Gå til innhold

Vi lager en norsk Total War -internettside!

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei! Da skal alle ha fått tilsendt min "nyhetsmail". Denne mailen vil komme minst en gang i uken. Jeg vil også poste mailene her i denne tråden, men hvis dere i en periode glemmer å sjekke forumet har dere hvertfall fått det på mail.

Jeg håper alle svarer på mailen, selv om dere ser meg pålogget på msn, finner det like greit å svare her osv. Da jeg føler mer orden ved å få det tilsendt på mail.

Jeg ber om at alle som ønsker å få e-poster tilsendt til sin e-post -adresse, og ikke får det, sier fra her eller sender meg en PM. Også folk som er interesserte i prosjektet, men som ikke kan bidra, kan få e-post tilsendt hver gang det skjer noe nytt om de ønsker og sier fra til meg eller Snorre.

Om du ønsker mailen tilsendt til en annen adresse må du også si fra.

Også vil jeg minne om at alle medlemmer i prosjektet skal legge hverandre til på MSN, hverandres e-post -adresser finner dere i førsteposten i denne tråden.

Ukens mail finner du i spoileren under:

Lite har skjedd siden den forrige mailen som ble sendt av Snorre også kjent som Orresnei og prosjektleder.

Men for å oppdatere litt hva jeg og Snorre har kommet frem til:
-Vi vil starte med å sende minst 1 e-post i uken, for å holde alle medlemmer av STWC oppdatert eller for å spørre hva dere synes om en beslutning, spørre om dere fortsatt er med oss og slike ting.
-Vi vil ha minst to møter i uken. Man må ikke komme på begge, men man skal aller helst komme på et av dem. Det kan også komme ekstra eller hastemøter, noe som sevfølgelig også vil bli varslet over mail.

Nå har jeg en forespørsel å komme med:
Når vil en møtetid passe for deg? Vi planlegger altså to møtetider i uken. Men vi må komme fram til to møtetider vi alle kan være fornøyd med. Så jeg lurer på hva dine forslag til tider er. Send svar tilbake på mail.

OBS! OBS! Et møte kan vare så lenge som en time, så du må altså sørge for at du vanligvis ikke har et ærend i møtetimen, så om du mener 17:00 på Onsdager er et passende startidspunkt for møtet, skal du altså aller helst være tilgjengelig i opptil en time (dvs fra 17:00-18:00) men du må hvertfall være på møtet i 20-30 minutter. Og husk at selv om møtetiden er for eksempel klokken 17:00-18:00 kan du ikke komme når som helst i dette tidsrommet, du skal aller helst komme mellom 16:55-17:05 om møtet starter klokken 17:00.

Møteplan:

Uke 0 - Dette er nå, det er fra og med i dag og ut denne uken (10. Mars-12. Mars) vi skal finne ut ønskede møtetider og planlegge en skikkelig start på dette prosjektet.

Uke 1 - (13. Mars - 19. Mars) Neste uke er vårt mål å sørge for at vi er ferdige i planleggingsfasen. Det vil si at vi skal finne ut av en god del saker og ting. Det kan være å bestemme hviket webhotell vi skal ha, hvem som skal være økonomisk ansvarlig, finne ut hva vi måtte ønske av funksjoner til siden og gi arbeidsoppgaver og også en del andre ting.

Uke 2 - (20. Mars - 26. Mars) Denne uken vil være veldig mye preget av å sørge å få på plass et design, designforslag skal være klare. Men også bannerforslag og/eller logoforslag skal jobbes med, noen kan også begynne å tenke på at vi etterhvert skal lage vårt eget personlige forumdesign. Noen skal også aller helst være ferdige med sine arbeidsoppgaver for den uken.

Uke 3 - (27. Mars - 2. April) Denne uken kommer til å være veldig lik den forrige uken da vi trenger en del forslag til design og slikt. Tidligere foreslåtte designforslag skal være forbedret ytterligere.

Uke 4 - (3. April - 9. April) Starten av uken vil vi bli enige om et design. Vi skal innen denne tiden ha fått tak i en veldig god PHP -koder som kan være i stand til å kode et nyhetssystem for oss og få inn de funksjoner på siden vi måtte ønske. Etter første møte skal den personen som har fått sitt design godkjent sørge for å ha designet fullstendig klart i alle de deler en PHP -koder måtte ønske til slutten av uke 5. Vi vil også vurdere om et backup -forslag til design skal være under videre utvikling. Eventuelle logo og eller bannerforslag skal også ferdigstilles denne uke 4, eller senest uke 5.

Uke 5 - (10. April - 16. April) Denne uken kommer til å være uken hvor designforslag skal være ferdig og klart for PHP og HTML og CSS -koding, om dere tidligere har lagret alt i et stort jpg (eller et annet bildeformat) må dere huske på at designet skal være delt opp. Det vil si at for eksempel stedet der banner og/eller logo skal være skal ha sin egen bildeformatfil, dette gjelder også ting som menytekster. PHP -koderen og HTML og CSS kodere skal forhåpentligvis denne uken få begynt å jobbe for alvor med sine arbeidsoppgaver.

Uke 6 - (17. April - 23. April) Denne uken vil rette sitt hovedfokus mot det og produsere sidens innhold, altså at vi nå begynner å tenke på og skrive artikler, nyheter, fakta om spillene på egne sider og slike ting og gjøre slikt klart til siden vil være klar for betatesting, når koderne har gjort sitt. PHP -koder(ne) og HTML og CSS kodere vil fortsette på sine arbeidsoppgaver.

Uke 7 - (24. April - 30. April) Denne uken vil gå med til å feire min bursdag (Preben)... tongue.gif Neida. Vi fortsetter med samme som vi gjorde i forrige uke.

Uke 8 - 16 (1. Mai - 2. Juli) Disse ukene samles under ett, av de enkle grunner at:
1. En side som skal inneholde funksjoner i PHP kan ta lang tid å kode, og PHP -koderen (og andre kodere) skal helst ikke føle noe press på seg, derfor er det viktig å gi dem god tid.
2. I månedene Mai og Juni skjer det mye. Det er nå du og mange andre øver til en rekke tentamener og eksamener, noen av dere er kanskje også russ, og tar seg tid til å feste, og kaste egg på folk.

Uke 16 og utover (3. Juli --> ) Om ikke PHP -koderne er ferdige, skal de få fullføre, en del av oss er også på ferie og kanskje de som kan kode sidene også, så det kan ta litt ekstra tid.
Perioden etter uke 16 vil også gå med til betatesting så snart PHP -koderen(e) har noe å vise oss. Så snart vi har begynt betatestingen, skal vi begynne å tenke på å bestille webhotellet og få det på plass. (om det ikke allerede er gjort) Vi skal også få inn artikler og informasjon der det skal være.

1. September 2006: Det er denne datoen jeg og Snorre har planer om å lansere siden, vi håper at vi skal klare det. Og jeg er sikker på at med alle de ildsjelene vi har med på dette prosjektet skal ikke det være sp urealistisk, og kanskje klarer vi til og med å bli ferdig før det. Om ikke det blir 1. September skal i hvertfall få den på plass før M2TW er på markedet.

Svar på denne mailen sendes til både meg (Preben) og Snorre:
[email protected]
[email protected]

Vennlig hilsen Preben, Nestleder
og Snorre, Prosjektleder

Jeg minner om at TW -kategorien er her: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=236
og at Total War side -prosjektet vårt har egen tråd her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=527137

TSP smile.gif

Lenke til kommentar

Det er nå utsendt en ny mail om et møte i dag, alle de som har bedt om den skal ha fått den. Om du likevel ikke har mottatt den; så ta kontakt!

Sitat
Hei! I morra vil det bli et møte i anledning vårt prosjekt om å lage en skandinavisk total war -side.

Møtet vil foregå 18:00 og 19:00. Man trenger ikke å møte opp på begge møtene.

PS.: Kan du klokken 18:00 så kom klokken 18:00!

Møtet vil foregå her: http://orresnei.com/chat/phpMyChat.php3 . Men jeg håper at alle vil være tilgjengelig på MSN også, og i den anledning håper jeg også at dere har lagt til alle medlemmer i prosjektet på deres kontaktliste. De andre medlemmenes MSN -adresse, kan dere finne her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=527137

Husk at møtet kommer til å vare minimum 20-30 minutter, så sett av tid i tidsrommet 18:00-18:30 og/eller 19:00-19:30. Dere skal møte opp til møtet senest 5-10 minutter etter at møtet planlagt skal starte. (Det vil si 5-10 minutter etter klokken har blitt 18:00 og/eller 19:00.

Møtet vil i grove trekk bestå av følgende punkter:

1. Sjekke om alle medlemmer av prosjektet enda vil gjennomføre dette, om dere har tid nok, og om alle enda er engasjerte nok til at vi kan gjennomføre dette.

2*. Valg av prosjektleder og Nestleder.

3. Vi stiller oss spørsmålet hvorvidt vi skal være skandinaviske eller internasjonale. Eller; ja, takk begge deler?

4. Hvordan skal vi ha nyhetssystemet? Skal vi lage noe helt eget, et ferdigbygd et eller et ferdigbygd med våre egne personlige forbedringer?

--4.1 Vi trenger folk som kan veldig godt PHP og MySQL om vi skal gå for et selvlagd, hvordan skaffer vi oss det?

----4.11 Skal vi betale eventuelle PHP -kodere?

5. Hvilket webhotell skal vi gå for?

--5.1 Hvem er villig til å betale?

6. Hvilken forumløsning skal vi gå for?

--6.1 Om vi skal betale for en løsning; hvem vil/kan betale for den forumløsningen?

7. Utdeling av eventuelle kortsiktige og langsiktige arbeidsoppgaver til noen av medlemmene.

8. Annet

9. Oppsummering

2* Uantsett hva resultatet av diskusjonen måtte bli, vil jeg og Snorre likevel sitte urørte i våre stillinger fram til 20. Mars . Husk forøvrig at dere skal velge den dere tror kan gjøre en god jobb i en prosjektleder -stilling eller Nestleder -stilling, og ikke la deres valg basere seg på et godt "forumforhold" eller "MSN -forhold". Buisness er buisness :)

Med vennlig hilsen Preben, Nestleder

og Snorre, Prosjektleder

Si fra om du ikke lenger vil ha tilsendt denne mail, eller om du vil ha tilsendt til en annen mail i stedet for den du nå er tilsendt til eller om du vil ha den tilsendt til flere mailadresser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Mailen er motatt, og jeg kommer på et av møtene. Mest sannsynnlig det kl. 18.00!

EDIT: Antar at rommet er default...

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Nå har jeg bare vært en kort tur innom SMF -forumet, men noe jeg anser som en svakhet med det, er at det ikke virker som om man kan oversette forumet på en enkel måte, eller er det jeg som er helt blind?

Det er også en svakhet at det ikke er enklere å få satt inn nye ikoner på en enkel og grei måte kjapt, det virker også som en stor jobb generelt å endre et design, en jobb jeg syntes var veldig enkel i IPB.

Men egentlig har jeg ikke helt dannet meg en mening enda.

På møtet/chatten vi hadde tidligere i dag, oppdaget vi at det var en stor uenighet med tanke på hvordan et godt design skal være. Selv synes jeg forslaget til Snorre ( http://www.orresnei.com/images/STWC/Forslag1a.jpg ) er meget bra, til tross for at det ble ganske slaktet av enkelte, på grunn av at det var feil farger og slikt (gjør forresten oppmerksom på at Snorre ønsker konstruktiv kritikk, og at det ikke skal være en hvit bakgrunn, men en bakgrunn i en annen farge). Det som gjør at jeg liker det er for eksempel at designet passer til at vi skal ha en nyhetsside hvor vi skal vise ingressene til de nyeste nyhetene lett synlig. Jeg er også av den mening at det er et bra fargevalg.

Det er jo ikke noe middelaldersk over det, men samtidig skal vi jo etter planen ha om alle Total War -spillene, og i den anledning ser jeg for meg en hovedside som ikke er tidsbasert eller i noen veldig stor grad spillbasert, jeg ser for meg at man etterhvert skal få ulike design som passer til de ulike spill, men akkurat nå er det viktigste et slags "hoveddesign" som ikke favoriserer noen av spillene i noen særlig stor grad.

Så hvordan syns du et design som skal passe til oss skal se ut?

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Mange forskjellige meninger angående akkurat det.

Selv synes jeg Orresneis designforslag var fint, men for samtidsbasert i forhold til at spillene foregår i fortiden. Det burde gjøres "enklere".

[/forsøk på konstruktiv kritikk]

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

@TSP: For å si det slik, det er enklere å lage skins/ikoner og oversette SMF enn det er i phpBB. Husk at jeg og Marley (?) tester dem akkurat nå ;)

Lenke til kommentar
@TSP: For å si det slik, det er enklere å lage skins/ikoner og oversette SMF enn det er i phpBB. Husk at jeg og Marley (?) tester dem akkurat nå ;)

5763986[/snapback]

Jepp, det gjør vi. :)

Har skinnet phpBB før, det var et herk. Er rimelig sikker på at SMF er ganske mye lettere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

5763986[/snapback]

Har skinnet phpBB før, det var et herk. Er rimelig sikker på at SMF er ganske mye lettere.

5764277[/snapback]

Marley, kan du teste phpBB 2 forumet, så tester jeg SMF?

Lenke til kommentar

5763986[/snapback]

5764277[/snapback]

Marley, kan du teste phpBB 2 forumet, så tester jeg SMF?

5764672[/snapback]

Det kan jeg gjøre. Det skal nevnes at jeg har prøvd phpBB ut til 1.8, så jeg har ikke prøvd phpBB2 enda. Det kan bli spennende. :)

Lenke til kommentar
vil gjerne være med på dette prosjektet, men må eg vær emed å betale for domenet og andre utgifter då?

5765985[/snapback]

Nei, du må ikke det. Alikevel kunne det vært hyggelig med økonomisk støtte. Det er selvsagt ikke et krav. Jeg stiller et par krav til personer som ønsker å være med på dette prosjektet.

Du må være engasjert og deltakende i prosjektet.

Du må møte opp på alle mtøer, med mindre du må gjøre noe annet

Du må kunne bidra med noe nyttig, enten det er å lage design, kode på side, skrive artikler eller andre ting.

Du må være ansvarsbevist og må kunne forholde deg til avtaler og tidsfrister

Dersom du føler at du kan forholde deg til dette skal jeg kunne ta deg med. Jeg må få spørre om hva du kan bidra med?

Snorre :)

Lenke til kommentar

Møterereferat fra møte: 16. Mars 2006

Klokken 18:00 var møtetidspunkt. Enkelte av medlemmene var noe sene, men de kom omtrent alle sammen før klokken 18:10. Vi møtte først opp i chatten ( http://orresnei.com/chat/phpMyChat.php3 ) men vi besluttet så å bruke MSN, siden de fleste syntes det ville virke greiere. På grunn av en del rot i starten med å invitere til MSN og slikt kom ikke møtet skikkelig i gang før 18:30.

Medlemmene på møtet var:

Orresnei

The Strategy-player (TSP på MSN)

Marley (Heilage på MSN)

cun

Commando_Sondre (Sondre på MSN)

FelaroN_ (Onkel Ming på MSN)

Mot slutten av møtet kom også Eirik og diskuterte, han ga opprinnelig opp prosjektet tidligere i uken, men vurderer nå å bli med igjen siden det nå ser ut som vi har fått starta opp, og så snart han får tid nok til å delta vil han sannsynligvis bli med igjen.

Jeg ber om at når det er møtekveld neste gang, skal dere ha det samme nicket først på MSN, som dere har på forumet. Så blir det enklere å huske hvem som er hvem.

Vi hadde følgende saker på programmet (ligger i spoiler)

1. Sjekke om alle medlemmer av prosjektet enda vil gjennomføre dette, om dere har tid nok, og om alle enda er engasjerte nok til at vi kan gjennomføre dette.

3. Vi stiller oss spørsmålet hvorvidt vi skal være skandinaviske eller internasjonale. Eller; ja, takk begge deler?

4. Hvordan skal vi ha nyhetssystemet? Skal vi lage noe helt eget, et ferdigbygd et eller et ferdigbygd med våre egne personlige forbedringer?

--4.1 Vi trenger folk som kan veldig godt PHP og MySQL om vi skal gå for et selvlagd, hvordan skaffer vi oss det?

--5.1 Hvem er villig til å betale?

--6.1 Om vi skal betale for en løsning; hvem vil/kan betale for den forumløsningen?

7. Utdeling av eventuelle kortsiktige og langsiktige arbeidsoppgaver til noen av medlemmene.

8. Annet

9. Oppsummering

Dette er hva vi kom fram til punkt for punkt:

Kort versjon: (ligger i spoiler)

Alle som møtte opp på møtet fortsetter.

Orresnei - Prosjektleder (enstemmig)

The Strategy-player - Nestleder (enstemmig)

1. prioritet blir skandinavisk (vant avstemning 4 mot 2), vi utvider så til internasjonalt. Marley kan da ta på seg oppdraget med å oversette.

Vi bruker Joomla og modifiserer det etter våre ønsker. Marley og Commando_sondre tar på seg jobben.

Vi besluttet at vi skulle gå for det billigste abonnementet (level 1) fra Dremhost. ( www.dreamhost.com ) Abonnementene kan dere se her: http://www.dreamhost.com/shared/comparison.html.

--5.1 Hvem er (villig)/kan (til å) betale?

Orresnei, The Strategy-player og Commando_sondre er de som helt sikkert kan betale. De andre er noe usikre. Det vil sannsynligvis ikke bli mer enn 400-600 i året å betale for hver.

Ikke IPB, men phpBB eller SMF.

The Strategy-player og Orresnei er villige til å betale om det blir IPB.

The Strategy-player fikk på seg oppdraget å lage et møtereferat fra møtet. Orresnei skal sette opp budsjett. Marley og Commando_Sondre skal teste ut phpBB 2 og og SMF. I tillegg vil vi at alle medlemmer skal komme med et designforslag og og forslag til hvordan de vil ha et design til neste møte i uke 2, (19. Mars - 26. Mars).

Lang versjon: (ligger i spoiler)

Vi kom fram til at alle oppmøtte (Orresnei, The Strategy-player, Marley, cun, Commando_Sondre og FelaroN_ ) skal fortsette.

Fra tidligere vet jeg at Krusader, ikke har mulighet til å fortsette på grunn av dårlig tid, men han skal komme tilbake igjen til sommern en gang og se om han har noe å bidra med da. Han studerer middelalderhistorie, så det kan han helt sikkert :)

Eirikeb er jeg noe usikker på, han ga seg tidligere i uken, da det ser ut som han er i ferd med å ombestemme seg igjen

Det ble vedtatt på møtet at Preben og Snorre skal fortsette i sine stillinger (ingen av medlemmene på møtet var uenige):

Orresnei - Prosjektleder

The Strategy-player - Nestleder

Det kom en del forskjellige meninger her. Vi tok til sist en avstemning om hvilket språk vi skulle prioritere å bygge opp siden etter (skandinavisk og internasjonalt)

Orresnei og Commando_Sondre mente vi skulle 1. prioritere det å bygge opp en internasjonal side, mens The Strategy-player, Marley, cun og FelaroN, mener vi skal prioritere å ha det skandinavisk. Dermed vant "skandinavisk" 4 mot 2.

Konklusjon: Vi 1. prioriterer å bygge det opp skandinavisk, men etterhvert utvide til å bli internasjonale og dermed ha en skandinavisk og en internasjonal del.

Marley er en meget dyktig til å oversette Norsk - Engelsk (han er 18 år og får enda 6'ere i Engelsk.) han stiller seg positiv til å få en oversetterjobb når den tid kommer.

Vi kom fram til at vi ikke skal betale noen, vi skal bruke Joomla og modifisere det til våre ønsker og lage vårt eget design til det. Marley og Commando_Sondre har tatt på seg oppdraget med å fikse på dette, om vi trenger flere skal vi prøve å finne noen frivillige fra hw.no -forumet som kan hjelpe til litt.

Vi besluttet at vi skulle gå for det billigste abonnementet (level 1) fra Dremhost. ( www.dreamhost.com ) Abonnementene kan dere se her: http://www.dreamhost.com/shared/comparison.html.

--5.1 Hvem er (villig)/kan (til å) betale?

Orresnei, The Strategy-player og Commando_Sondre er de som helt sikkert kan betale. De andre er noe usikre. Det vil sannsynligvis ikke bli mer enn 400-600 i året å betale for hver hvertfall, men dette er noe vi først får svar på når et skikkelig busjett er satt opp.

Vi klarte ikke å bestemme oss, men vi bestemte oss delvis for at det hvertfall ikke vil bli IPB, men at det vil bli phpBB 2 eller SMF (Simple machines forum)

The Strategy-player og Orresnei er i alle fall villige til å betale om det skulle bli IPB hittil.

The Strategy-player fikk på seg oppdraget å lage et møtereferat fra møtet. Orresnei skal sette opp budsjett. Marley og Commando_Sondre skal teste ut phpBB 2 og og SMF. I tillegg vil vi at alle medlemmer skal komme med et designforslag og og forslag til hvordan de vil ha et design til neste møte i uke 2, (19. Mars - 26. Mars).

Hilsen Preben, Nestleder

Snorre, Prosjektleder

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nå skal det sies at jeg ikke akkurat er noen expert i PHP. Litt kan jeg, men ikke så alt for mye :)

EDIT: Innlegg 777

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Nå skal det sies at jeg ikke akkurat er noen expert i PHP. Litt kan jeg, men ikke så alt for mye :)

5769273[/snapback]

Jeg kan også noe, så sammen er vi sterke. ;)

5770231[/snapback]

Hehe, jepp. Skal kjøpe meg en eller to bøker om PHP snart, så kunnskapen min skal bli bedre!

Lenke til kommentar

5769273[/snapback]

Jeg kan også noe, så sammen er vi sterke. ;)

5770231[/snapback]

Hehe, jepp. Skal kjøpe meg en eller to bøker om PHP snart, så kunnskapen min skal bli bedre!

5774605[/snapback]

Skulle fått meg noe sånt selv. Lånte en på biblioteket, men tiden strakk ikke til, så jeg fikk ikke lest dem. :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Bare til info:

Jeg er ikke helt ferdig med omtalen av SMF. Driver fortsatt å tester ut det, så vi får bare vente litt til :)

Sondre

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...