Gå til innhold

Grafikken går for raskt

Anbefalte innlegg

Har ett problem som oppstod ganske nylig. Jeg installerte Windows XP på nytt(har gjordt det nå 5 ganger) Og til min overaskelse går enkelt spill altfor raskt. Spillene det gjelder er:

-GTA - San Andreas

-Serious Sam 2

-Stubbs The Zombie

Spill det ikke gjelder er:

-World of Warcraft

-F.E.A.R

Har ikke prøvd noen flere spill, men det er sikkert flere det gjelder også.

Det som skjer er att når jeg starter spillet går videoene for raskt. De hopper fremover og stemmene og lydene hakker voldsomt. I GTA kjører alle bilene usansynlig for og nærmest morpher seg forbi. Går du ut på gaten er du død.

Også gif animasjoner går i rykk og napp. F.eks smileys'ene som er her: :no::nei::yes::dribble: Disse hakker og går tregt, også plutselig spoler de ett brøkdel av ett sekund. Det skjer samtidig for alle sammen.

Jeg kan tenke meg det kanskje har noe med OpenGL og Direct3D å gjøre, men det skjer jo med GIF animasjoner også så...

Jeg er uansett helt tom for ideer...

Mitt oppsett er forresten:

Barebone XC Cube EZ482 Black XPress200 S-939 VGA Audio PCI-E GbLAN SATA

AMD X2 3800+

2x 512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5 5ns Aluminum Heat Spreader 2,5-2,8V

Radeon X800GTO 256MB PCI-E DVI TV-Out V-In

Endret av SpACEmaN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som dette er et mere generelt problem enn et problem med grafikk/grafikkort.

Når du sier at bilene kjører for raskt i GTA er det CPU'en som styrer dette.

Har du lagt inn alle nødvendige drivere (bl.a chipset), samt korrekt driver for dobbelkjerne CPU'en din?

Edit: Oppsto problemet etter du la in XP på nytt?

Om ja, og at systemet ditt har fungert normalt før, så tipper jeg det er noe driverproblem med ny driver eller manglende driver.

Edit2: Kom over denne tråden :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Oppdaget et lignende problem selv da jeg hadde satt inn min nye AMD 3800+ x2 og prøvde å spille Need for speed most wanted, spillet ga full gass og gikk raskere enn det egentlig skulle, så stoppet den, og fortsatte like ille noen sekunder senere.

Det skal være en patch fra AMD sine sider som gjør at cpuen skal oppføre seg litt mer snilt i enkeltkjerne spill.

prøv da å laste ned denne patchen HER Last ned fila "AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor Driver for Windows XP and Windows Server 2003 Version (exe) 1.2.2.2"

Lenke til kommentar

For meg var/er problemetdet dual core!

Etter at du har starta det spille som har problemer, gå ut i windows og åpne task manager. Høyreklikk på den aktuelle prosess og velg affinity eller hva det står..

Skru av til en CPU. Da skal grafikken gå "normalt"..

MEN, det er lyspunkter for oss med x2 CPU'er, patch til quake 4 f.eks kom for ikke så lenge sia, med rykter om 70 % økning i FPS!!

Lenke til kommentar

Hvordan kan det bli 70% økning i fps når skjermkortet gjør 99% av jobben? (ok ok, jeg tar det tallet litt ut av lufta, men cpu har ikke SÅ mye å si i spill at en dualcore can gi 70% mere ytelse.. tror jeg.. tralala)

Lenke til kommentar
Hvordan kan det bli 70% økning i fps når skjermkortet gjør 99% av jobben? (ok ok, jeg tar det tallet litt ut av lufta, men cpu har ikke SÅ mye å si i spill at  en dualcore can gi 70% mere ytelse.. tror jeg.. tralala)

5483626[/snapback]

Jeg må presisere at det er rykter, men hvis man har et eller to heftige skjermkort, og CPU limitation er gjeldende, så ser jeg ikke bort i fra at det kan stemme, men som sagt, RYKTER! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...