Gå til innhold

GF6600 GT merkelig problem

Øyvindsen

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har et problem med mitt Gainward GeForce 6600 GT 128mb kort. Kortet har en tedens til å låse seg helt vilkårlig i spel. Det som skjer er at alt berre låse seg i 6-10 sekunder og dermed kræskjer spelet eller fortsetter å kjøyre.

Noken gongar for eg også feilmelding om DirectX

Har det samme problemet i oppstarten av grafikk program som videoredigerings programa Premier Pro og AfterFX og 3D programet Maya 6, men då slepp eg at ting kræsjar.

Men det kan også skje helt vilkårlig uten at eg gjer noko som helst.

Trudde først det var eit driverproblem, men så kjøpte eg meg nytt hovedkort og installerte XP på nytt og fikk akkurat det samme problemet.

Det som er ganske merkelig med dette problemet er at det aldri har kresja i Half life 2 eller noken andre av Valve sine spel. Noke eg synst er ganske rart siden Half life 2 er veldig kresen på at alt fungera perfekt av hardware og software. :hmm:

Er ganske sikker på at det er skjermkortet som er problemet, fordi det skjedde like etter eg kjøpte nytt kort, dessuten er dei andre PC komponentane temmelig nye.

Trur ikkje det har noko med varme å gjere, fordi eg får samme problem sjølv på gamle spel der tempen ikkje stig noko særlig

Tempen ligger på 65 idle og 95-100 under full load.

Har siste forceware drivere og siste version av alt anna på PCen min.

Håper det er noken der som kan hjelpe meg å finne ut kor problemet er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

95-100grader er altfor varm

Det er seriøst altfor varm.

Det er noe som er galt med kjølinen din....

Har hatt samme kort som deg....

har aldri hatt sånne temperaturer som deg.

i overklokket tilstand på 575Mhz gpu og 1110mhz på minnet hadde jeg en load temp på rundt 78 grader og det i overklokket tilstand!!

Har du prøvd rivatuner? prøvd å sette vifta på fullt hele tiden?

kan godt hende viften din har svikta litt.... sjekk at at alt er på plass og at vifta sitter godt på.......

Har du overklokka kortet ditt? sett den ned der den evnt hører hjemme...

kan godt være det at du har et lukket kabinet som får pusteproblemer?

at varmen ikke slipper ut av kabinettet? slik at du har over 35-45grader innni der?

Da vil grafikkkortet sirkulære den samme luften om igjen og om igjen. og temp på grafikkkortet vil øke tilsvarende....

jeg har på mitt kabinett totalt 5 vifter som skal få luften inn den ene veien og ut den andre veien.

så jeg har kanskje 3-4kelvin høyere en romtemperaturen ergo hvis det er 20 grader i rommet er det ca 24 grader i kabinettet. så hvis jeg har 78 grader i OVERKLOKKET tilstand og du har mellom 30-40 grader i kabinettet ditt....så blir jo det kanskje rundt 14kelvin høyere temp.... 78+14K =92 grader

bare noen tips dette her....prøv å åpne kabinett døren din....... så kjør spillet.....

Vil bare si at mitt "EVGA e-GeForce 7800 GTX KO Edition w/ ACS³"

kjører på 42 grader idle og 59 grader load :dribble:

og.... DET i overklokket tilstand fra fabrikken..... evga kortet er klokket til 490Mhz gpu og 1300Mhz på minnet som er ganske mye mer en standar versjonen av GTX 256Mb og har klokket det enda mer til 525Mhz og 1400Mhz minnet ...helt utrolig ble faktisk ikke mye varmere heller 2 gader mer en det var fra før ..altså 59grader..... :D

Lenke til kommentar
i overklokket tilstand på 575Mhz gpu og 1110mhz på minnet hadde jeg en load temp på rundt 78 grader og det i overklokket tilstand!!

Då e d virkelig noke gale med temperaturen her! Har ikkje overklokka det.

Brukte EXPERTtool til å stille vifta på fult, men det var ingen forskjel.

Men trur faktisk ikkje det er tempen som gjer at det kræsja.

Kjørte 3dmark 05 uten problem og fikk 95 grader.

Men i C&C Generals kresja det ganske fort med "berre" 73 grader.

Edit: Trur ikkje eg skal ta av vifta eller noke, da ryker jo garantien.

Endret av Øyvindsen
Lenke til kommentar

Då e d virkelig noke gale med temperaturen her! Har ikkje overklokka det.

Brukte EXPERTtool til å stille vifta på fult, men det var ingen forskjel.

Men trur faktisk ikkje det er tempen som gjer at det kræsja.

Kjørte 3dmark 05 uten problem og fikk 95 grader.

Men i C&C Generals kresja det ganske fort med "berre" 73 grader.

Edit: Trur ikkje eg skal ta av vifta eller noke, da ryker jo garantien.

5478809[/snapback]

ikke ta av vifte...bare se om at den faktisk sitter på som han skal.....har du prøvd å ha kabinett døra oppe? mens du spiller...??

hadde vært greit å fått feedback...på alternativene jeg har gitt deg...hint hint skrevet tidliger i dette innlegget.

"Kjørte 3dmark 05 uten problem og fikk 95 grader."

Det var her jeg fikk 78 grader.... i overklokket tilstand.....

Lenke til kommentar

Jeg har samme problem med mitt 6600GT 128mb, men det låser seg i cs1.6 når jeg går mye ut og inn i windows. Har ikke skjekket tempen, men skal gjøre det snart. Har bare ei vifte i kabinettet, regner med at det stopper opp fordi det er overopphetet. (PS: har bestilt 4nye vifter, 3x80mm og 1x120mm)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...