asad Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Altså, har jeg skjønt dette riktig. Hvis jeg kjøper en fargeskriver, feks denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310584&cks=PRL Kan jeg printe ut uendelige mengder farge/sort hvitt utskrifter uten noe tillegsutgifter? Hvis det er slik, er det kanskje ikke så dumt å investere i en. Er ofte jeg ikke printer ut ting pga at jeg tenker på blekk-kostnad, og hvor mye blekk jeg har igjen. Noen anbefaleringer til en grei, rimelig fargelaser-skriver? Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 En laserskriver er ikke en "evighetsmaskin" som bare printer og printer. Laseren i en slik skriver brukes ikke til å "brenne" inn punkter på et papir, derimot lader det et punkt på en trommel med en ladning, som gjør at akkurat det punktet tiltrekker seg toner. Toner er "blekket" eller sverten som utgjør det øyet ser. Etterpå overføres den printede siden til papir g herdes ved hjelp av varme.. Du vil ha utgifter med en laserskriver på samme måte som med en blekkskriver, både toner, transferunit og trommel må skiftes etter så og så mange utskrifter... Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Hvis du leser litt lengre ned på den siden der finner du noen toneresker: HP Toner Cyan Color LaserJet 2600N Q6001A, 2000 sider HP Toner Gul Color LaserJet 2600N Q6002A, 2000 sider HP Toner Gul Color LaserJet 2600N Q6002A, 2000 sider osv osv.. Her ser du hvor mange sider det holder til, hvor mye utskrift du får pr tonerpatron. Forbruksvarer inkludert 1 x tonerpatron ( cyan ) - opp til 2000 sider 1 x tonerpatron ( magenta ) - opp til 2000 sider 1 x tonerpatron ( gul ) - opp til 2000 sider 1 x tonerpatron ( svart ) - opp til 2500 sider Håper dette hjelper litt på vei Lenke til kommentar
asad Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 En laserskriver er ikke en "evighetsmaskin" som bare printer og printer. Laseren i en slik skriver brukes ikke til å "brenne" inn punkter på et papir, derimot lader det et punkt på en trommel med en ladning, som gjør at akkurat det punktet tiltrekker seg toner. Toner er "blekket" eller sverten som utgjør det øyet ser. Etterpå overføres den printede siden til papir g herdes ved hjelp av varme.. Du vil ha utgifter med en laserskriver på samme måte som med en blekkskriver, både toner, transferunit og trommel må skiftes etter så og så mange utskrifter... 5477711[/snapback] Såpass ja, 3 ting som må byttes ut Da trodde jeg feil. Så faktisk for meg en slags "evighetsmaskin" som du sa. ^^ Hvor ofte må disse delene byttes ut( sånn ca pr hvor mange sider), hvor mye koster de? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 En laserskriver koster mer enn en blekkskriver i innkjøp, men er veldig mye billigere og raskere i drift. Tonerkassetter holder LENGE. Pappa kjøpte en EP-L-laserskriver rundt 1990, og det var fortsatt endel toner igjen da jeg gav bort skriveren i 2004. Vi brukte den jo ikke akkurat hver dag, men "litt sånn nå og da". Gjennomsnittlig kanskje to-fire sider i uken. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Det er akkurat da laser lønner seg.. (det også) Lite bruk feks... Blekkskrivere har det problemet, at blekket kan tørke i patronene hvis skriveren står over tid uten å bli brukt.. Vurderer en fargelaser her hjemme.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Da må skriveren stå urørt i flere år og ble nedstøvet . min blekkskriver ( canon bjc 6200 med separate patroner ) lukker skriverhodet etter bruk. derfor er det viktig at den ikke mister strømen under en utskrift. Lenke til kommentar
ferale74 Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Nå må vi jo være ærlig her med asad her. Det er ikke "bare" toner kasetter som må byttes på en laser skriver. I tilleg til toner kasetter må annen rekvisita som fikseringsenhet (fuser) fotoledere, over førings valser, ladevalser, waste toner bottle, oljeflaske, etc.. må jo også evt. byttes etter X antall utskrevne sider. (kommer an på hvilken type laser skriver du kjøper om det er farge eller mono skriver) Detter er deler som koster en del, pluss at de ikke varer evig. Så denne kostnaden må også taes med når en kalkulere om en skal kjøpe laser eller blekk. Men for all del, laser er jo mye bedre uansett, etter min mening da.... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Detter er deler som koster en del, pluss at de ikke varer evig. Så denne kostnaden må også taes med når en kalkulere om en skal kjøpe laser eller blekk. Men for all del, laser er jo mye bedre uansett, etter min mening da.... 5510883[/snapback] Kjøper man en billig laser til 1000 - 1500,- så er det neppe noe særlig annet en toner og trommel som er aktuellt og bytte ut. Har selv brukt mye OKI-skrivere og de er ekstermt billige i drift og rangler svært skjelden. Blekkskrivere i den rimelige klassen er så ille at jeg ikke engang ønsker og nevne de med ett ord. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 De rimligste blekkskriveren har sjelden mere en to patroner. en til svart og en til de andre fargene. en blek skriver har litt flere bruksområder en en laserskriver Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 De rimligste blekkskriveren har sjelden mere en to patroner.en til svart og en til de andre fargene. en blek skriver har litt flere bruksområder en en laserskriver 5511864[/snapback] en kan vel si det samme om laserskrivere da utskriftene tåler vann :/, men fotoutskrifter på blekk er nok en del bedre ja Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) Ein del slitedeler kan du få, men på dei 2 laserskrivarane me har heime har me ikkje skifta anna enn tonar dei siste 4-5 åra. Funker like fint i dag som deen gjorde når me kjøpte den. Mulig det er fleire slitedeler på ein fargelaser? Endret 28. januar 2006 av zeph Lenke til kommentar
Thomassg Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) Fikk vår første Laserskriver for 4 år siden(En HP Laser Jet 4 Plus), og ble faktisk imponert! Selv om skriveren var innkjøpt i 94, og hadde stått på lager helt til vi fikk tak i den, var den relativt raskere enn en blekkskriver, selv om printeren var både gammel, og "treg" i forhold til dagens laserskrivere. 2 år senere, fikk Pappa tak i en nyere og bedre skriver(HP Laserjet 4050 TN, som jeg faktisk har observert på mange arbeidslokaler etc.) Denne var relativt raskere enn den forrige, og står faktisk her enda! Rett ved siden av meg! Her er HP Laserjet 4050 TN : Og her er HP Laserjet 4 Plus. Den vi hadde var gulnet etter lagringa, ikke så hvit. Beklager store bilder! Endret 29. januar 2006 av gutt91 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 ut skrift av blekkskrivere ska i mange tilfeller tåle vann. Det er verre med arket som det blir skrevet ut på. da får man samme problemet med laserutskriften også. nå har de nyere blekskrivere også høyre opløsning ( punkter ) på utskriften helt ned i 1-2 pico liter (10 -12 liter) . det er ca 2500 punkter pr tomme. jeg er også sikker på hvis man kjøper fargelaser fremfor blekskriver ( farger) så må man finregne på det. vis du er usikker på kvaliteten så er det bare en måte å gjøre det på. lage dit eget dokument ( helts i word ) og så få skrevet den ut på de forskjelige priterene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå