CIder Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Hei alle! Jeg har hørt rykter om at bruk av startkabler på nyere (diesel) biler ikke er så bra for motoren. Stemmer dette?. Naboen sliter med dårlig batteri og jeg har en Passat 2004 modell syncro 1.9 TDI. Han vil gjerne ha starthjelp men jeg vil først forsikre meg om at det ikke er noen fare. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 bare pass på å ha kabler med rippel beskyttelse Hindrer at det oppstår lysbue ved påkobling til det batteriet som skal ha strøm og er tomt. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Hva med og sikre seg 100% og tilby naboen skyss til næremste batteriselger så dere får en permanent slutt på plagene? Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Faren med nye biler og startkabler er at bil-elektronikken kan ta skade. Om du bruker starkabler som er tilegnet nye biler skal det ikke være noe problem. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Tja, å tukle med startkabler er vel en nødløsning. Nytt kvalitetsbatteri gjør nytten. Evnt en jumpstarter. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Så sant kablene er nye, og er beregnet på ny type biler som sagt skal det vel gå bra.. Lenke til kommentar
CIder Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 Okei, tusen takk for hjelpen folkens!. Tror jeg tar sikreste utvei å skysser naboen for å kjøpe nytt batteri ja. Hørtes ikke ut som noen var 100% sikker her. Skal i tillegg ta en telefon til et wolkswagen verksted for å få avkreftet/bekreftet myten. Eller kanskje ringe "Mythbusters" !! Vel, takk iallefall!!. Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Vel, kan si noe som kan ha noe med saken å gjøre, hadde problemmer med å starte en 2,5 liters diesel i - 15, fikk hjelp fra en VW passat TDI (via startkabler), ser ut som det ikke gjorde noe skade for bilen hannes Husker ikke hvilke årsmodell det var. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Okei, tusen takk for hjelpen folkens!. Tror jeg tar sikreste utvei å skysser naboen for å kjøpe nytt batteri ja. Hørtes ikke ut som noen var 100% sikker her. Skal i tillegg ta en telefon til et wolkswagen verksted for å få avkreftet/bekreftet myten. Eller kanskje ringe "Mythbusters" !! Vel, takk iallefall!!. 5478254[/snapback] Det er ingen myte, nye biler er stappfulle av elektronikk og stunt med gamle startkabler kan lage spenningspulser som knekker elektronikken. Og skulle man koble feil e.l kan man også påføre store skader på systemene, leste om en som fikk kostnader på 20000 etter ett slikt stunt med kabler. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Vel, jeg er 99% sikker i min sak. Når min far kjøpte en Volvo S60 D5 fikk han beskjed om at evt hjelpestart skal gå veldig fint om man bruke nye kabler. Bruker man gamle kabler og det tilsynelatende fungerer fint er det ikke sikket elektronikken tar skade med en gang, men kan få skader som gir problemere senere. Endret 22. januar 2006 av Stig-Arne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå