Gå til innhold

Hvor stor plass trenger WinXP Pro?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du kun skal ha XP på partisjonen vil jeg anbefale minst 8GB for å slippe at det blir tangt på partisjonen. Min XP partisjon bruker nå 5,5GB og da er swapfil, dokumenter og programmer på andre partisjoner. Dette er uten å gjøre andre krumspring for å spare plass.

Kanskje det er lurt å ta høyde for Vista med det samme, og lage den litt større enn dagens behov? Hvis disken er stor ville jeg satt av 15-20GB til Windows, så har du antakelig nok plass i noen år.

Nå kommer det sikkert noen og sier at XP går fint på 1,5GB, men de vil jeg ikke anbefale deg å høre på :cool:

Lenke til kommentar

Min partisjon for WinXP er på 6 GB. Da er det også plass til alle programmene jeg har installert på den samme partisjonen. Filer og dokumenter har jeg på en annen partisjon. Grunnen til at den ikke trenger å være større er fordi jeg har deaktivert Systemgjenoppretting, bruker Norton Ghost isteden. Slike gjenopprettingspunkter kan fort ta opp 2-3 GB, så man sparer mye plass på å ikke bruke denne. Den er jo heelt ubrukelig også... Pagefile har jeg også på en annen partisjon, denne er jo på ca 1,5 GB. Dette er ting du må ta hensyn til når du skal vurdere partisjonsstørrelse for systempartisjonen. Skal du ha programmer, systemgjenoppretting og pagefile på samme partisjon bør du vel sette av minst 10 GB, hvis du bare skal ha Windows greier det seg med 5 GB.

Lenke til kommentar
Kanskje det er lurt å ta høyde for Vista med det samme, og lage den litt større enn dagens behov? Hvis disken er stor ville jeg satt av 15-20GB til Windows, så har du antakelig nok plass i noen år.

5473852[/snapback]

Det lureste er vel å formatere harddisken på nytt den dagen man skal installere Vista.

Lenke til kommentar

5473852[/snapback]

Det lureste er vel å formatere harddisken på nytt den dagen man skal installere Vista.

5473954[/snapback]

Det holder lenge å formatere partisjonen man skal ha Vista på. Det er først hvis partisjonen er for liten at det blir plundrete. Derfor anbefaler jeg å ta i litt ekstra når man skal sette av plass til XP et halvt år før Vista kommer med mindre man er 100% sikker på at man ikke kommer til å oppgradere.

Selv om man skal legge inn Vista på annen pastisjon enn XP og bruke begge trenger man endel midlertidig plass på C: under installasjonen.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar
Grunnen til at den ikke trenger å være større er fordi jeg har deaktivert Systemgjenoppretting, bruker Norton Ghost isteden. Slike gjenopprettingspunkter kan fort ta opp 2-3 GB, så man sparer mye plass på å ikke bruke denne. Den er jo heelt ubrukelig også...

5473935[/snapback]

Javel? Jeg har hatt nytte av systemoppretting ved et par anledninger, så helt ubrukelig er det ikke.

Lenke til kommentar
Grunnen til at den ikke trenger å være større er fordi jeg har deaktivert Systemgjenoppretting, bruker Norton Ghost isteden. Slike gjenopprettingspunkter kan fort ta opp 2-3 GB, så man sparer mye plass på å ikke bruke denne. Den er jo heelt ubrukelig også...

5473935[/snapback]

Javel? Jeg har hatt nytte av systemoppretting ved et par anledninger, så helt ubrukelig er det ikke.

5474467[/snapback]

Den er sikkert grei av og til, under spesielle omstendigheter. Men prøv å installere noen programmer, så går du tilbake til et gjenopprettingspunkt FØR du installerte disse. Da skal du se på rot, for programmene blir ikke avinstallert, men det går heller ikke an å bruke dem. Jeg for min del foretrekker Ghost, som ikke bruker noen ressurser annet enn når jeg lager et gjenopprettingspunkt - og som virker akkurat som jeg vil - hver gang...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...