sdf123 Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Hei Har et Casio Exilim Z57 og er egentlig veldig fornøyd med det, god batteri tid, lite, stor skjerm osv. Men syntes av og til at bildene ikke blir så gode, litt uskarpe, gjerne inne med litt lav belysning. Så har lurt litt på dette Ixus 750, tror dere dette vil være en stor overgang, med tanke på bildekvalitet? Jeg vet at det er litt større kamera, og skjermen er vel mindre + at batteri tiden er vel ikke den beste. Vil jeg merke mye i forskjell på disse to, eller det kun vist jeg skal printe ut A3 osv at jeg vil se forskjell? Det som jeg håper ixus gir meg er bedre inne bilder, slik at jeg ikke må blitze opp alle bilde jeg tar inne, eller må jeg over på speil refleks kamera da? Noe som ikke er aktuelt, da dette er et kamera jeg skal ha med meg i bukselommen! Takk for all hjelp som kommer inn=) b-ill Lenke til kommentar
coban Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Problem stillingen er jo at du vil ha gode bilder i dårlig belysning - dette vil du neppe få med mindre du kjøper et kamera med sterkere blitz. Jeg ville vurdert speilreflex kamera. Evt Powershot s80 eller g7. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Ixus kameraene har tradisjonelt vært bedre enn tilsvarende Exilim modeller på støynivå ved høy ISO. Ixus 750 takler høye ISO verdier (lysfølsomhet) bedre enn Casio Exlilim Z57, slik at bilder i dårlig belysning vil bli renere og av den grunn gjerne en god del skarpere. Men som coban også tydeligvis mener, dårlig lys er fotografens verste fiende. Men å anbefale speilrefleks kun på dette grunnlaget ser jeg ingen grunn til. S80 eller andre kompaktkamera vil ikke gi deg større arbeidsrom mht lys, men speilrefleks vil gi deg renere bilder på enda høyere ISO verdier. Vil allikevel heller anbefale deg Ixus 750 med slaveblits ettersom blits er alfa og omega når det kommer til å ta bilder i dårlig lys. Endret 22. januar 2006 av Afseth Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 Ixus kameraene har tradisjonelt vært bedre enn tilsvarende Exilim modeller på støynivå ved høy ISO. Ixus 750 takler høye ISO verdier (lysfølsomhet) bedre enn Casio Exlilim Z57, slik at bilder i dårlig belysning vil bli renere og av den grunn gjerne en god del skarpere. Men som coban også tydeligvis mener, dårlig lys er fotografens verste fiende. Men å anbefale speilrefleks kun på dette grunnlaget ser jeg ingen grunn til. S80 eller andre kompaktkamera vil ikke gi deg større arbeidsrom mht lys, men speilrefleks vil gi deg renere bilder på enda høyere ISO verdier. Vil allikevel heller anbefale deg Ixus 750 med slaveblits ettersom blits er alfa og omega når det kommer til å ta bilder i dårlig lys. 5482026[/snapback] ok, lurer på om jeg skal kjøpe meg 750 å teste, elkjøp har jo 30 dagers retur rett. hva er slaveblitz? takk for alle svar=) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Slaveblits er en liten blits som du kan sette i nærheten av kamera, holde selv eller feste til kameraet ved hjelp av en skinne som festes på kameraets stativfeste. Denne blitsen reagerer på kameraets eget blitsblink, og vil umiddelbart gi et blink selv... reaksjonen er så rask at den i praksis blinker samtidig med kameraets blits. Disse slaveblitsene er normalt en god del sterkere enn kameraets innebygde blits, og kan fås i flere styrker. Pris varierer vel fra en 3-400 kroner og oppover. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Slaveblits er en liten blits som du kan sette i nærheten av kamera, holde selv eller feste til kameraet ved hjelp av en skinne som festes på kameraets stativfeste. Denne blitsen reagerer på kameraets eget blitsblink, og vil umiddelbart gi et blink selv... reaksjonen er så rask at den i praksis blinker samtidig med kameraets blits. Disse slaveblitsene er normalt en god del sterkere enn kameraets innebygde blits, og kan fås i flere styrker. Pris varierer vel fra en 3-400 kroner og oppover. 5485733[/snapback] Ahh skjønner, men det er nok helt uaktuelt men sånn ekstra blitz! Jeg får heller prøve å kjøpe det, og teste det, blir jeg fornøyd, at det overgår z57 mye beholder jeg det, ellers benytter jeg retur retten=) Lenke til kommentar
coban Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Exilim Z57 er vel strengt tatt ikke det riktige kamera å sammenligne med da dette er en mye rimligere modell enn ixus750. Men når ixus750 kun koster 2995,- da er det lett å bli lfristet - men som jeg har sagt her flere ganger kan jeg virkelig anbefale Sanyo C6; dette har fått utrolig god omtales på steves-digicams.com Endret 23. januar 2006 av coban Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Sjekket ut det Sanyo kameraet du nevner, og syntes det ga horribelt dårlig kantskarphet. Kanskje det bare er meg... men ville heller satset på Ixus 750. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Ok, så jeg vil få et veldig mye bedre kamera i ixus 750? Eneste er vel at batteri tiden på casio er kanskje bedre. Også hørt at skjermen på ixusen ikker så god, men det er ikkså så nøye. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Batteritiden er bedre på Casio. Den er nok også noe raskere på utløserhastighet/autofokus, selv om den forskjellen nok er ganske minimal nå i forhold til før. Ixus'en har helt grei skjerm synes jeg (bedre enn de Casio-skjermene jeg har sett), og gir generelt sett bedre bildekvalitet. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Ok, da gjenstår det vel bare å teste=) Takk for all hjelp, skal si ifra når jeg har testet det litt. Vet ikke hvordan exilim 750 er i forhold til ixusen? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Etter å ha tenkt meg litt om har jeg mildnet min holdning til den bebudede Eos 3000D. Kanskje det er løsningen for mange av de som lurer på slike ting som om dslr er noe for dem eller ikke. I alle fall vil det være en pakke som står i stil med kit-zoomen prismessig, og vil tilfredstille de som ønsker litt mer spillerom mht høy iso og støyfrihet, men som ikke er avanserte nok til å plages av zoomens optiske kvalitet. Plutselig så jeg "lyset" . Tok meg faktisk i å tenke at det er et greit kamera for min bedre halvdel. Lommevennlig blir det dog ikke, men kanskje noe å tenke på for de som lurer på om de ønsker seg dslr, jfr cobans innlegg. Endret 23. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå