Gå til innhold

Å oppgradere fra Radeon pro 9700 pro? =)

znapper

Anbefalte innlegg

Hei

Sittter på en P4 3.06 ghz m. hyperthreading og 1 gb ram og har lekt meg med et Radeon 9700 pro de siste 3 årene, men når jeg prøvde battlefield2, ser det ut til at jeg enten må ha ny pc, eller oppgradere grafikkortet mitt.

Så jeg har egentlig 2 spørsmål som jeg er sikker på at noen her kan svare meg på:

1. Har jeg en del å hente på å oppgradere skjermkortet, eller har jeg makset ut ytelsen med det kortet jeg har, slik at jeg er bedre tjent med å kjøpe helt ny pc?

2. Hva slags skjermkort rundt 2000-2500 med AGP grensesnitt er "best" for tiden? Det er jo så mange skjermkort opp og i mente at det nærmest er umulig å finne det ut :(

Jeg er altså ute etter et nytt skjermkort som gir max spiker fra det jeg har (om mulig), slik at BF2 og andre spille triller greit rundt.

Hadde vært flott om noen her kunne tipset litt rundt dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2x6600GT i SLI  tilsvarer ca eit 6800GT! trur nokk eit 6800gt gir mest ytelse for pengene, du har jo ATI sin X800 serie og men dei støtter desverre ikkje Pixel Shader 3.0 som er mye brukt på nye spill!

5476199[/snapback]

BAH, da skal vedkommende på datakjeden Stovner få kortet i retur (har ikke åpnet det), han påstod at GeForce6600 ga betydelig forbedring fra Radeon 9700Pro og at Gefoce 6800 bare var "enda litt raskere".

Hater folk som ikke kan gi korrekt informasjon altså! :no:

- Det burde ikke være nødvendig med 5 dager research for å sikre seg mot at fjortisser i databutikker selger en dritt.

Uansett, takker for svar, skal stikke tilbake på Mandag å få byttet kortet.

Lenke til kommentar

Jeg har også et 9700 pro, men for min del så gåår det ganske greit på bf2. Men jeg har også hatt mitt i tre år og er på utkikk etter et nytt nå. vurderte serkt et power color x8000gto som skulle visst nok være veldig bra. Men etter ikke så kort tid så var det tomt for dem og må sannsyneligvis vente til langt utover APRIL!(arg :mad: ) Så da gidder jeg ikke mer og går for noe billigere som skal holde ganske bra som f.eks det gamle x1600PRO.

Så hvis jeg ville vært deg, så ville jeg ikke gått for et enormt dyrt AGP kort fordi det kommer nok sannsynligvis til å bli overkjørt av PCI-ex. Og da må du nok trenge litt ekstra chash til HK! ;)

MVH >MKS<

Lenke til kommentar
Jeg har også et 9700 pro, men for min del så gåår det ganske greit på bf2. Men jeg har  også hatt mitt i tre år og er på utkikk etter et nytt nå. vurderte serkt et power color x8000gto som skulle visst nok være veldig bra. Men etter ikke så kort tid så var det tomt for dem og må sannsyneligvis vente til langt utover APRIL!(arg :mad: ) Så da gidder jeg ikke mer og går for noe billigere som skal holde ganske bra som f.eks det gamle x1600PRO.

Så hvis jeg ville vært deg, så ville jeg ikke gått for et enormt dyrt AGP kort fordi det kommer nok sannsynligvis til å bli overkjørt av PCI-ex. Og da må du nok trenge litt ekstra chash til HK!  ;)

MVH >MKS<

5477436[/snapback]

Vet du åssen X1600Pro yter i forhold til 9700?

Lenke til kommentar
2x6600GT i SLI  tilsvarer ca eit 6800GT! trur nokk eit 6800gt gir mest ytelse for pengene, du har jo ATI sin X800 serie og men dei støtter desverre ikkje Pixel Shader 3.0 som er mye brukt på nye spill!

5476199[/snapback]

BAH, da skal vedkommende på datakjeden Stovner få kortet i retur (har ikke åpnet det), han påstod at GeForce6600 ga betydelig forbedring fra Radeon 9700Pro og at Gefoce 6800 bare var "enda litt raskere".

Hater folk som ikke kan gi korrekt informasjon altså! :no:

- Det burde ikke være nødvendig med 5 dager research for å sikre seg mot at fjortisser i databutikker selger en dritt.

Uansett, takker for svar, skal stikke tilbake på Mandag å få byttet kortet.

5476232[/snapback]

Vel, 6600GT gir en BETYDELIG forbedring fra et 9700. Bare prøv ii nye spill, det blir en helt annen verden. Ergo, fjortissen på Datakjeden hadde rett, og 6600GT snuser på mange 6800 kort i røven i ytelsestester.

Lenke til kommentar

Jeg er i en lignende situasjon selv. Sitter per dags dato med et delvis lite samarbeidsvillig (defekt) Gainward GeForce 6800 LE. Etter mange timer med mye lesing, har jeg kommet frem til enten:

1. ATI Radeon X800 XL

2. NVIDIA GeForce 6800 GS

Begge koster rundt 2000 kroner hos Databutikken.com

For mitt vedkommende spiller jeg for det meste strategispill, samt av og til bilspill eller andre nye spill jeg ønsker å prøve ut. Jeg har kommet frem til at jevnt over yter ATI-kortet noe bedre enn NVIDIA-kortet i Direct3D-baserte strategispill. Men hvis jeg velger NVIDIA-kortet vil jeg nok få et mer fremtidsrettet skjermkort, samt med støtte for Pixel shader v3.0. Hvor stor betydning har egentlig det? Det virker dessuten som om ATI-kortet har en noe mer stabil FPS i spillene jeg spiller, samt lavere "FPS-drop" enn NVIDIA.

Hmm, det er et vanskelig valg..

Lenke til kommentar
samt med støtte for Pixel shader v3.0. Hvor stor betydning har egentlig det?

5485764[/snapback]

du kan se hvor mye betydning det har på 3dmark 06! ca sånn kommer det til og bli på alle nyere spill og! også er det no litt kjekt med HDR-rendering som PixelShader 3.0 støtter!

Lenke til kommentar

5476199[/snapback]

Vel.. to 6600GT i SLI gir vel strengt tatt en hel del mer enn ett 6800GT.. hvertfall etter hva jeg har erfart.

Jeg oppgraderte fra ett 9700pro til ett 6600GT, men mest fordi jeg gikk bort fra AGP.. Ytelsesforskjellen var klart merkbar, men kanskje ikke enorm. Når jeg trengte mer ytelse kjøpte jeg ett billig kort til og satt i sli, og nå går det bra.

Rundt 2k er en vanskelig prisklasse.. jeg ville nok ha valgt x800XT PE 256MB kortet på databutikken.. men det er nok fordi jeg fremdeles er mest fan av Ati :roll:

Lenke til kommentar
samt med støtte for Pixel shader v3.0. Hvor stor betydning har egentlig det?

5485764[/snapback]

du kan se hvor mye betydning det har på 3dmark 06! ca sånn kommer det til og bli på alle nyere spill og! også er det no litt kjekt med HDR-rendering som PixelShader 3.0 støtter!

5485856[/snapback]

Det er greit nok at fremtidens spill vil dra nytte av PS3.0, men hva med dagens og kommende spill (1-2 mnd)?

Hvis vi tar en titt på følgende to tester:

X-Bit Labs: The Fastest Graphics Cards of 2004: Ultimate Testing of 27 GPUs. Part II: Performance Analysis

THG: VGA Charts VIII: PCI Express Winter 2005

..så ser vi klart at ATI har et overtak når stykket kommer til strategispill (Direct3D). Ytelsen til ATI-kortene er i enkelte tilfeller det dobbelte av hva NVIDIA's GeForce 6800 GT/GS klarer å prestere. Hva gjør NVIDIA's PS3.0 bedre i dette tilfellet?

