JKJK Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Topic sier en god del, men skal fylle på med noe ekstra informasjon. Sitter nå på et Soundblaster live value lydkort (jada, det er gammelt). Dette har forsåvidt fungert utmerket medd KX drivere til mitt bruk (bittebittelitt spill, en del film, mye musikklytting og musikkproduksjon på "amatør-semi-nivå" (har hatt sang på radio). Men! Det _store_ problemet med dette lydkortet er at det tar imot noe grenseløst med støy! Straks noen plugger i en eksterndisk på min pc (uansett tilkoblingstype), så hører jeg harddiskene jobbe i høyttalerene. Noen ganger hører jeg disken jobber på en bærbar-pc på samme kurs også, selv om eneste kobling den har med min pc er samme strømkurs og nettverksswitch. Dette har nå begynt å iritere meg en god del, så jeg vurdere å bytte ut lydkortet, selv om det fungerer utmerket. Jeg har prøvd følgende for å få bukt med problemet: * Byttet hovedkort (med tilhørende deler) * Lagt opp ny strømkurs! (Egen dedikert 16amp kurs med dedikert jording til stereoanlegg og datautstyr (lys-punkt osv. er på egen 10amp kurs) * Alle mulige softwarekombinasjoner (ikke at disse har så mye å si, men). Det eneste som står igjen da (etter min mening) er lydkortet (evt signalkablene, men det har jeg ikke serlig tro på). Derfor vurdere jeg utbytte. Poenget med et nytt lydkort bør være følgende: * Så lite støy som mulig * Så gode stereo/quadrofonic egenskaper som mulig (opererer med quadrofonisk forsterker/høyttaler-løsning) * Støtte for Asio i hardware * Dynamikk er viktig * MAX 1000 kr, men gjerne lavere. Har sett på Soundblaster audigry 4, men er ikke helt overbevist. Xi-fi kortene overbeviser i alle fall ikke etter mine krav. Uansett så er det ingen av de nevnte kortene som er uaktuelle. Det jeg er ute etter er erfaringer. Har sett litt på turtle beach, men prisen er noe stiv. Kan noen hjelpe meg å vurdere? -J- Endret 22. januar 2006 av JKJK Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 M-Audio 2496, og grunnen til at jeg anbefaler deg dette kan du lese her Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Helt enig, har selv det samme kortet! bruker det for det meste til musikkproduksjon men egner seg ypperlig til spillbruk også. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 M-audio 2496 har bare utganger for stereo, ikke quadro, men hvis du klarer deg uten fire høyttalere, eller kjører 2x stereo gjennom forsterkeren, er lyden bedre enn f.eks Audigy 4 og X-fi ExtremeMusic. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Til under 1000-lappen er 2496 et enestående kort ja. Det følger med et veldig flott verktøy med i driveren som du lett kan stille inn det meste som har med lydkortet å gjøre. Du kan også låse samplingsfrekvensen for kortet så du slipper at noen programmer spiller av lyden for hurtig om du bytter mellom programmer som opperer med forskjellige samplingsfrekvenser. Veldig kjekt Jeg klarer å kjøre Reason 3.0 med 1 ms forsinkelse (64 samples buffer ved 96KHz) i ASIO2 uten problemer. Og, joda, jeg digger kortet Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) hm... kunne tenkt meg minimum quadrofoni ja. Er klar over at dette er et veldig godt kort, og sikkert hadde fungert ypperlig med reason 3 osv. Jeg ser også en del film, så da vil jeg utnytte alle 4 høyttalere. Men M-audio kortet er langt fra uaktuelt. Det ligger MEGET høyt på lista over aktuelle kandidater. Andre forslag? Jeg er åpen for alt. Endret 23. januar 2006 av JKJK Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Du har jo også M-Audio Revolution 5.1 og M-Audio Revolution 7.1. Begge disse kortene støtter ASIO 2.0, og 7.1 har en noe mere 'stæsj' enn 5.1. Hvorvidt Revolution-korta er bygget på Delta 44-korta slik som f.eks 2496 vet jeg ikke, men du skal ikke se bort ifra muligheten. Også vil jeg tro at M-Audio bruker teknologi av høyere/bedre tekniske spesifikasjoner enn f.eks Creative da M-Audio-kortene ikke er AC-97-basert. Endret 24. januar 2006 av skag1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå