Gå til innhold

Vil at Windows XP skal slå seg av av seg selv...

Anbefalte innlegg

Jeg har et "problem" med at når jeg skal skru av pc'en min (med Windows XP) får jeg den samme beskjeden som jeg gjorde for 10 år siden når jeg brukte Windows 95 - "Du kan nå slå av maskinen". Maskina er ca. 3 år gammel og fungerte som alle andre pc'er i begynnelsen, altså den slo seg av av seg selv når jeg trykket på skru av maskinen fra start menyen...

På en eller annen måte har da dette skjært seg, har formatert pc'en noen ganger så det er mulig noe har skjedd i denne prosessen. Har prøvd endringer av instillinger her og der, men ingenting hjelper.

Spørsmålet blir da som følger, er det noen her som kan fortelle meg hvordan jeg kan få endret dette slik at jeg slipper å trykke på power-knappen på pc'en min hver gang jeg skal slå den av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du søker etter "Du kan nå slå av maskinen" (på google) så finner du gjerne noe som kan hjelpe deg. Jeg leste litt gjennom og der fant jeg at problemet kunne være at "Advanced Power Management" er deaktivert.

Det stod også at du kan prøve å forandre noe i registeret:

Start Regedit og naviger til:

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

Sett verdien PowerDownAfterShutdown til 1.

Edit: Jeg har foresten den verdien som 0.

Endret av xanonymx
Lenke til kommentar

Du kan jo og sjekke denne

Edit: fant et par ting til:

En mulig løsning på ovennevnte problem: Klikk - kontroll panel, klikk så ytelse og vedlikehold, klikk så på: Feilsøkingsverktøy - oppstart og avslutting. Her finnes det xp"s eget feilsøkingsverktøy med link til microsoft med forslag på mulige løsninger. Jeg har sett litt på det, men det er ganske tidkrevende og lese/prøve ulike metoder, men bare man gidder så tror jeg nok at fixen finnes.

Du kan også slå på UPS!

Det er nemlig det du skal...

Egenskaper for skjerm->Skjermbeskytter->Strøm/Power->UPS...

Der skal det være noe man skal hukke ut...

Håper dette hjelper. Lykke til.

Endret av xanonymx
Lenke til kommentar

Takk for tips. Prøvde å endre verdien til 1 (min sto også på 0), men det hjalp ikke.. Prøvde feilsøkingsverktøyet, dette hjalp heller ikke. UPS derimot er avslått - men jeg får heller ikke til å skru UPS på. "UPS tjenesten er stoppet" står det bare.

denne siden tar de for seg problemet, og jeg har ved hjelp av den fått opp APM i strømalternativer og dette er slått på. Hjalp derimot ikke.. Men på sia til windows står det at det skal stå "MPC multiprosessors-PC" el. lign. under datamaskin i enhetsbehandling. Det gjør det ikke, det står nemlig "MPC enprosessors-PC".

Noen som vet hvordan jeg får endret det og skrudd på UPC? APM står på "enabled" i bios forresten..

Endret av Christer_gj
Lenke til kommentar
Jeg har et "problem" med at når jeg skal skru av pc'en min (med Windows XP) får jeg den samme beskjeden som jeg gjorde for 10 år siden når jeg brukte Windows 95 - "Du kan nå slå av maskinen". Maskina er ca. 3 år gammel og fungerte som alle andre pc'er i begynnelsen, altså den slo seg av av seg selv når jeg trykket på skru av maskinen fra start menyen...

På en eller annen måte har da dette skjært seg, har formatert pc'en noen ganger så det er mulig noe har skjedd i denne prosessen. Har prøvd endringer av instillinger her og der, men ingenting hjelper.

Spørsmålet blir da som følger, er det noen her som kan fortelle meg hvordan jeg kan få endret dette slik at jeg slipper å trykke på power-knappen på pc'en min hver gang jeg skal slå den av?

5475978[/snapback]

Se etter i kontrollpanelet under Strømalternativer om det er en avmerkingsboks som heter APM (Automatic Power Management). Hvis den ikke er avmerket fikser su problemet med å merke den av og klikke OK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...