Lagt til:

Ampy: Som tidligere nevnt, snakker vi fortsatt om AGP-baserte skjermkort. Jeg har ingen planer om å bytte HK og CPU i samme slengen. For øvrig har jo NVIDIA langt bedre støtte i Linux/Unix/*BSD enn det ATI har :hmm:

Endret av azone
Lenke til kommentar

Ja, er klar over at det var AGP kort vi snakker om, og kortet jeg nevnte trodde jeg var ett slikt ett.. men det lå bare feil i Prisguiden.. Beklager det.

Powercolor Radeon X850XT 256MB DDR3 AGP får man jo for 2595,- Hmm..

Tenkte bare jeg skulle nevne at det ikke stemte at 66gt kortene ikke hadde halvparten av ytelsen til 68gt, som det ble nevnt tidligere i tråden :innocent:

Jeg bruker uansett ikke linux på pc'en jeg bruker til å spille med.. så det bruker jeg ikke å vurdere i valg av slike kort..

Lenke til kommentar

Jeg har funnet fire relativt gode kort:

1. PoV GeForce 6800 GS - 2199,-

2. Hightech Excalibur Radeon X800 XL - 2000-2200,-

3. Hightech Excalibur Radeon X850 PRO - 2204,-

4. PowerColor Radeon X850 XT -2405,-

Kort nummer 4 kommer nok ikke på lager før i midten av februar. De tre andre kommer på lager i løpet av denne eller neste uke. Jeg tipper det ATI-baserte Radeon X800 XL-kortet vil havne rimeligst ut av disse fire kandidatene. Jeg må innrømme at jeg heller litt mot ATI-kortene da ytelsen i de fleste situasjoner er bedre enn NVIDIA til mitt spillbruk. Likevel ville det være kjipt å gå glipp av Pixel Shader v3.0 så sant det har noe for seg. Jeg så på noen skjermbilder/sammenligninger mellom PS2.0 og 3.0 og må innrømme at det er en klar forbedring i de fleste situasjoner, rent effektmessig. Jeg er dog redd det vil gå hardt utover ytelsen til GeForce 6800 GS-kortet hvis jeg velger det.

Lenke til kommentar

Ville personlig ikke kjøpt X8xxPro kortet da dette bare er 12 pipelines, mot X8xxXT serien med 16. Har nok ikke så altfor mye å si, men vedder på at et X800XT kort koster rundt det samme som X850Pro.

Selv ville jeg valgt (valgte også for et år siden) X800XT, da PS3.0 -> PS2.0 ikke er den store ytelsesforskjellen. Av hva jeg har skjønt er de også veldig like, så store forskjeller vil man heller aldri se. Om noe skal være "fremtidsrettet", må det være PS4.0 som nVidia gir ut med G80 (ifølge ryktene).

X800XT ~2200,-

Eventuelt åpne pipes på 6800GS/LE kort:

6800LE 128MB ~2200,-

Edit: Hva jeg mente med PS3.0 kontra PS4.0 er at like etter at den er blitt gitt ut kommer enda en ny og forbedret utgave.. Hvertfall foreløpig teoretisk.

Edit2: Ser ut som ingen har/eller vil få inn 6800LE. Kanskje de er sluttet med produksjon av dette uten at jeg har fått det med meg :p

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Edit2: Ser ut som ingen har/eller vil få inn 6800LE. Kanskje de er sluttet med produksjon av dette uten at jeg har fått det med meg :p

5490020[/snapback]

Det stemmer, GeForce 6800 LE produseres ikke lenger. For øvrig var det en del feil på disse kortene, samt enkelte 6800 (vanlig, ikke GT eller Ultra)

Merkelig nok ser det ut til at ATI Radeon X800-serien yter noe bedre enn X850-serien i denne typen spill (strategi, Direct3D).

Jeg har ikke klart å spore opp et billig Radeon X800 XT i prisklassen rundt 2000 kr. Tror nok ikke det er spesielt lett å få tak i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...