Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnskunnskap A og B


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
rådgiver bør jo vite dette! Hadde selv politikk...og fikk fordypningspoeng.

men skulle da tro at den andre formen også gir det..forøvrig vil jeg si at vi fikk bsekjed om at SKA er for de som velger helse og sosial..min skole hadde ikke dette..og dermed ikke SKA heller..

lykke til.

5480657[/snapback]

 

Rådgiver skulle sjekke det; hun visste ikke. Dette poltikk-faget var visst nytt... Men får vente og se,

Lenke til kommentar

På vår skole var Sk-a generell politikk, medievitenskap, internasjonal politikk og en liten dasj politisk filosofi eller ka en skal kalle det.

SK-b var.. vet ikke ka eg skal kalle det.. Husker det var litt psykologi, sosiologi. Husker sk-b var ett stort tullefag der en fikk 4 uansett kor lite en leser. 2sk, 3ska og 3skb tar for seg samme overordnede emne, nemlig samfunnsfag. Og flere ting fra SK-a finner en igjen i SK-b.

Når det gjelder fordypningspoeng så fikk vi opplyst at vi bare fikk fordypningspoeng for enten sk-a eller sk-b, men på vitnemålet mitt har jeg fått fordypningspoeng for begge. Så ikke tro på alt lærere sier. Lærere er mennesker som har gitt opp sjansen på en skikkelig jobb og mangler karakterer for å lykkes og som derfor ender opp med å undervise barn.

Lenke til kommentar
Jeg har problemer med å forstå dette; gir 3SKa og 3SKb mindre fordypningspoeng hvis man tar disse fagene sammen, enn man ville ha fått for to andre fag?

5535361[/snapback]

 

Ja, men da er det snakk om realfag, som er en betegnelse for disse fagene; matte, fysikk, kjemi og biologi. Velger man 3 av disse fagene gjennom 2 år, får man tilsammen 7 studieretningspoeng. Dette fordi at disse fagene er mer krevende enn f.eks. SKA og SKB. Men tar man andre studieretningsfag, som f.eks. engelsk, rettslære, markedsføring, IKT osv, så gjelder samme poengfordeling som ved SKA og SKB.

 

Håper jeg gjorde det litt lettere. Hvis ikke, så fyr løs med nye spørsmål. :)

Lenke til kommentar

Fordypningspoeng får man jo likevel. Jeg står oppført foreløpig med

 

Bed.øk i andre og tredje = 0 poeng

Rettslære i andre og tredje= 2 fordypningspoeng

Matte MZ i andre og tredje= 2 fordypningspoeng +1,5 realfagspoeng.

Totalt: 5,5 tilleggspoeng.

 

Nå vet jeg ikke om jeg fullfører norsk vgs, vi får nå se. Uansett ser det slik ut per i dag med mine fagkombinasjoner. Og jeg tar jo ikke engang noe vilt med realfag.

 

Og du over her, med tre realfag over tre år får du fordypning for to av dem pluss realfagspoeng, og dermed 8,5 tilleggspoeng.

 

(fordypningspoengene er jo bare plassert, da det gis poeng for fordypning utenom et fag alle skal velge å "fordype" seg i.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Advarsel: IKKE velg realfag. Med mindre du liker å jobbe 2ganger så mye som de som velger sk a og b. Trust me.

5631064[/snapback]

 

Hvis du ikke er interessert å jobbe er det vel bare å slutte på skolen. Da har du uansett ingenting igjen for det. Allmennfag handler tross alt om å få studiekompetanse, og når du begynner å studere er du nødt til å jobbe. Har du da vært slapp på vgs, får du det hardere enn de som har vgs-pensum friskt i minne. Snakker av erfaring.

 

Men for all del, hvis målet ditt er å cruise gjennom vgs bare for å ha gjort det, så er det bare å velge samfunnsfag, reiseliv eller noe annet intetsigende bullshit.

 

Velger du realfag og satser på det, er du dessuten sikra arbeid. Les f.eks her.

Lenke til kommentar
Advarsel: IKKE velg realfag. Med mindre du liker å jobbe 2ganger så mye som de som velger sk a og b. Trust me.

5631064[/snapback]

 

Det er nettopp slike holdninger som er det største problemet med den norske skolen. Elever skal på død og liv ha det så "lett". Hadde alle vært som deg, hadde det gått nedenom og hjem med oss alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...