Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruk av startkabler på nye diesel biler.

CIder

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg har hørt rykter om at bruk av startkabler på nyere (diesel) biler ikke er så bra for motoren. Stemmer dette?. Naboen sliter med dårlig batteri og jeg har en Passat 2004 modell syncro 1.9 TDI. Han vil gjerne ha starthjelp men jeg vil først forsikre meg om at det ikke er noen fare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, tusen takk for hjelpen folkens!.

Tror jeg tar sikreste utvei å skysser naboen for å kjøpe nytt batteri ja. Hørtes ikke ut som noen var 100% sikker her. Skal i tillegg ta en telefon til et wolkswagen verksted for å få avkreftet/bekreftet myten. Eller kanskje ringe "Mythbusters" !!

Vel, takk iallefall!!.

Lenke til kommentar
Okei, tusen takk for hjelpen folkens!.

Tror jeg tar sikreste utvei å skysser naboen for å kjøpe nytt batteri ja. Hørtes ikke ut som noen var 100% sikker her. Skal i tillegg ta en telefon til et wolkswagen verksted for å få avkreftet/bekreftet myten. Eller kanskje ringe "Mythbusters" !!

Vel, takk iallefall!!.

5478254[/snapback]

Det er ingen myte, nye biler er stappfulle av elektronikk og stunt med gamle startkabler kan lage spenningspulser som knekker elektronikken.

Og skulle man koble feil e.l kan man også påføre store skader på systemene, leste om en som fikk kostnader på 20000 etter ett slikt stunt med kabler.

Lenke til kommentar

Vel, jeg er 99% sikker i min sak.

Når min far kjøpte en Volvo S60 D5 fikk han beskjed om at evt hjelpestart skal gå veldig fint om man bruke nye kabler.

Bruker man gamle kabler og det tilsynelatende fungerer fint er det ikke sikket elektronikken tar skade med en gang, men kan få skader som gir problemere senere.

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...