McThomson Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Kan man skade girkassen eller bilen på en eller annen måte, hvis man tauer/dytter bilen, som har automatgir? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 (endret) Både ja og nei. Skal du taue en bil med automatkasse så bør det være kun korte strekninger og ikke så fort. De eksakte tallene husker jeg ikke men det står i instruksjonsboka. Årsaken til dette er at når du tauer bilen er det deler i girkassa som er i bevegelse men ingen oljepumpe til å pumpe olje til alle delene. Når det kommer til dytting så ligger det langt innenfor grensen til hastighet og lengde, det ligger tross alt i sakens natur, det er grenser for hvor langt og fort du får dyttet en bil. Endret 21. januar 2006 av perpyro Lenke til kommentar
McThomson Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 Takk for hjelpen Lenke til kommentar
underground Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Er ikke helt sikker, men har sett en del biler som har automat gir og der står det som oftest at drivhjula skal lettes opp om bilen skal taues. Om dette gjelder alle med automat vet jeg ikke. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 I instruksjonsboka til min bil står det at den kan taues men....... Lenge siden jeg leste i den boka, har jo hatt bilen i over 7 år nå. (1988 Nissan Laurel 2,4SLX) Lenke til kommentar
underground Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Ja de fleste bilene jeg har hatt noe med og gjøre som har hatt automat har vært forhjulsdrevne. Hvis Laurelen er bakhjulsdreven så er det jo en noe mer knot og taue den baklengs. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Ja den er bakhjulsdrevet. Har faktisk taua den to kilometer for 4 år siden, kjørte tørt for bensin. Lenke til kommentar
underground Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 To km er jo ikke så forferdelig langt. Så har nok ikke hatt noen innvirkning på bilen. Man tauer jo somregel ikke bilen i stor fart heller så. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Det kan jo godt være det står i instruksjonsboka til nyere biler at de ikke skal taues i det hele tatt, man driver jo og roterer deler som ikke får den smørninga de skal ha. Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Det skal som regel lange distanser til før det tas skade på automatkassa. OT perpyro: Du har en herlig bil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå