Gå til innhold

Vi lager en norsk Total War -internettside!

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Førsteinntrykket mitt falt extremt da jeg ikke en gang klarte å logge inn ;) Hadde du fikset det hadde det vært greit!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som dere sikkert vet har jeg kikket litt rundt etter webhoster, og nå tror jeg at jeg endelig har funnet noe for oss. Prisen er litt stiv i forhold til de andre tilbudene jeg har sett. Men når man leser hva man får i dette tilbudet er prisen slettes ikke gale.

JaguarPC

Historie:

JaguarPC ble etablert i 1998 av Greg Landis. Firmaet begynte først som en ISP-tilbyder til det lokale samfunnet, men det tok ikke lang tid før ekstratjensten med å hoste webservere ble deres hovedarbeid. Greg Landis mener selv at det som gjør dem så spesiell er at de alltid, uansett hvor store de vokser seg, har et fokus på å tilfredstille kundene.

Semi-Dedicated:

Tilbudet jeg har sett på er det som kalles Semi-Dedicated. En dedikert server vil si at man får hostet nettsiden sin på en egen servere hvor det kun er du som har nettsiden. Dette betyr i praksis at man har mer systemkraft til rådighet og at man dermed kan kjøre maskinvarekrevende programmer som forumer, diverse scripts både fortere og uten at man er begrenset av CPU-restriksjoner og det som værre er.

Som navnet tilsier er det i dette tilfellet snakk om en Semi-dedikert server. Det JaguarPC mener med dette er at man får hostet nettsiden på en server som har rundt 5% brukere av den normale mengden på en server. Om min mattematikk ikke svikter meg totalt betyr dette at tilgjengelig systemkraft skulle øke 20 ganger. I teorien hvertfall.

Nok om det. Dersom vi skulle kjøpe denne tjenesten vil vi få følgende:

25 GB lagringplass

300 GB bånbredde per måned

Multi-hostede domener: Ubegrenset

Parkerte domener: Ubegrenset

Sub-domener: Ubegrenset

MySQL-databaser: Ubegrenset

FTP-kontoer: Ubegrenset

Email-kontoer: Ubegrenset

lagringsplassen er da svært så bra. Jeg tror vi skal klare oss lenge med 25 GB. Spørsmålet er jo selvfølgelig hva vi kommer til å legge på serveren. Men dette er noe man kan se på etterhvert som nettsiden begynner å komme til live. Tillat båndbredde er på cirka 10 GB hver dag. Altså mer enn nok til vårt bruk. Dersom vi skulle trenge mer har vi sannsynligvis såpass mye med reklameinntekter at det fint går ann å oppgradere til fullt dedikert server.

Når det kommer til domener er dette egentlig ikke veldig interessant for oss. Vi kommer mest sannsynlig ikke til å parkere noen domener, eller hoste flere domener på web-hotellet. Men muligheten er hvertfall der om vi skulle trenge den. Det er ubegrensede mengder med MySQL-databaser som i praksis vil si at vi kan innstallere mange forskjellige database-baserte programmer som krever MySQL. Dette er alt fra forum til pollsystemer osv.

FTP-kontoer kan vi også ha så mange vi vil av. Nytten av dette er minimalt da det kun er noen få som trenger tilgang til serveren, altså i hovedsak nettside-koderne. Vi kan ha ubegrensede mengder med email-adresser. Hvordan vi skal gjøre dette med email-adresser får taes opp til diskusjon senere. Mitt forslag er igrunnen at vi kan ha to epostkontier hver. En som skal brukes på siden mot brukerene. Og en privat til personlig bruk.

Kundeservice:

Kundeservice er viktig når man skal velge webhost. JaguarPC kan tilby følgende av kundesupport:

24/7 Tech Support

Live Chat, Email, Ticket System, Phone

Online community Forum

Online Knowledge base & FAQ's

Det er tydelig at kundestøtten hos JaguarPC er god. De har 24/7 tech-support. I tilegg til dette har de da livechat, hjelp over email, et bilettsystem hvor man kan overvåke prosessen denne biletten går gjennom, og selvfølgelig telefonsupport. Det mangler altså ikke av muligheter å få hjelp på av JaguarPC. Telefon er i vårt tilfelle lite økonomisk aktuelt da det koster en formue for oss å ringe til USA.

