Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Active PC sub til bil sub?


P-in-P

Anbefalte innlegg

Hepp!

 

Har en gammel Logitech sub som har defekt forsterker eller kontroll som jeg tenkte jeg skulle smokke inn i bilen! Er det noen problemer med det, eller er det bare å røske ut elektronikken og koble elementet til stereon?

 

Må en forresten ha en forsterker med egen sub utgang for å få det til å funke eller er det bare å paralellkoble de to ledige høytalerutgangene til elementet (LR og RR)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingenting i veien for at du kan prøve :)

 

Dersom du blir fornøyd med lyden er alt ok. Sjansene er dog store for at du vil få en ekstremt brumlete og unøyaktig bass som ikke gjør med enn å slippe fra seg høylydte brum nå og da. Det er nemlig ganske stor forskjell på kasseberegninger til innebruk og til bilbruk.

 

Suben bør drives av en separat forsterker. Å koble den på en spiller kan du nok bare glemme. Det er mulig det vil spille, men sannsynligheten for at lyden blir rumpe eller at spiller eller element brenner av er stor.

 

Har subelementet du skal koble til to eller fire poler (en pluss og en minus eller to pluss og to minus?)

Lenke til kommentar

ikke å anbefale... du vil komme til å oppdage at lyden blir veldig svak.. dette fordi en bilforsterker ikke har så veldig høy utgangs spenning (V) men har allikavel høy effekt men det er fordi bilsubber er laget med spoler som har veldig lav motstand, fra 2-4 ohm. tipper den suben som du har er minst 6 ohm om ikke mer.. mest sansynlig 8 ohm og det vil gi veldig lav lyd :p

 

viss du da ikke har 4 sånne liggende :p hehehe da kan du parralell koble 4 subber á 8 ohm og få 2 ohm :p

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar

Vel nå går ikke elementet på 230V AC som det er i stikkontakta heller da, det er nesten garrantert en trafo i all elektronikken som transformerer ned til 12V DC som det meste av elektronikk går på...

 

En annen ting; Det ER en enorm spole i kassa...

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
Vel nå går ikke elementet på 230V AC som det er i stikkontakta heller da, det er nesten garrantert en trafo i all elektronikken som transformerer ned til 12V DC som det meste av elektronikk går på...

 

En annen ting; Det ER en enorm spole i kassa...

5482098[/snapback]

 

HRMF... selvfølgelig vet jeg det!! har gått på VK1 elektronikk... du kan drive en høyttaler med forskjellige spenningsnivåer... på en bil har du kun 12V DC til rådighet når du skal lage spenningsnivåer.... da vil du bare si at da kan man jo bare kjøre spenningen i en trafo :D det går nokk ikke.. du må "hakke" opp spenningen for å lage en "AC" spenning for så å kjøre den gjennom en trafo som kjører opp spenningen for å så likerette den igjen. dette krever en del heftige komponenter.... derfor bruker vi heller lav motstand på høytaleren for å få samme effekt som ved høy spenning. da slipper vi å øke spenningen så mye. mens i en vanlig stue forsterker er det mye enklere å bruke høyere spenning på utgangs trinnet for da har vi 230V AC som vi kjører ned til ønskelig nivå og likeretter den.

 

for å forstå denne problem stillingen bør du kanskje sette deg inn i Ohms lov da vil du forstå det jeg prøver å si deg.. viss du prøver å koble på en vanlig høyttaler for bruk i hjemme HIFI osv vil ikke forsterkeren ha høy nok spenningsnivå +- ut på utgangen til at du for tilstrekklig med lyd... dette fordi motstanden i spolen som driver elementet er for stor

 

ohms lov for effekt "enkel" P=U "i andre" / R

 

der P er Watt og U er spenning og R er motstanden i spolen... dette er da meget forenklet i virkeligheten er det mer avansert på grunn av at motstanden forandrer seg med frekvensen.

 

som du kan se ut i frå formelen (dårlig med mattematisk støtte i forumet :p) så kan du øke verdien av P ved å enten øke U eller redusere R.. i et bil anlegg er det enkleste å redusere R enn å øke U derfor er det dumt å koble et høyttaler element som har en høy R til en bilforsterker....

 

her er en link til ohms lov

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar

men du kan jo få en forsterker billigere viss du kjøper en "pakke" med forhandler og Pruter litt.. dumt å kjøpe en forsterker nå og angre etterpå :p kjøp heller komplett anlegg i stede for å tulle med en logitec sub :p bruk den på pcen du :p skaff et gammelt SB16 kort.. det driver det meste :p lol

Lenke til kommentar

å måle på spolen slik gir ikke den rette verdien :p siden du måler med DC :p men det kan stemme noenlunde...

 

vet ikke hvor gammel du er, er selv årgang 82..

Sound Blaster 16 er det mest berømte Lydkortet i verden.... det var det første 16bit lydkortet for folk flest og hadde en wopping utgangs effekt på ca 10W, nok til å drive 6x9 hattehyllehøytalere :p dagens lydkort har problem med å drive et par skikkelige øretelefoner... SB16 kan sprenge dagens øretelefoner lett som bare det :p

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar
Hmmm mulig jeg har lært dette på GK en gang i tiden men hvordan måler en resistansen til en spole da..?

5482739[/snapback]

 

 

Vi "bokmålere" må ikke la oss tråkke på av de "nynorskene" La oss fortsatt lese avisa med bokmål.

( Motstander av Nynorsk )

 

:D årre steikje rakka du ned på nynorsk?? hehehhe neidå. nei du trenge eit måleinstrument som måle H (henry trur ej det va) og so må du rekne ut med frekvensen osv.. avansert utrekning i so fall. huska ikkje i detalj.

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar

Forskjellen på 8 og 4 ohm er ikke mer enn 3 db, uansett hvor mye man snakker om ohms lov.

Dessuten er det endel variasjon i impedansekurven til et element...

 

Forresten: Kan noen si meg hvor mange decibel de ligger på ved vanlig lyttevolum?

Endret av epifant
Lenke til kommentar

og 20 watt når motstanden er 4 ohm?? viss du hiver på en 16ohms høyttaler på en cdspiller i bilen som er oppgitt til 20 W i 4 ohms så vil du få enda mindre watt (lyd) på den høytalern er litt ekstrem her da det er veldig få 16ohms høytalere der ute :p

Lenke til kommentar

Har du en DC-motstand på 6,6ohm er det antageligvis et 8 ohms element.

Resistanse er noe helt annet enn impedanse.

 

En høyttaler er både resitiv, induktiv og faktisk også kapasitiv. Den totale AC-motstanden blir da impedanse.

Den varierer fra ca 8 til ca 20 ohm for et standard 8" SEAS element.

 

I de fleste bilforsterkere blir DC`en hakket opp og transformert opp til 30-40V og deretter likerettet igjen.

 

 

Edit: skriveleif

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...