Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk mellom to hus.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Håper det er noen som kan hjelpe to gode naboer litt :)

Det har vel kanskje blitt postet lignende i forumet før, men fant ikke noe som kunne helt passe likevel...

 

Saken er:

Jeg har bredbånd og trådløs router hjemme (Asus WL500g), og dette skulle gjerne min nabo fått tatt del i, slik at vi kan dele bredbånd. Det er ca 60m fri sikt mellom oss.

 

Har lurt på å kjøpe to aksesspunkt (f.eks. Linksys WPA54g) som kan stå i hvert vårt vindu som vender mot hverandre. Vil dette gi en god nok forbindelse eller vil det falle lett ut, ved f.eks snøfall? Må man til med "pekende" antenner? Eller er det noen andre som har gode idéer å kome med på hvordan man kan løse dette best?

Asus-routeren min "kan" stå i vinduet også, men er usikker på om den vil gi like god forbindelse som Linksys AP... (Legge kabel er forresten ikke mulig å få til på en god måte her).

 

Kom med forslag på hva dere hadde satset på av utsyr. Fortrinnsvis gjeder dette kun bredbånd, men det kan bli aktuelt å dele ut noe av mitt nettverk senere også. Det bør være rimelig, men gi god forbindelse i alt slags vestlandsvær :)

 

Tar imot alle gode forslag med stor takk!

 

 

Hilsen to gode naboer :)

Endret av tilseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

60M og fri sikt er vel i grenseland for hva som vil fungere med vanlige routere/aksesspunkt og orginalantenner.

 

Mulig at routeren du har og et vanlig usb/pci punkt vil fungere.

 

Alterativt kan to stk WRT54GL eller GS settes opp med ekstern firmware. Disse har omtrent samme pris som aksesspunkt men kan mye mere. Da kan effekten økes (1-251mW mot orginalt 28mW) og nettverkskabel tilkobles (for IPtelefon mm).

 

Sjekk ut Hyperwrt firmware for WRT54, den er fin.

 

Blir signalet marginalt er det bare å sette på en retningsantenne på den ene siden.

Endret av la7dfa
Lenke til kommentar

Jo, har tenkt på det, men her er litt for mye fjellknauser til at det blir bra, tror jeg. Men vil en trådløs AP-forbindelse falle ut ved f.eks kraftig regnfall og snø hvis aksesspunktene står i vinduene mot hverandre?

Endret av tilseth
Lenke til kommentar
...

Saken er:

Jeg har bredbånd og trådløs router hjemme (Asus WL500g), og dette skulle gjerne min nabo fått tatt del i, slik at vi kan dele bredbånd. Det er ca 60m fri sikt mellom oss.

...

5478364[/snapback]

 

60m er kanskje akkurat nær nok til at naboen din klarer seg med et helt vanlig WLAN-kort. Jeg ser hvertfall aksesspunktet til naboen min med helt standard kort/antenne på ca samme avstand.

 

Eventuelt kan naboen din kjøpe WLAN kort med ekstern retningsbestemt antenne, hvis du bor i trehus er det ikke sikkert du trenger å plassere ditt eksisterende aksesspunkt i vinduet heller men det lønner seg å sjekke at den ikke står bak pipa eller no ;)

Lenke til kommentar

Takker for tipsene :)

 

Ikke for å mase fælt, men vil dette fungere i alt slags vær da? :hmm:

Uansett så må naboen ha trådløst i sitt hus så da plasserer vi et aksesspunkt der, men vi trenger tips om hva dere hadde kjøpt av (rimelig) utsyr for at forbindelsen skulle bli bra nok for 6 Mbit bredbånd.

 

Kanskje dette er av interesse for flere...?

Endret av tilseth
Lenke til kommentar
Takker for tipsene  :)

 

Ikke for å mase fælt, men vil dette fungere i alt slags vær da?  :hmm:

Uansett så må naboen ha trådløst i sitt hus så da plasserer vi et aksesspunkt der, men vi trenger tips om hva dere hadde kjøpt av (rimelig) utsyr for at forbindelsen skulle bli bra nok for 6 Mbit bredbånd.

 

Kanskje dette er av interesse for flere...?

5487231[/snapback]

 

 

Hvis din nabo kan nå ditt trådløse nettverk, trenger han jo inget accespunkt??

 

 

Anders

Lenke til kommentar

Men han kan da ikke sitte i vinduet hele tiden :D

 

Men uansett så må dette gi en god forbindelse HELE tiden.

Og ja, for at han skal være dekket i sitt hus, MÅ han ha et aksesspunkt.

 

Vi bare trenger tips om hva dere hadde kjøpt av (rimelig) utsyr for at forbindelsen mellom oss skulle bli bra nok for 6 Mbit bredbånd i tjukkeste snøstorm...

Lenke til kommentar

60 meter med 2 stk. WRT54 er ingen problem..

Har selv brukt dette mellom 2 hus (ca 80m) fri sikt mellom husa og gjennom 3 3 vegger(tok du den:D)

For å få bedre signal så tok jeg en hermetikk box og borra et hull helt nede i sia og tredde den på den ene antenna og retta den mot den andre routeren,, fungerte bra det...

kan ikke huske at været klarte å rote noe til..bor på vestlandet og her er et ikke akkurat suoer vær heletia..

 

Før jeg fikk 2 WRT54 boxer så brukte jeg 1 WRT54 og et wlan pci kort.. var litt dårligere signal men fungerte fint til innternett...

Lenke til kommentar

Et litt morsomt tilbakeblikk:

Har vært med til å legge nettkabel mellem to bygninger, og da vi ikke kunne grave det ned, så la vi det i en haveslange til beskyttelse ovenpå jorda. Den kan splittes med en hobby-kniv for lettere innføring.

 

Dette gjorde vi for 3-4 år siden, og jeg tror nok at det ligger der ennå.

Dere har 100 meter å gå på. (Max lengde for ikke å miste hastighet)

 

Hilsen tukols

Lenke til kommentar
Men han kan da ikke sitte i vinduet hele tiden  :D

 

Men uansett så må dette gi en god forbindelse HELE tiden.

Og ja, for at han skal være dekket i sitt hus, MÅ han ha et aksesspunkt.

 

Vi bare trenger tips om hva dere hadde kjøpt av (rimelig) utsyr for at forbindelsen mellom oss skulle bli bra nok for 6 Mbit bredbånd i tjukkeste snøstorm...

5487928[/snapback]

 

Jeg har fortsatt ikke forstått hvorfor naboen din *må* ha eget aksesspunkt? Har han flere PCer som skal på nett? Har han en bærbar han liker å dra rundt i huset?

 

Hvis han kun har 1 stasjonær pc så klarer han seg uten, alt han trenger er en fastmontert* retningsbestemt antenne som peker mot aksesspunktet ditt. Litt antennekabel så kan antenna fint stå et par meter unna pcen hans. Vær skal ikke være noe problem på den avstanden, tror rett og slett ikke snødrev kan bli tykt nok.

 

Masse å velge i: http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10280

 

*fastmontert betyr at ingen kan få flyttet den for å tørke støv under eller no...

Lenke til kommentar
Jeg har fortsatt ikke forstått hvorfor naboen din *må* ha eget aksesspunkt? Har han flere PCer som skal på nett? Har han en bærbar han liker å dra rundt i huset?

 

5488640[/snapback]

 

Ja, han har en bærbar som vil bli benyttet for det meste på motsatt ende av hans hus i forhold til meg. Dvs. noen vegger og en pipe vegger lengre borte, så jeg tviler på om han vil klare seg bare med trådløst nettverkskort mot min router...

I tillegg så spiller geografien inn, vi har en fjellknaus som vi må "styre signalet" forbi (plassere aksesspunktene der signalene mellom oss vil bli best).

Endret av tilseth
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
For å få bedre signal så tok jeg en hermetikk box og borra et hull helt nede i sia og tredde den på den ene antenna og retta den mot den andre routeren,, fungerte bra det...

5488005[/snapback]

At det fungerte bra tror jeg var mer flaks enn planlagt. Alle aksesspunkt som har to pisker bruker disse i en diversity modus for å unngå multi-path problematikk. I en annen setting kunne du risikere at forbindelsen ble dårligere. Med mindre du kan slå av diversity funksjonen i aksesspunktet.

 

mvh,

Ørjan

Lenke til kommentar
For å få bedre signal så tok jeg en hermetikk box og borra et hull helt nede i sia og tredde den på den ene antenna og retta den mot den andre routeren,, fungerte bra det...

5488005[/snapback]

At det fungerte bra tror jeg var mer flaks enn planlagt. Alle aksesspunkt som har to pisker bruker disse i en diversity modus for å unngå multi-path problematikk. I en annen setting kunne du risikere at forbindelsen ble dårligere. Med mindre du kan slå av diversity funksjonen i aksesspunktet.

 

mvh,

Ørjan

5645126[/snapback]

Dekativerte self. den antenna som ikke var box på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...