Eller har de også et community-forum for kundene deres "henger". Disse vil ha erfaring med produktene deres og man kan i mange tilfeller sikkert få hjelp av disse. Ellers har de også en FAQ og kunnskapsdatabase. Jeg har ikke opplevd en webhost som kan skilte med dette før.

Kontobehandling:

JaguarPc's Custom control Panel

Domain Name Registration - $9.95/year (.com/.net/.org domains)

FREE Assistance with Domain Name Setup/Transfer

FREE Site Transfer from Previous Provider

Shared IP Address

Host Your Own Domain Name - (International Domains Allowed)

JaguarPC oprerer med eget kontrollpanel for behandling av siden istedenfor den mye brukte cPanel. Demo av kontrollpanelet var desverre nede idag så jeg fikk derfor ikke sett noe på det. Demoen av kontrollpanelet skulle skal man tro siden, oppgraderes. Jeg venter spent på at den skal åpne igjen slik at jeg kan prøve kontrollpanelet.

Å registrere domenenavn hos JaguarPC er relativt mye billigere enn hos de fleste som gjør dette i Norge. Det koster 62 kroner å ha registrert et .com/.net/.org domene hos JaguarPC i et år. Hos norske webhoster koster det gjerne 100 kroner. Jeg lar det tale for seg.

Webmaster-verktøy:

Daily Downloadable Backups

URL Redirection Capability

24/7 FTP Access w/ Session control

MS FrontPage Extensions ®

Web-Based File Manager

Cron Jobs

Password Protect Directories

Custom Error Pages

Free DNS Management (MX records, Cname, etc)

Free Perl Module Installations

Custom MIME Types

Full Private CGI-Bin Access

Som dere ser tas det daglig backup av filene våre som vi også kan laste ned. Greit om noe skulle gå galt. Man kan ha passordbeskyttede mapper, egne feilmeldingssider og ja. Jeg har ikke så bra peiling på resten.

Email-behandling:

Spam Filtering

Multiple types (POP3, IMAP, SMTP) - w/ Catch-All

Unlimited Email Aliases/Forwarding

Unlimited Email Autoresponders

Unlimited Mailing Lists

Web-Based Email Access

Ikke så mye å si her egentlig. Serveren har innebygget spamfilter. Man kan velge mellom flere email-"metoder". POP3 er jo en grei en. Man kan også sjekke mail via en nettside, noe som kan være praktisk om man ikke gidder å stresse med programmer som outlook ol.

Database-behandling:

MySQL Databases

Multiple users per DB

Control DB permissions

phpMyAdmin

Database Backups

Webhotellet har alle de databasefunksjoner man forventer å få. Det at den tar backup av databasene er også fint.

Statestikker og data over nettside:

Downloadable Raw Logs (Access, Error, Referral, Raw)

Webalizer, Analog, and Awstats

FTP & Email Statistics

Bandwidth Report

Når vi får siden vår opp er det viktig at vi vet hvor mange besøkende vi har og hvordan besøksatferden og brukeratferden er på siden. Webhotellet har statestikker over dette og vil være til god hjelp når vi vurderer siden popukaritet.

Netthandel:

Free SSL Secure Server (uses our certificates)

Custom SSL Secure Server - (requires an SSL certificate)

Merchant Accounts

Multiple Shopping Carts (Agora, OsCommerce, and more)

Med webhotellet får vi tydeligvis en del sikkerhetssertifikater og et handlevognsprogram. Hva vi skal med dette må forglarna vite. Om vi skulle finne på å selge noe official STWC-merchandise en gang i fremtiden kan det jo være greit.

Forhåndsinnstallerte scripts:

Fantastico

Blogs (wordpress, Nucleus, and more...)

Portals/CMS (Drupal, PHP-Nuke, xoops, and more...)

Support Scripts (Osticket, Help Center Live, and more...)

Shopping carts (OsCommerce, Agora, Zen, and more ...)

Forums (phpBB2, XMB, SMF)

FAQ (FAQMasterFlex)

Guestbook's (Viper Guestbook)

Billing Systems (phpCOIN)

Image Galleries (4images, Coppermine, and more...)

Mailing List (Mailman & PHPlist)

Polls and Surveys (phpESP, PHPSurveyor, and more ...)

Project Management (PHPProjekt & dotProject)

Wikie (PhpWiki & TikiWiki)

Dew-NewPHPLinks

Moodle

Noah's Classifieds

Open-realty

phpAdsNew

PHPauction

phpFormGenerator

WebCalendar

Site Builders

and more...

Simple CGI Wrapper

Random HTML

Counters

Clock

Countdown

CGIEmail

FormMail Clone

Entropy Search and Banner

CGI/Java Chat

Som dere ser kommer webhotellet med en masse rare scripts. Hvorvidt vi kommer til å få bruk for disse får være opp til Commando-Sondre og Marley.

Utviklerverktøy:

FREE Website Design - (Template Express)

Secure Shell (SSH)

Editors: emacs, pico, vi

Free Project Management software

HTML, VRML, XML, SHTML

C/C++, Perl, CGI

PHP4 & PHP5 w/Zend Optimizer

Ruby & Ruby on Rails

TCL, Python, JavaScript

Server Side Includes (SSI)

WAP/WML/Wireless

Shockwave/Flash

QuickTime/Real

Media HTTP Streaming

mod_gzip & mod_rewrite

Developer Environment

Webhotellet har støtte for mange språk. Dette er jeg sikker på at Marley og Commando-Sondre vil sette pris på. Jeg har selv ikke peiling på dette så skal ikke noe særlig om det.

Omtaler og erfaringer:

http://www.webhostingtestimonials.com/host...reviews-ratings

Stort sett positive erfaringer på den nettsiden.

http://www.hostsearch.com/review/jaguarpc_inc_review.asp

Har fått 2/4 i karakter av hostsearch. Negative erfaringer fra brukere. Men ser ut som om dette skyldes kortvarig irritasjon over nedetid.

http://www.webhostmagazine.com/bg/displayR...w.asp?revID=235

Denne siden har ratet de til 8/10. Dette er en meget bra score.

Ettersom det er svært blandede følelser i dette markedet er det vanskelig å si hva som egentlig er rett. En ting er sikkert og det er at de har klart å holde seg i markedet i en del år nå. Så de må ha gjort noe for å få/beholde kunder.

JaguarPC - Semidedicated webhosting

Snorre :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg gjorde et kjapt overslagsregnestykke og kom frem til at 29.97 dollar tilsvarer omkring 194 NOK... Det er en del i mnden det! I såfall må vi ha en god del besøkende på siden per dag.

Lenke til kommentar

Ja, Snorre regnet ut at hver person måtte betale 400-500 kroner i året hvis 5 personer er med og betaler.

Selv er jeg noe usikker på om prisen er verdt det med tanke på plass og båndbredde. Jeg føler kanskje at 25GB kan bli litt lite i lengden, men er noe usikker selvfølgelig, da det er opp til oss hvor mye av plassen vi trenger.

Selv om webhotellet tilbyr daglige backups vil jeg at vi skal ta ukentlige backups selv. Hvem som skal ta disse backupsene er noe vi må diskutere oss fram til, aller helst bør det vel være den av Marley og Commando_Sondre som har raskest opplastningslinje.

Men ellers så jo tilbudet ganske greit ut siden det støtter så mye. Slik jeg tolker det er SMF forhåndsinstallert.

@Commando_Sondre: Kan vi bruke forumet nå, for så å flytte det senere? Eller er det mye styr?

Lenke til kommentar
Ja, Snorre regnet ut at hver person måtte betale 400-500 kroner i året hvis 5 personer er med og betaler.

Selv er jeg noe usikker på om prisen er verdt det med tanke på plass og båndbredde. Jeg føler kanskje at 25GB kan bli litt lite i lengden, men er noe usikker selvfølgelig, da det er opp til oss hvor mye av plassen vi trenger.

Selv om webhotellet tilbyr daglige backups vil jeg at vi skal ta ukentlige backups selv. Hvem som skal ta disse backupsene er noe vi må diskutere oss fram til, aller helst bør det vel være den av Marley og Commando_Sondre som har raskest opplastningslinje.

Men ellers så jo tilbudet ganske greit ut siden det støtter så mye. Slik jeg tolker det er SMF forhåndsinstallert.

@Commando_Sondre: Kan vi bruke forumet nå, for så å flytte det senere? Eller er det mye styr?

