just-_-me Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) heisan har tenkt en del på og utstyre kabineettet mitt med noen Leds osv. (har en standar hvit mettalboks) (litt kjedelig) hadde tenkt til og ha noen leds som blinker. men skulle gjerne hatt litt forskjelige tempoer, noen ganger fort, noen ganger sakte, noen ganger midt i mellom osv. jeg vet hvordan jeg kan få en led til og blinke, ved hjelp av en 555 timer. vet også hvordan jeg kan stille blinkingen, med et pottmeter, men skulle hatt den til og justere det automatisk. Hva for noen Ic'er trenger jeg da? ideer? linker? forslag? samtidig lurte jeg litt på om det mulig og få noen leds til og "vandre" rundt, slik som at først lyser LED 1, så slukker LED1 og LED2 lyser, så slukker den og LED 3 lyser. osv. når den er på siste diode, starter en på 1 igjen og vandrer gjennom alle igjen osv. (dere skjønner hva jeg mener?) har laget et eksempel: Bilde Hva for en IC osv. trenger jeg da? forslag? linker? ideer? (er det noen mulighet for og kombinere disse to tingene, noen ganger vandrer den fort, noen ganger sakte, og noen ganger fort osv.?) (har i det siste handlet inn LED's (diverse utvalg, ca. 7-800stk) og noen 555timere. skal ikke nødvendigvis bruke 7-800 leds på èt kabinett... (leds er som du skjønner, ikke mitt største problem...) -I D E E R ? Hilsen en nybegynner på casemods Endret 22. januar 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Vel dette kan sikkert bli et lovende prosjekt, men en blinkende tivoli kasse blir litt for mye for meg Du har vel ikke bilde av kabinettet ditt? Hvis den er hvit og kjedelig hvorfor ikke lakkere den da? hva med hvit pianolakk Men tilbake til saken, så har jeg ikke peiling på hva og hvordan du skal få ledsene til å "vandre" Hva med å prøve seg på det spørsmålet i elektronik kategorien? tror nok du kan få bedre sjangse for et svar der Så hvor mye betalte du for ledsene da? og de såkalte "timerne" Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 Så hvor mye betalte du for ledsene da? og de såkalte "timerne" 5477772[/snapback] kjøpte det på qxl.no tror ikke jeg har betalt mer enn 450 totalt. timere fikk jeg av elektronik læreren min. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Det virka jo greit det her. Hva med å lage en logo, en figur eller en bokstav eller no i den duren fylt med LEDer som "scroller" skrått? Blir jo litt tivolifaktor, men spennende er det. Forresten skulle nok denne tråden ha vært postet i kategorien for Elektronikk. Lenke til kommentar
Sletten_89 Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 samtidig lurte jeg litt på om det mulig og få noen leds til og "vandre" rundt, slik som at først lyser LED 1, så slukker LED1 og LED2 lyser, så slukker den og LED 3 lyser. osv. når den er på siste diode, starter en på 1 igjen og vandrer gjennom alle igjen osv. (dere skjønner hva jeg mener?) hvis jeg skjønner hva du mener så funker denne også forandre 47k motstanden for å forandre hastigheten Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Har du hørt om læreren din kan hjelpe deg? - Pain193. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 Har du hørt om læreren din kan hjelpe deg? - Pain193. 5479063[/snapback] det er litt vanskelig akkurat nå, vi har byttet lærer osv. han vi hadde var 66år gammel, og klarte vist ikke 16-17åringer lenger... Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Hehe, men går du ikke på elektro? Isåfall er det vel andre lærere som kan hjelpe deg? - Pain193. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Hehe, men går du ikke på elektro? Isåfall er det vel andre lærere som kan hjelpe deg? - Pain193. 5479520[/snapback] han sluttet på fredag, så ble litt vrient og sende mail til han og spørre om hjelp, siden han ikke kommer på mandag, og samtdig vet jeg i såfall ikke hvem lærer vi får men anyway, skal spørre evt. på mandag Endret 22. januar 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 laget et forslag til en logo jeg har lyst på, med diodene tegnet på. http://home.no.net/stian206/logo.GIF Lenke til kommentar
Jonas-Martin Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Hmm... du går på elektronikk sier du?! Har dere brukt noen mikrokontrollere? Jeg går VK1 elektronikk, og vi har lært og brukt PIC16F84 en god del. med den kan du nok få til det meste av det du har ramset opp der! Eneste ulempen er at du må ha en brenner for å få programmert den. De koster rundt 1000Kr. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 nei, ikke VK1, Men GK elektro Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Vær forsiktig med blinkende LEDs. Det bevegelse styrer øyet ditt, så om du har kabinettet ved sidenav, så fokuserer du vekk fra skjermen og blinkingen blir et irritasjonsmoment. I tillegg så er blinkende LEDs enda mer jalla enn å bare ha LEDs (som kan være klassisk pent om kan gjør det skikkelig) Mitt råd om du vil ha en "pen" og ikke over-jalla mod er at du bare bruker blinkende LEDs dersom de har en funksjon (koble til HD-activity slik at de blinker i takt med HD'ens arbeid f-eks.) osv, og ha en bryter av ett eller annet slag til å slå det av og på. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå