Gå til innhold

AMD 1Ghz

LarsM

Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat kom begynte å diskutere AMD vs. Intel idag og som en stor P4 fan stod jeg på mitt. Det som skjedde var at fyr'n (som har en 1ghz T-Bird) mente at CPU'n hans ikke var 1Ghz, men 1,5 (i quote) "AMD Ghz"... Jeg fortale ham at "nei nei nei... 1Ghz er en 1Ghz uansett + at din CPU ikke yter 1,5Ghz siden XP CPU'ene har en annen kjerne..." Mottrekket hans var at han hadde en annen kjerne, men eneste forskjellen var at hans CPU var enda varmere enn XP CPU'ene (snakker om de under XP2200+).

Jeg tror jeg har hørt at XP er basert på samme kjerne, men herregud? En så gammel kjerne da!

Hvem hadde rett? Yter hans AMD Athlon 1Ghz like mye som en 1,5 Ghz P4 ville gjort hvis det fantes? Og er det 2 forskjellige kjerner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den Athlon 1GHz'en hans vil yte ca som en P4 1,2-1,3 GHz foutsatt at resten av PC'n er likt utstyrt. Men den ER 1GHz likevel, den bare gjør litt flere oppgaver enn en P4 på like mange klokkesykluser. (Litt bedre til å gjøre flere ting paralellt)

Du kan se hvilke kjerner som har eksistert her: http://www.sandpile.org og trykk på "AMD K7"

Athlon 1000 med Thunderbird-kjerne er betydelig bedre enn en gammel SlotA Athlon 1000 med ekstern L2-cache, men også ca 10% tregere enn en Athlon XP som er klokket ned til 1000MHz.

Lenke til kommentar

For å svare på et av spm. dine - Nei, XP og T-Bird kjernen er to forskjellige kjerner, der XP'en logisk nok yter best av disse to...

Ang. ytelse på en 1GHz T-Bird, er det egentlig bare å ressonere seg fram til svaret:

PR ratingen til XP prosessorene viser til hvor kjapp en CPU av T-bird kjerne må være, for å matche en XP CPU. Med andre ord, en T-Bird 1.6GHz skal i teorien yte like bra som en XP1600+. Samtidig vet man at XP ratingen er mye brukt for å vise til en generell ytelse i overkant av en P4 med samme klokkefrekvens (XP1600+ / P4 1.6GHz). Dermed vil den gjennomsnittlige ytelsen på en "XP1500+ / T-Bird 1.5Ghz" være litt i overkant av en P4 1.5GHz.

Konklusjon:

En T-bird på 1GHz yter absolutt ikke like bra som en P4 på 1.5GHz

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens, men jeg tror dere misforstår meningen med denne thread'n... Poenget var ikke å lage en ny diskusjoen med AMD vs. Pentium, men kun fordi jeg var usikker på argumentene jeg hadde brukt mot kameraten. Og i de andre diskusjonene der AMD vs. Pentium er hovedsaken, så ble ikke forholdet mellom kjernen til T-Bird og XP nevnt...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-12 19:18, maestr0 skrev:

AMD yter 7 operasjoner per hertz, Intel 4

Hvilken kjerne er det du tenker på da?

Dette er litt gammelt, men i Økonomi boka mi så er det faktisk omvendt. Jeg vet ikke helt om den er til å stole på, men der sies det at en PII 350Mhz tilsvarer en 400Mhz K6 CPU... Det var tider det :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...