6358919[/snapback]

Jeg og Commando_Sondre kommer til å ta styringen over hele forumet. Noe mindre enn en ukentlig backup er uakseptabelt.

Lenke til kommentar

Det vil si at du er for en ukentlig backup? Bra! Selv om webhotellet tilbyr dette er det jo også noe vi må gjøre selv.

Forøvrig Sondre; hvis vi kan ta i bruk det oppegående forumet nå, vil jeg gjerne bli satt til administrator, jeg kan dette med generelle administrative oppgaver på et forum.

Lenke til kommentar

Altså prisen. Den ser kanskje stiv ut. Men tro meg, den er alt annet enn dette. Dreamhost og andre sider er såpass billige fordi de hiver ut alle som bruker så mye som bare litt CPU på forumer og annet. Problemet er ikke at denne hosten er for dyr. Den er tvert imot ganske billig. Problemet er at de andre er så billige at man begynner å lure på hvorfor de andre da koster så mye.

Men tro meg. Denne webhosten er nok langt mer pålitelig enn dreamhost og GoDaddy som også har fått veldig mye kritikk. Jeg sier at vi går for denne helt klart. Om folk kjøper et mindre spill i løpet av året så har dere fint råd til det. Og etterhvert som vi får inn litt reklameinntekter så blir det enda mindre om kanksje ingenting å betale for hver av oss.

I tillegg er webhosten profforsjonell. De opplyser om maskinvare brukt i serverene, husker ikke helt hvor jeg fant det, men kan finne det. Ellers viser de jo alt av språk den støtter osv. Dessuten får vi et SSL-sertifikat (Sikkert ikke skrevet riktig) med på kjøpet. Altså mulig med web-shop om vi skulle trenge det.

Lenke til kommentar
Altså prisen. Den ser kanskje stiv ut. Men tro meg, den er alt annet enn dette. Dreamhost og andre sider er såpass billige fordi de hiver ut alle som bruker så mye som bare litt CPU på forumer og annet. Problemet er ikke at denne hosten er for dyr. Den er tvert imot ganske billig. Problemet er at de andre er så billige at man begynner å lure på hvorfor de andre da koster så mye.

Men tro meg. Denne webhosten er nok langt mer pålitelig enn dreamhost og GoDaddy som også har fått veldig mye kritikk. Jeg sier at vi går for denne helt klart. Om folk kjøper et mindre spill i løpet av året så har dere fint råd til det. Og etterhvert som vi får inn litt reklameinntekter så blir det enda mindre om kanksje ingenting å betale for hver av oss.

I tillegg er webhosten profforsjonell. De opplyser om maskinvare brukt i serverene, husker ikke helt hvor jeg fant det, men kan finne det. Ellers viser de jo alt av språk den støtter osv. Dessuten får vi et SSL-sertifikat (Sikkert ikke skrevet riktig) med på kjøpet. Altså mulig med web-shop om vi skulle trenge det.

6360517[/snapback]

Hm. Jeg liker egentlig forslaget ditt. En host som opplyser om maskinvaren som brukes til serverne gjør jo at man kan bedømme sånn ca hvor bra serverne er, og derfra har man jo igjen et symbol på om hosten er bra.

Et slags kvalitetsstempel altså.

Forresten, hva med å gi moddintgteams en spesiell konto på siden slik at de kan få prioriterte nyhetssaker angående framdriften av moddene de holder på med?

Endret av Marley
Lenke til kommentar

Ja, begrensede overføringsrater suger balle, men det er noe man sjeldent slipper unna. Så jeg tror man skal være fornøyd med 300 GB/m som igrunnen er ganske mye sammen lignet med det man får andre steder. Vi kan heller se påmuligheten for å oppgradere til heldedikert server om vi virkelig får så mange brukere at vi trenger det. For med mange brukere kommer også mye reklameinntekter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Det vil si at du er for en ukentlig backup? Bra! Selv om webhotellet tilbyr dette er det jo også noe vi må gjøre selv.

Forøvrig Sondre; hvis vi kan ta i bruk det oppegående forumet nå, vil jeg gjerne bli satt til administrator, jeg kan dette med generelle administrative oppgaver på et forum.

6359873[/snapback]

Administrative oppgaver på deg? Vet ikke om jeg tør det :p Neida, men i såfall. Hva slags oppgaver mener du? Ta i mot bugs, tilbakemeldinger etc? Eller fikle rundt i administrasjonssystemet?

Alene vet jeg at jeg kommer til å ta ukentlige backups. Jeg vil ha en backup lokalt her og, så kan vi slippe å MÅTTE få tak i hosten for å få en backup.

6360042[/snapback]

Om vi begynner med backups kan vi to jo rotere på det. Annenhver uke tar vi og lagrer en backup på hver vår PC. Eller så kan jo begge laste ned en backup hver uke til vår egen PC...

6360517[/snapback]

Webhotellet så bra ut, det var bare prisen som var litt dyr. Men vi får se hva vi gjør.

Forresten, hva med å gi moddintgteams en spesiell konto på siden slik at de kan få prioriterte nyhetssaker angående framdriften av moddene de holder på med?

6360605[/snapback]

Huh? Det forsto jeg ikke helt...

Ja, begrensede overføringsrater suger balle, men det er noe man sjeldent slipper unna. Så jeg tror man skal være fornøyd med 300 GB/m som igrunnen er ganske mye sammen lignet med det man får andre steder. Vi kan heller se påmuligheten for å oppgradere til heldedikert server om vi virkelig får så mange brukere at vi trenger det. For med mange brukere kommer også mye reklameinntekter.

6361188[/snapback]

Da får vi bare håpe at vi får mange brukere/besøkende.

Førsteinntrykket mitt falt extremt da jeg ikke en gang klarte å logge inn ;) Hadde du fikset det hadde det vært greit!

6357952[/snapback]

En eller annet idiot som har skifte passord :( Skal finne han å denge dritten ut av han :p

Hva med DreamHost?

6367428[/snapback]

DreamHost henger på kanten... Vi får se.

Og, dere kan bruke SMF-forumet for å teste det litt. Bare PM meg så fikser jeg dere en admin-bruker.

Lenke til kommentar

6359873[/snapback]

Administrative oppgaver på deg? Vet ikke om jeg tør det :p Neida, men i såfall. Hva slags oppgaver mener du? Ta i mot bugs, tilbakemeldinger etc? Eller fikle rundt i administrasjonssystemet?

6367697[/snapback]

Det jeg mener er å ta i mot tilbakemeldinger, opprette kategorier, prøve å lage et eget utseende etc. rett og slett alt det jeg gjorde når vi hadde klanen :) .

Dessuten er jeg jo nestleder da så... :p

FORUM LOGG INN

SMF-forumet:

brukernavn: admin passord: admin

phpBB 2-forumet

brukernavn: admin passord: admin

PS: Det ville ha tatt et åt å lage 5 admins på hvert forum, så det er kun en som er tilgjengelig for alle!

5759530[/snapback]

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Vi kan like så godt glemme dreamhost. Skal vi kjøre et forum kommer vi garantert til å få kontoen vår hos dem suspendert. De har jævlig strenge CPU-restriksjoner. I tillegg har de egne hatsider og bærer preg over å ha alt for mange missfornøyde kunder.

JaguarPC er hvertfall det jeg vil at vi skal bruke ettersom disse er dyrere, mer seriøse, har ikke strenge CPU-restriksjoner, semi-dedikert gir oss muligheten til å aktisk kjøre tungdrevne programmer som forums osv. Overføringsraten er grei nok den inn til videre.

Så dreamhost er uegnet. Hvis vi ikke kan kjøre et forum uten å miste webhotell hos dem, hva er så vitsen med å bruke dem.

Lenke til kommentar

Okay, da kommer ikke jeg til å velge DreamHost når jeg skal ha et nytt webhotell. Ikke det at jeg sier jeg får så stor trafikk, men det ACP de bruker, er helt på trynet. CPanel FTW!!

Hva med A Small Orange, litt billigere, men kanskje ikke nok bandwidth og space?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Okay, da kommer ikke jeg til å velge DreamHost når jeg skal ha et nytt webhotell. Ikke det at jeg sier jeg får så stor trafikk, men det ACP de bruker, er helt på trynet. CPanel FTW!!

Hva med A Small Orange, litt billigere, men kanskje ikke nok bandwidth og space?

6368130[/snapback]

Orresnei har talt. Hans ord er vår lov! :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...