skrives det visst Noregi. Ref: http://www.heimskringla.no/original/heimsk...haraldssaga.php Endret 22. januar 2006 av drexen Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Hvordan staves "Norge" på norrønt? Norðvegr eller Norþvegr? 5479283[/snapback] *snip* Í þeim úfriði, er Haraldr konungr gékk til lands í Noregi, þá funnust ok bygðust útlönd: Færeyjar ok Ísland; þá var ok mikil ferð til Hjaltlands, ok margir ríkismenn af Noregi flýðu útlaga fyrir Haraldi konungi ok fóru í vestrvíking.. *snap* Ifølge heimskringla skrives det visst Noregi. Ref: http://www.heimskringla.no/original/heimsk...haraldssaga.php 5479451[/snapback] Heimskringla er vel på Islandsk, og ikke norrønt...? Tror ikke de var helt like. Edit: Jeg vet at jeg har sett navnet skrevet på en av måtene jeg nevnte. Edit2: Det virker som om "Noregi" er en litt senere form av navnet. Her er v-en fjernet... Edit3: Leste nettopp i historieboken min, der står det at Heimskringla ble skrevet som en hyllest til Håkon Håkonsson på 1200-tallet. Navnet Norðvegr (eller Norþvegr) stammer fra 800-tallet. Endret 22. januar 2006 av MiSP Lenke til kommentar
Islendingen Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Hvordan staves "Norge" på norrønt? Norðvegr eller Norþvegr? 5479283[/snapback] I følge Samlagets Norrøne Ordbok: Noregr (og Nóregr; også Norigr, DN I 207, 1332) m. Noreg [Norge] og Norvegr m. = Noregr. Alle formene er riktig i norrønt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå