Gå til innhold

Forskel på 28mm og 35mm - billeder ønskes?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hej. Er der nogen der kan sende det samme billede taget ved 28 og 35mm? Jeg er ved at købe enten Panasonic FZ30 eller Fuji S9500 og vil gerne vide hvor stor forskellen er på vidvinklen.

Mange tak - Morten, København.

5475827[/snapback]

Du vil finne en god samenligning på denne siden.

Ellers kan jeg si at forskjellen er ganske vesentlig, og 35mm egentlig ikke er noe særlig vidvinkel i det hele tatt. Mange foretrekker faktisk 35mm som normal objektiv framfor 50mm.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Ja, den side fandt jeg også ved at lede lidt her på siten. Den er nærmest endnu bedre. Jeg er dog stadig i tvivl om FZ30/S9500... Er forelsket i FZ'ens image stabilizer men i S9500'ens bedre vidvinkel...

Nogen meninger?

5476331[/snapback]

Det kommer nok helt ann på hva du skal ta bilder av. Skal du bare ta bilder av fugler som er langt unna, trenger du hverken 35mm eller 28mm, men skal du ta bilder av mennesker som sitter rundt et bord i et lite rom, har du behov for 28mm vidvinkel.

Lenke til kommentar

I gamle dager (analoge kameraer) var 28mm sval vidvinkel og 35 nesten normal. Med digitale speilrefleks må faktoren til kameraet benyttes. På Nikon med 1.5 vil 35mm bli normal objektiv og 28mm ble nesten lik normal. Ønsker du vidvinkel funksjon må du lengre ned i mm. Du må beskrive hva du ønsker og hvilket kamera du har (oppgi gjerne crop-factor).

Edit: Beklager - du ser på to kompaktkameraer. Se på de andre tingene på kameraene. Det som passer deg, fingre og følelese, vil nok vøre det beste. Forsøk å se gjennom begge i en fotoforetning. Forskjellen er antagligvis minimal (avhengig av brikken i kameraet). Velg utfra det du tenker å ta bilde av.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Tak, jeg kan godt lide følelsen af Panasonic FZ30, at det zoomer internt i linsen (vældig god linse fra Leica), osv. Menuerne er efter sigende bedre osse. Derimod er der mere støj ved høje ISO tal. Men med stabilisatoren er det måske ikke det store problem. Den er dog lidt dyrere en Fuji S9500.

Lenke til kommentar

Bare for at info skal være korrekt: I gamle dager var alt opp til 40mm regnet som vidvinkel. Få hadde vidvinkel som var bredere enn 24mm, og den absolutte (matematiske) normal er vel omtrent 42-43mm. 35mm ekv er å regne som moderat vidvinkel, mens 28mm er en typisk vidvinkel. De fleste finner 28mm for vid som eneste brennvidde, derfor hadde de fleste kompaktkameraer 35-40mm. Zoom på kompakter dukket først opp i siste halvdel av '80-tallet. Nok historikk for denne gang.

Lenke til kommentar

Du kan jo få i både pose og sekk ved å kjøpe ekstra vidvinkel-linse til FZ30, som gir deg ned til 24mm?

Jeg vet ikke om slikt finnes til Fuji'en også..

Eller kjøpe Sonys R1, som har innebygd vidvinkel ned til 24mm?

Jeg har selv en FX9, og billedstabilisatoren MEGA O.I.S gjør virkelig en fantastisk jobb :) Det er nesten uvirkelig at du kan ta bilder på ned til 1/8s på frihånd og få skarpe bilder! Så for meg ville OIS vært et ganske tungtveiende argument.

Lenke til kommentar
Du kan jo få i både pose og sekk ved å kjøpe ekstra vidvinkel-linse til FZ30, som gir deg ned til 24mm?

Jeg vet ikke om slikt finnes til Fuji'en også..

Eller kjøpe Sonys R1, som har innebygd vidvinkel ned til 24mm?

Jeg har selv en FX9, og billedstabilisatoren MEGA O.I.S gjør virkelig en fantastisk jobb :) Det er nesten uvirkelig at du kan ta bilder på ned til 1/8s på frihånd og få skarpe bilder! Så for meg ville OIS vært et ganske tungtveiende argument.

5478659[/snapback]

R1 har maks tele paa 120mm, saa hvis teleskyting er viktig for traadstarter saa er nok ikke dette aa anbefale.

Ellers er R1 et knallkamera som er verdt aa ta en GOD titt paa. Litt dyrt dog.

Selv ville jeg valgt R1, hvis ikke saa ville det blitt FZ30 med vidvinkelkonverter. Panasonic's bildestabilisator er fantastisk, hjelper MYE. Har tatt bilder paa alle brennvidder med ymse lukkertider, og det gir flere blendersteg. Sammenlignbare bilder er typisk 1/8 - 1/50 paa vidvinkel for aa faa ok skarphet. For aa faa virkelig skarpe bilder maa jeg bruke 1/60 med bildestabilisator (men jeg er ikke veldig stoe paa haanden dog).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...