apegryn Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 (endret) Bil: 87mod passat gl 1,8 bensin forgasser. Problem: Når det er fuktig og kaldt ute får jeg mange ganger problemer med tomgangen. Jeg kan starte bilen helt fint, tomgangen er da mellom 1100-750, ingen problemer. Kjører motoren varm, og etter litt mister tomgangen kontroll. Bilen kan dø ut i 80km/t bare jeg trør inn clutchen, og skru seg på igjen når jeg slipper den ut igjen. Du kan vel tenke deg hvor irriterende det kan være når jeg står nedoverbakke i kø og må ha ene foten på clutch og andre på bremse+gass samtidig for å holde bilen i live ...Men helt plutselig kan tomgangen virke helt flott igjen. I slike situasjoner er det også skummelt å stoppe bilen og skru av tenningen. Bilen ettertenner og hoster og hopper, høres ut som hele bilen skal eksplodere. Det stopper sjelden av seg selv, så jeg må skru på tenningen å prøve igjen. Dette skjer derimot bare når det er forholdsvis fuktig og kaldt ute, så heldigvis ikke så ofte. Men er det noe jeg kan gjøre så hadde det vært greit å ordne det. Noen som har idè til hva problemet kan være? Endret 21. januar 2006 av tronni_87 Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Problem:Når det er fuktig og kaldt ute får jeg mange ganger problemer med tomgangen. Jeg kan starte bilen helt fint, tomgangen er da mellom 1100-750, ingen problemer. Kjører motoren varm, og etter litt mister tomgangen kontroll. Bilen kan dø ut i 80km/t bare jeg trør inn clutchen, og skru seg på igjen når jeg slipper den ut igjen. Du kan vel tenke deg hvor irriterende det kan være når jeg står nedoverbakke i kø og må ha ene foten på clutch og andre på bremse+gass samtidig for å holde bilen i live ...Men helt plutselig kan tomgangen virke helt flott igjen. I slike situasjoner er det også skummelt å stoppe bilen og skru av tenningen. Bilen ettertenner og hoster og hopper, høres ut som hele bilen skal eksplodere. Det stopper sjelden av seg selv, så jeg må skru på tenningen å prøve igjen. Dette skjer derimot bare når det er forholdsvis fuktig og kaldt ute, så heldigvis ikke så ofte. Men er det noe jeg kan gjøre så hadde det vært greit å ordne det. Noen som har idè til hva problemet kan være? 5475263[/snapback] Nå sier du ikke noe om hvilken bil du har, men jeg ville gjetta på at du har trøbbel med 1: Tenning eller 2: Bensin. 1: Sjekk fordelerlokket for sprekker og fukt, sjekk også at pluggledningene er hele og ligger slik de skal. Kan være overslag hvis disse er morkne og ligger mot gods e.l. Har vært borti at tenningsmodulen på både Saab og Mazda har hatt slike symptomer, men da uansett vær. 2: Mye mer å sjekke, har du feks innsprøytning kan det bla. være MAP-sensoren, sjekk også alt av vakumslanger, luftfilter etc etc. Post biltype, så kanskje flere kan komme med råd og vink. T'Weed Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Husker fra før at du har en Passat 87-modell. (Stemmer vel det?) Foreldrene mine hadde en slik en fra 1989-2003, og denne hadde i store deler av tiden problemer med ettertenning slik du nevner, men dette problemet fant aldri en løsning, så jeg kan ikke hjelpe deg med det. Det ettertente ikke konsekvent, bare noen ganger og måtte den stoppes på gir. Bilen gikk også for fort på tomgang, noen ganger gikk den på over 2000 omdr./min, andre ganger var den mer normal. Det er godt mulig at disse problemene skyldes forgasseren, Passat 1.8-motoren med 90 hester har vel den ikke helt problemfrie forgasseren Pierburg 2e2 (eller hva den heter). Søk i arkivet, denne forgasserens problemer har vært samtaleemne før. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Det enklsete er og bytte fordelerlokk, rotor og sette på nye kabler hvis dette er av ukjent alder, sjekket at forvarmingen av innsugsluften fungerer hvis den har forgasser? Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 (endret) 10 poeng til lada2103 som klarte huske bilen min, Passat 87 (B2) 1,8 forgasser Har aldri hatt problemer med for høyt turtall på tomgangen. I kaldt være starter den kanskje på 1100, men går fort ned til 900-800. Skal se litt på internett etter den forgasseren. Utvendig ser fordelerlokket, ledningene og tennpluggene veldig fine ut. Rotoren har jeg ikke sett noe på, men ville det ikke skapt problemer hele tiden om den ikke var tipp-topp. Problemet mitt forekommer kun i fuktig kaldt vær, gjerne om morgenen... fordeler, tennplugg, et bilde jeg hadde liggende på pcen. Endret 21. januar 2006 av tronni_87 Lenke til kommentar
Opus Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 (endret) 2E2-en er morsom ja, enten funker den, eller så funker den ikke. Den har en vokstermostat som kan lage vanskeligheter, og ledningene til forgasseren bruker å forvittre-/bli avklipt på "mystisk" vis med årene. Forvarminga i innsuget kan svikte. Du har en motor som suger bensin fra tanken, sjekk at bensinpumpa ikke suger luft fra en sprekk eller slakk kopling en eller annen plass på bensinslange(e)(lekkasjen vil IKKE lekke bensin ut, kun dra luft inn). Dette kan igjen føre til ising og utmagring. Ising i tanken slik at suget i tanken tettes av is er en annen mulighet. Når motoren stopper synker isen til bunns i tanken og problemet er midlertidig borte. ...Men som i alle tilfeller der man er i tvil om hva som er feil, mistenk at tenninga er den skyldige inntil det motsatte er bevist. Endret 22. januar 2006 av Opus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå