Gå til innhold

Bråkete Samsung 250GB, Netshop sier NEI. Vanlig?


Anbefalte innlegg

For det første må jeg nevne at jeg har handlet på Netshop en god stund, og har trolig kjøpt varer der for 17000kr. Web butikken er enkel å forstå, de leverer hurtig, og prisene er blant de laveste på markedet.

 

Derimot har jeg nå to ganger hatt problemer med kundeservice til Netshop angående bytte av vare jeg ikke er fornøyd med til en ny identisk vare. Første gangen var en LaCie photon20visionII LCD skjerm til 7500kr med 6 dokumenterte døde piksler av varierende grader (røde, grønne, blå, konstante, varierende, spredt og samlet, midten og kantene). Dette var ikke mulig selv om jeg hadde tatt makrofoto av disse med et Ixus kamera, og jeg har siden lært å ignorere disse :) Skjermen er stor, det er mange piksler, og tiden leger alle sår. Med to like skjermer er ikke dette verdens største problem.

 

For rundt om to uker siden bestillte jeg 2stk Samsung P120S 250GB SATA disker, etter å ha lest mye positivt om disse. PS DATA reklamerer for tiden med disse til 850kr, med teksten "lydsvak og rask". Jeg har fra før av kjøpt 6 Samsung 160GB disker med stor suksess, bortsett fra 2stk med JVC motor som bråker en anelse mer. Når jeg fikk de to nye 250GB diskene inn i den vannkjølte maskinen oppdaget jeg at den ene disken knatret betraktelig mye høyere enn den andre. Dette til tross for at begge diskene var påmontert Zalman heatpipe kjøler med gummiskrufester for å ta imot vibrasjon. Faktisk knatret ("seek noise") den ene høyere enn alle diskene mine til sammen som nå sitter i en maskin like ved. Jeg lastet ned Samsung sitt "hutil" program og justerte AAM (acoustic management) til "quiet" i håp om å redusere knatringen, men dette hadde ingen effekt. Begge benytter NIDEC motorer, og er heldigvis like stillegående "idle".

 

Jeg sendte en email til Netshop for å høre om det var mulig å gjøre et bytte til en ny Samsung 250GB. Dette skulle gå greit, men disken måtte først testes for feil. Dersom det ikke var feil, ville jeg bli fakturert testgebyr, og få disken returnert. Ettersom det ikke er noen feil annet enn at den "knatrer" ganske så høyt i forhold til den andre 250GB disken, må jeg trekke meg nok en gang ettersom jeg føler meg ganske sikker på at denne disken aldri vil bli byttet. Denne gangen irriterer det meg, fordi hovedårsaken til å handle en Samsung disk er jo nettopp et lavt støynivå. Når man i tillegg bruker flere tusen kroner på vannkjøling og støyreduksjon, er det ikke annet å gjøre enn å formatere disken, og installere Windows XP på den andre disken (som knapt er hørbar).

 

For meg er egentlig grensen nådd, og jeg vurderer sterkt å unngå Netshop i framtiden. Men hvordan skal man oppføre seg med tanke på harddisker? Er det vanlig og riktig å kreve bytte av disk fordi den bråker, eller må jeg bare godta disken slik den er fordi det "ikke er unormalt med forskjellig lyd på disker selv om de er av samme fabrikat" som returen fra Netshop lød på? For å være ærlig hadde jeg vurdert innkjøp av flere slike disker, men nå er jeg virkelig skremt. Trolig kjøper jeg de framtidige diskene i en lokal PS Østereng butikk istedenfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bestillte diskene 10/1, og mottok de fra Posten 12/1, så da har jeg framdeles mulighet til å benytte meg av angrerett dersom jeg skulle ønske det? Har aldri brukt angrerett tidligere, så for meg er dette ganske nytt.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Kunden selv må betale frakt/porto ved angrerett. Du får tilbake beløpet varen koster, ikke noe mer.

 

Forøvrig er det en vanskelig sak både for kunde og butikk. Kunden vil selvfølgelig ikke ha en bråkete disk, og butikken vil ikke ha en demo-disk, da demo-harddisker er mye vanskeligere å selge enn f.eks en demo-CPU, som enter virker eller ikke virker.

 

Selv har jeg en WD Raptor, en Samsung lik som du har kjøpt deg, en Seagate 200 SATA og en Maxtor 300 SATA. Av disse bråker Seagate klart mest, og er absolutt varmest. Samsung holder seg kjølig, og har et greit støynivå når den jobber. Alle disker er hengt opp med O-ringer i samme ramme i kabinettet, så det skulle ikke være forskjell i resonnans på disse.

kan det tenkes at dine Samsung-disker sitter i forskjellige rammer i kabinettet ditt, så den ene disken rister mer i kabinettet enn den andre?

Lenke til kommentar
Kunden selv må betale frakt/porto ved angrerett. Du får tilbake beløpet varen koster, ikke noe mer.

 

5475957[/snapback]

 

Dette står i Angrerettloven: "Hvis du benytter deg av angrerettloven skal du ha tilbakebetalt det du har betalt (alle kostnader som faktisk er belastet kunden, herunder porto, ekspedisjonsgebyr og postoppkravsgebyr), og selgeren skal ha tilbake varen".

 

Altså kunden skal kun betale for frakten for retur tilbake til nettbutikk.

Lenke til kommentar

Benytt deg av angreretten.

 

P120S diskene bråker normalt ikke i det heletatt! det er åpenbart en feil med denne disken, og hvis netshop vil være vrange (noe jeg iallefall ikke har opplevd fra dem tidligere (har du prøvd å ringe? kundebehandlerene deres er hyggelige med stor H bare du er hyggelig selv :) ), så er det bare å proklamere angrerett og bestille ny disk senere/fra en annen butikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...