Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ujevnt turtall når motoren er kald.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en 1987 modell Honda Accord Aerodeck EX 2.0i. Har et problem med at turtallet hopper opp og ned når den er kald. Det som er rart er at den går jevnt akkurat i starten, men etter ca 5 min så virker det som om den ikke får bestemt seg for hvilken turtall den skal gå på. veksler mellom ca 1800 og 7-800 omdreininger. Hva er normalt turtall når bilen går på tomgang egentlig. Syns 1800 er mye. Når jeg har fått kjørt bilen skikkelig varm gir problemet seg og den ligger på ca 750 omdreininger.

 

Noen som har formening om hva dette kommer av?`

Endret av underground
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Automatchooken får sannsynligvis ikke regulert seg riktig. Dette er bare noe som pøser på ekstra bensin, slik at bilen skal starte lettere (i det hele tatt) samt klare å gå skikkelig mens bilen er kald. Jo mer chooke, jo mer turtall får man.

 

På de årsmodellene der er det en slags automatisk manuell chooke. Nå for tiden reguleres det slik at man ikke merker det, altså helt automatisk, men i de tidene der var det litt enklere laget. Da bruker bilen full chooke en stund, halv chooke etterhvert og ingen chooke når bilen er varm, eller noe sånt.

 

Jeg har manuell chook på min 84-modell (Mazda). Her må jeg bruke full chooke i begynnelsen etter å ha startet når det er kaldt (ca. 1500-2000 rpm), ellers stopper bilen med en gang det oppstår motstand (altså at jeg starter å kjøre). Dette er nok også grunnen til at Hondaen din bruker så mye chooke til å begynne med, og dermed har litt ekstra turtall. Når bilen min er varm går den på rundt 600 - 800 omdreininger.

 

En nyere bil med elektronisk innsprøytning og slikt ville på sin side regulert bensininntaket nøyaktig slik at ikke motoren skulle kveles mens turtallet likevel er på normalen, men slik var det ikke før i tiden.

Lenke til kommentar

Ok takk for svar.

 

Om noen andre har noen formeninger om dette problemet så bare kom med forslag :)

 

Kan jo legge til at så lenge jeg har hatt bilen ca 4 mnd så har dette ikke hatt noe innvirkning på hvordan bilen er å kjøre uansett vær og temperatur. Det er altså kun ved tomgang at dette skjer. Virker som det skjer når bilen begynner og bli varm og ikke med en gang bilen blir starta. Merka heller ikke noe til dette da jeg først kjøpte den siden det enda var relativt varmt ute. Så dette er noe som kommer av kaldt vær.

Lenke til kommentar
Ok takk for svar.

 

Om noen andre har noen formeninger om dette problemet så bare kom med forslag :)

 

Kan jo legge til at så lenge jeg har hatt bilen ca 4 mnd så har dette ikke hatt noe innvirkning på hvordan bilen er å kjøre uansett vær og temperatur. Det er altså kun ved tomgang at dette skjer. Virker som det skjer når bilen begynner og bli varm og ikke med en gang bilen blir starta. Merka heller ikke noe til dette da jeg først kjøpte den siden det enda var relativt varmt ute. Så dette er noe som kommer av kaldt vær.

5484656[/snapback]

Virker som en elektronisk enhet som lager problem. Se om det er noen slik enhet som regulerer gass-spjeldet. På min bil var det en slik enhet som stod å regulerte tomgangen (Audi 80 2.0 bensin) og gav tilbakemelding til den elektroniske bensin-dysa. Jeg hadde ikke problemer med tomgangs-turtallet på min bil da, men at den av og til kunne finne på å kutte bensintilførselen i fart, slik at den fusket. Etter å ha byttet denne enheten, så har den fungert så og si knirkefritt. Justering av tomgang gjøres helst med verksted-utstyr, og skal ligge omtrent under 900/min, men sjekk håndbok for hver enkelt modell.

Lenke til kommentar

Mener du motorstyringa da eller. Ligger en sånn boks under førersetet, men disse er vel svindyre og bytte og bilen min er ikke akkurat så veldig mye verdt lenger. Må muligens finne en fra en annen bil da. Da det ikke ser ut som det har noe og si for hvordan bilen går ellers så får jeg vente og se.

Lenke til kommentar

Kaldstartdyse var fra tida før innspruta blei helelektroniske - har patenten på en 2.8I Sierra motor der var det Kjetronic innsprut ("mekanisk") - bensinen gikk i slange til hver dyse fra "luftmengdemåleren" som bestemte mengde bensin til motoren. Der var det en temperatursensor som styrte ei ekstra dyse på innsuget for å gi "choke" ved kald motor.

 

Biler med elektronisk innsprut bruker andre løsninger, noen har en ventil på innsuget som slipper luft forbi gasspjelda for å holde tomgangen "oppe" når motoren er kald. Har lest om noen motorer (Ford) der ventilen etter lengre tid har blitt "skitten" og hengt seg opp. Systemet med den ventilen er at det er et "stempel" som blir bevega av en spole "eletromagnet" - nokk skitt på utsida av stempelet i "sylinderen" har låst det fast - eller etter lang tjeneste har viklingene blitt brutt.

Var på besøk hos en med 2.9 liter Scorpio som hadde tomgangsproblemer - han nappa av slangen til veivhusventilasjonen og gav ekstra luft inn i innsuget på den måten, et besøk på et bilverksted og analyse av computeren på motorstyringa fortalte at det var "tomgangsventilen" som var defekt. Om defekten var låsing pga. skitt er uvisst han kjøpte ny ventil...

De eletroniske spruta har en temperaturføler i kjølevannet som blir sirkulert i motoren (i kretsen før termostaten) som styrer "choken" - noen gjør det med ventil for ektra luft, åpner gasspjelda (som en Audi over), flytter tenninga - har ikke peiling på hvilken løsning Honda har brukt - er mest inni Ford sine løsninger og et oppsett fra DTA som skal overta for Ford si styring på en motor som venter.

Lenke til kommentar

De fleste tilfeller når motoren jager "veldig" hurtig opp og ned mellom ca 400 og ca 2000 omd så er det tomgangsystemet som gjør det.Grunnen er at den ikke klarer å gå jevnt på 7-800 omd pga falsk luftt el,Når motoren er på vei med å stoppe ved 4-500 omd så hadde ikke tomgangsystemet klart å unngå stopping ved bare å åpne litt.Derfor åpner den fullt og turtallet skyter i været og deretter lukker den ned til den posisjonen den normalt skal stå ved 7-800 omd.Men motoren går ikke som den skal å turtallet kommer stupene ned fra ca 2000 omd ned til 4-500 omd og da skjer syklusen igjen.En måte ved slik hurtig jaging er å hjelpe tomgangsystemet med å holde gasspjeldet litt åpent.Da kan en feilsøke om det er falsk luft eller om den får for mye.Det er noe verkstedet ser fort da de har koblet til avgassmåler.Så kan en gå videre for å teste om det er tempgivere,luftmassemåler falsk luft el.Er blandingen riktig når en hjelper tomgangssystemet så ligger det jo i tomgangsystemet som treg regulator sot mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...