Gå til innhold

Din holdning til kjøtt/pels/skinn/dyr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om et dyr drepes kun for pelsen, er jeg imot det. Om dyret alikevel skal slaktes for kjøtt evt. andre ting, så er jeg ikke imot de, pelsen kan brukes.

Dette blir to forskjellige situasjoner. Produksjon av kjøtt vil alltid forekomme. Så lenge dette skjer på en human måte og dyrene har det "bra" frem til de slaktes kan selv jeg gå med på og spise en burger, som jeg faktisk gjør ofte. Det og ha et dyr innlåst i et lite bur hele livet, der dyret vanskjøttes og mishandles skulle vært forbudt. Og i mange land er det også heldigvis det. Dere kan selv se på disse dyrene og vurdere om de har det bra:

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

pelsX011_1226340538_1226340553.jpg

pels88_1226351108.jpg

pelsanmeldelse_artikkel.gif

pelsX051_1226340509_1226340523.jpg

Dette er totalt forkastelig på alle måter. At noen faktisk vil gå med ekte pels undres jeg over... :thumbdown:

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar

Vel, noen dyr, som fugl og fisk, er det helt vanlig å ha i bur (og akvarium). Nå er det stor forskjell på pelsdyr og de fleste fugl og fisk, men jeg vil ikke si ubetinget at det alltid er galt å bure et dyr inne hele livet. Kommer an på størrelse av buret og hvordan de behandles der inne. Selv om bildene du postet ikke akkurat ser så veldig fine ut, blir jeg heller ikke helt sjokkert. Det er her man bør komme inn på hva forskere sier om forholdene (forskere som studerer dyrs atferd etc).

Lenke til kommentar

Pels stiller på lik linje med andre animalske produkter: Kjøttmat, lærprodukter, beinmel og whatever. Jeg ser det ikke som verre å gå men en pelsjakke enn å gå med skinnjakke.

Det sentrale er imidlertid ikke hva slags produkt det er tale om, men hvilke forhold dyrene lever under. Etter min mening må man kreve at dyrene har det rimelig bra, og at de får leve noenlunde slik det er naturlig for dem å leve. Dette gjelder hva enten dyrene skal ende opp som kjøtt eller pels - som regel brukes forresten begge deler. Men det er jo her problemet med pelsnæringen ligger.

Dyr som naturlig skal springe rundt i naturen, jakte og omgås hverandre, lever tett i tett i små nettingbur. Og ikke bare er tilværelsen svært unaturlig for dem, de påføres også fysiske skader. Kort sagt, de lider.

Hvis man vil lage en næringsvei av å drive pelsdyroppdrett, så er det bare å slå seg løs. Men klarer man ikke å behandle dyrene skikkelig, får man altså se til å la være - da får man finne på noe annet.

Lenke til kommentar

Det og gjøre ingenting gjør heller ikke en "fnugg forskjell". Det var blant annet slike kampanjer og underskriftskampanjer som gjorde at blant annet Nederland og England total forbydde dette. Det er også blitt underlagt strenge restriksjoner i Sverige, Sveits og Østerrike Norge kommer etter.

Lenke til kommentar

Jeg er sterkt i mot pelsindustrien, og synes det er foraktelig å ha dyr i små bur fordi vi ønsker noe så unyttig som en pelskåpe. Jeg håper at denne industrien snart blir forbudt, eventuelt at forskriftene blir så strenge at det ikke lenger vil lønne seg å drive med det og at industrien derfor dør ut av seg selv.

Når det gjelder kjøtt/skinn/dyr, så ser jeg ikke noe galt i å drepe et dyr for å spise det i utgangspunktet, men jeg misliker sterkt den industrialiserte måten å ha dyr på, og forholdene disse dyrene lever under. Da er det ikke lenger snakk om å drepe dyr for å spise kjøtt slik at vi kan få næringen vi trenger - da er det snakk om å la f.eks kyllinger leve under groteske forhold for at vi skal få billige kyllingvinger og råd til å spise kjøtt hver dag.

I det hele tatt har jeg mye i mot det synet på dyr som råder i samfunnet i dag. Og at noe er "vanlig" er ikke ensbetydende med at det er riktig.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Jeg er sterkt i mot pelsindustrien, og synes det er foraktelig å ha dyr i små bur fordi vi ønsker noe så unyttig som en pelskåpe. Jeg håper at denne industrien snart blir forbudt, eventuelt at forskriftene blir så strenge at det ikke lenger vil lønne seg å drive med det og at industrien derfor dør ut av seg selv.

Når det gjelder kjøtt/skinn/dyr, så ser jeg ikke noe galt i å drepe et dyr for å spise det i utgangspunktet, men jeg misliker sterkt den industrialiserte måten å ha dyr på, og forholdene disse dyrene lever under. Da er det ikke lenger snakk om å drepe dyr for å spise kjøtt slik at vi kan få næringen vi trenger - da er det snakk om å la f.eks kyllinger leve under groteske forhold for at vi skal få billige kyllingvinger og råd til å spise kjøtt hver dag.

I det hele tatt har jeg mye i mot det synet på dyr som råder i samfunnet i dag. Og at noe er "vanlig" er ikke ensbetydende med at det er riktig.

Hva som er riktig og galt er vel dine og deres (dyrevernaktivisters) meninger knapt malen for.

Lenke til kommentar
Hva som er riktig og galt er vel dine og deres (dyrevernaktivisters) meninger knapt malen for.

Helt sant. Like lite som dine meninger er malen for noe som helst. Dette er et diskusjonsforum og da sier jeg min mening på lik linje med alle andre. Jeg forstår at generalisering gjør hverdagen enklere, men mine meninger er kun mine egne og jeg kan ikke prate for "dere dyrevernaktivister", hvem nå det enn måtte være.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...