Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL modem/DHCP server problemer

Anbefalte innlegg

Hjemme har vi et ADSL modem (Zyxel) med innebygget switch og DHCP server. Totalt 3 maskiner er kobla til internett via denne, men det er max en maskin som faktisk kommer seg ut på nettet.

Alle maskinene får IP av DHCP serveren (192.168.1.xxx), men det har kun vært en tilfeldig maskin som har hatt tilkobling ut til internett, det ser ut som om det er den maskina som får IPen 192.168.1.135, men jeg har ikke fått testa det helt enda. De andre maskinene får som sagt IPer, men har ingen kontakt med hverandre/ADSL modemet (kan ikke pinge, eller koble til web-interfacet). Vi hadde nogenlunde det samme problemet før, og fikk akkurat et nytt modem, men uten store forandringer.

Jeg har reinstallert Windows XP SP1 på alle maskinene, og hvis jeg kobler de direkte sammen (kryssa kabel) så virker alt helt fint, så det ser ikke ut til å være maskinene/nettverkskorta, og alle ledningene er testa. Alle maskinene har ZoneAlarm installert, men det ser ikke ut til at dette har noe å si, da forbindelsen kommer og går uavhengig av om den er av/på. De tre maskinene det er snakk om er en splitter ny med Asus HK og innebygget Realtec NIC, en del eldre maskin med MSI og innebygget Realtec NIC, og en noen år gammel Amilo laptop.

Det eneste jeg kan komme på som kan være feil er DHCP serveren, men alle maskinene får IPer så det hørs litt rart ut. Har prøvd å restarta modemet flere ganger uten hell.

Er det noen som har noen som helst ide? Vi har hatt dette problemet nå i over 2 uker, og det begynner å bli irriterende.

Mvh

Aleksander

Endret av alex_v_s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...