HrSteen Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 (endret) En kjedelig lørdags formiddag, hadde "gledet" meg til helga for at da er jeg hjemme mens det er dagslys og da kunne jeg gå ut i stormen Narve (bor i Mo i Rana)og hilse på han med fotoapparatet. Men neida, vindstille idag. Så jeg kom på tanken å teste mellomringene mine med mitt primærobjektiv, ett Sigma 18-50 EX DG, ikke noe macroobjektiv. Finnes sikkert noen matematiske formler angående hvor mye nærmere man kommer ved bruk av slike mellomringer, men jeg tar en praktisk test. Ble litt overrasket på hvor nært jeg kom egentlig. Prøver å vise det ved hjelp av bilder. Alle bildene er F4 og 1/200 lukkertid, bruk av 2 blitzer. Her er oppsettet: Mellomringen: 18mm uten mellomring: 23mm med mellomring: 50mm uten mellomring: 50mm med mellomring: Så nært kommer man: Kanskje litt vanskelig å se, men det er vel ca 1.5 cm fra glasset til målbandet. Min konklusjon: Jeg beholder mitt 105mm macroobjektiv. En totalt uhøytidlig visning av mellomringer, så ikke ta dette så seriøst edit: ved bruk av flere mellomringer så fikk man aldri fokus. Endret 21. januar 2006 av stoners Lenke til kommentar
fudun Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 (endret) Har lekt litt med mellomring til makro selv, men også kommet fram til at det er ganske mye greiere med et skikkelig makroobjektiv (har samme som deg). Er det et tricom du har i avataren? Endret 21. januar 2006 av fudun Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 Er det et tricom du har i avataren? 5474260[/snapback] Det er en vanndråpe jeg har tatt bilde av Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå