Gå til innhold

Bro i solnedgang

PMnormal

Anbefalte innlegg

Nok en gang bidrar jeg med et teknisk uperfekt bilde. Det er nemlig tatt gjennom en frontrute i bil i fart.

Legger det ut fordi det virker som om flere enn meg er fascinert av broer her på forumet. Broer er fantastiske konstruksjoner, og dette var Norges største hengebro i mange år. Bildet er tatt med Eos 20D og kit-zoom på 18mm mens jeg fortsatt testet kamera og objektiv. Øvrige data er: Iso 800, f/10 og 1/250s.

Har skjerpet bildet og øket saturasjon litt. Brukte bare Picasa i farten, fordi jeg fikk lyst til å legge ut bildet kjapt. Ingen cropping.

Et lite spørsmål til dere som har mer erfaring med å legge ut bilder på veven: Er den størrelsen jeg har valgt til bildet ok? Føler kanskje det er litt lite... :hmm:

post-76334-1137888881_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint bilde, men sikkert vært enda bedre om det hadde vært tatt fra midten av kjørebanen(dog vell spennende for motgående trafikk).

Mtp. ant. piksler bildet er på, er filstørrelsen alt for stor.

Bilder blir greie nok ved 800 x 600p @ 50-60kB.

Lenke til kommentar
Fint bilde, men sikkert vært enda bedre om det hadde vært tatt fra midten av kjørebanen(dog vell spennende for motgående trafikk).

Mtp. ant. piksler bildet er på, er filstørrelsen alt for stor.

Bilder blir greie nok ved 800 x 600p @ 50-60kB.

5477968[/snapback]

Det er ca samme pixeloppløsning som jeg har valgt. Du ønsker m.a.o. hardere jpg-komprimering. Takk for tipset.

Ellers har jeg vel bemerket meg med en forkjærlighet for skyting fra hoften. Mange års dyrking av Magnum-fotografene gjør at jeg ofte aksepterer betingelsene som omgivelsene gir meg, og forsøker å gjøre det beste ut av det. Capa selv ville kanskje ha kjørt over broen en gang til (i midten av veien, gærningen), men han hadde nok også godtatt dette resultatet.

Er nok en grunn til at han var kjæreste til Greta Garbo, og jeg ikke er sammen med Nicole Kidman. Kvinner liker vist gærninger.... :tease:

Lenke til kommentar

Til web-bruk gjør det ikke noe å komprimere hardere.

Dette gjør det mindre attraktivt å "stjele" åndsverket også, da slike bilder ikke kan brukes til så fryktelig mye. ;)

Liker "skyte fra hofta"-/ 'capture the moment'-mentaliteten.

Bildet blir litt mer personlig og spennende da, mener jeg.

Gaven å se et potensiellt bra motiv på et lite sekund er noe ikke alle har.

Lenke til kommentar

Var et kompliment ja.

Også mtp. at det er tatt fra bil i fart, skal man være rask med å sette opp kameraet, med mindre alt står på "Auto" da.

Med viss fare for å dra tråden din off topic...

og ja, det krever lang erfaring å se motiver hurtig.
Jeg tror ikke det bare er snakk om erfaring eller god skolering.

Jeg er ganske sikker på at noen rett og slett bare "har det", hvis du skjønner.

Tør vedde på at mange vil ikke få evnen å se et godt motiv uansett hvor lenge de satt på skolebenken, ja de vil se hva som funker eller ei mtp. motiv/komponering, men ikke noe spess utover det.

...Her kommer 'øyet for et godt motiv' inn i bildet.

Lenke til kommentar

Synes bildet er litt for lite, og mener en bør tilpasse det til de vanlige skjermoppløsningen på 1024x768 eller 1280x1024 eller 1600x1200 px.

Da tar det litt lengre å laste ned, men det bør gå for å se et seriøst foto.

Gir toppkarakter til selve bildet, og jeg er ingen bro-entusiast.

Lenke til kommentar

Joda dette her var langt på vei et likandes bilde. Glimrende motiv den broa der og lyset var meget pent. Meget bra kameravinkel, men motivet skriker om å bli tatt symmetrisk, og det er det jo som nevnt lenger oppe i tråden ikke her. Dessuten når en ser på bildet i 'full' oppløsning kommer konsekvensene av opptakssituasjonen (gjennom vindu på bil i fart) veldig godt frem.

Ikke et bilde for stueveggen med andre ord (pga manglende teknisk gjennomførelse), men du har fanget et meget pent motiv i et flott lys.

Bra!

Lenke til kommentar

Enig i det siste, men det gjør seg fint i 13x18 med passepartout. Grunnet tekniske begrensninger liker jeg dette formatet, og bruker det ofte. De sterke fargene og den grafiske effekten gjør seg når det henger på veggen i lite format, men jeg ville aldri blåst det opp i 20x30 eller større. Da ser man refleksene med det blotte øyet, men smått kan vera liga så godt :wee:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Det er gøy å se bildene dine for en ny dslr eier. Dette gir masse inspirasjon. Dersom jeg ikke tar helt feil så er dette Karmsund Bro?

Og når jeg ser at du har et annet bilde av Olavskirken på Avaldsnes så må jeg få spørre om du bor et eller annet sted på Haugalandet.

Lenke til kommentar
Det er gøy å se bildene dine for en ny dslr eier. Dette gir masse inspirasjon. Dersom jeg ikke tar helt feil så er dette Karmsund Bro?

Og når jeg ser at du har et annet bilde av Olavskirken på Avaldsnes så må jeg få spørre om du bor et eller annet sted på Haugalandet.

5521718[/snapback]

For øyeblikket oppholder jeg meg her, men veksler mellom Bergen, Karmøy, Roma og Kampala. Vi er en litt rotløs familie med flere statsborgerskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...