Gå til innhold

Vi lager en norsk Total War -internettside!


Anbefalte innlegg

På grunn av at prosjektet har blitt utvidet til et strategiside-prosjekt er det blitt opprettet en ny tråd i Diskuter Spill og tilbehør - Generelt. Videre diskusjon tar dere derfor her.


Total War-side


NB: Orresnei som skriver dette.

Innledning:

Preben aka TSP kom på denne ideen, om å lage en norsk Total War-side, da han leste om Medieval 2: Total War. Senere kom ham og meg fram til at en skandinavisk side hadde vært tingen. Det ble så satt igang en tråd for å skape litt blest om denne ideen. Det er altså denne tråden dere leser i nå.

Vi har nå fått med oss to personer og kanskje tre som er villige til å bidra aktivt i dette prosjektet. Samt være med på å betale for web-hotell og domene. Videre kan en av disse en del om web-koding hvilket kommer godt med. Ellers er det flere som kommer til å bidra med litt grafisk arbeid, men vi har ingen faste personer på dette forløplig.

Hva går prosjektet ut på?:

Prosjektet går ut på at vi skandinaviske Total War entustiaster skal lage en side der vi kan dele nyheter, erfaringer og mer. Vi som er med i dette prosjektet skal utvikle det beste communitiet for Total War i Skandinavia! Dette kan kun utføres med aktive og engasjerte medspillere.

Vi tenker oss en web-side og et forum. På web-siden vil det bli publisert artikler, nyheter, omtaler med mer om Total War-spillene. Vi vil ha faste skribenter som skriver for oss, og dette på norsk, svensk eller dansk. Dersom det skulle bli aktuelt kan vi utvide med en internasjonal side for andre deler av verden som tilsvarer den skandinaviske. Men la oss ta et skritt av gangen.

Jeg har lyst til å bidra, hva må jeg gjøre?:

Så du har lyst til å bidra? Vel, alle bidragsytere er i hovedsak velkommen, men vi forventer visse ting av deg. For det første må du være villig til å ofre tid til dette prosjektet. Du må være pliktoppfyllende og ansvarsbevist. For å gjøre kostnaden så liten som mulig vil vi at alle som ønsker å starte opp denne siden go senere drifte den skal betale for domene og web-hotell. Jo flere vi er, jo mindre må hver av oss betale.

Jeg ser helst at du sender en mail til snorremdAThotmailDOTcom om du ønsker å bli med. Du kan også sende meg (Orresnei) en PM, eller skrive i denne tråden.

Dersom du får lov til å bli med i prosjektet blir arbeidet ditt ikke betalt. Du vil altså jobbe gratis for oss. Dette er fordi det ikke sitter en pengesterk millionær på toppen av dette som kan betale for arbeidet.

Vi setter pris på om du har en av følgende ferdigheter:

HTML- og CSS-koding
Banner-design
Grafisk-design
Animasjons-design
Forfatting

Medlemmer i prosjektet:

Orresnei: Prosjektleder (Redaktør) --> fjernet@epost
The Strategy-player: Nestleder (Forum-sjef) --> fjernet@epost
Eirikeb: HTML- og CSS-koder og grafisk designer (Community-manager) --> fjernet@epost
Marley: PHP og Javascript -koder --> fjernet@epost
Commando_Sondre: Bidragsyter, designer/utvikler og skribent --> fjernet@epost
-apocalypsis-: Bidragsyter (Skribent) --> fjernet@epost
cun: Bidragsyter (Skribent - Historie-ekspert) --> fjernet@epost
FelaroN_: Bidragsyter (Skribent) --> fjernet@epost
Jan Taiwho: Grafisk designer (Skribent) --> fjernet@epost

Krusader: Grafisk designer (Skribent - Historie-ekspert) --> fjernet@epost Passivt medlem fram til sommeren.
TomFu: Grafisk designer (Skribent) -->
fjernet@epost Ikke med lenger.

AT = @


Når blir siden lansert?:

Vi har nå kommet godt i gang med planleggingen og vi har planlagt at siden skal være lansert 1. September 2006. Om den ikke blir lansert da, er i alle fall målet vårt å lansere før M2TW kommer ut i butikkhyllene. (Se mer om dette i handlingsplanen.)

Handlingsplan (inne i spoileren)

 


Uke 0 - Dette er "før starten", det er fra og med 10. Mars og ut den uken (10. Mars-12. Mars) vi skal finne ut ønskede møtetider og planlegge en skikkelig start på dette prosjektet.

Uke 1 - (13. Mars - 19. Mars) Denne uken er vårt mål å sørge for at vi er ferdige i planleggingsfasen. Det vil si at vi skal finne ut av en god del saker og ting. Det kan være å bestemme hviket webhotell vi skal ha, hvem som skal være økonomisk ansvarlig, finne ut hva vi måtte ønske av funksjoner til siden og gi arbeidsoppgaver og også en del andre ting.

Uke 2 - (20. Mars - 26. Mars) Denne uken vil være veldig mye preget av å sørge å få på plass et design, designforslag skal være klare. Men også bannerforslag og/eller logoforslag skal jobbes med, noen kan også begynne å tenke på at vi etterhvert skal lage vårt eget personlige forumdesign. Noen skal også aller helst være ferdige med sine arbeidsoppgaver for den uken.

Uke 3 - (27. Mars - 2. April) Denne uken kommer til å være veldig lik den forrige uken da vi trenger en del forslag til design og slikt. Tidligere foreslåtte designforslag skal være forbedret ytterligere.

Uke 4 - (3. April - 9. April) Starten av uken vil vi bli enige om et design. Vi skal innen denne tiden ha fått tak i en veldig god PHP -koder som kan være i stand til å kode et nyhetssystem for oss og få inn de funksjoner på siden vi måtte ønske. Etter første møte skal den personen som har fått sitt design godkjent sørge for å ha designet fullstendig klart i alle de deler en PHP -koder måtte ønske til slutten av uke 5. Vi vil også vurdere om et backup -forslag til design skal være under videre utvikling. Eventuelle logo og eller bannerforslag skal også ferdigstilles denne uke 4, eller senest uke 5.

Uke 5 - (10. April - 16. April) Denne uken kommer til å være uken hvor designforslag skal være ferdig og klart for PHP og HTML og CSS -koding, om dere tidligere har lagret alt i et stort jpg (eller et annet bildeformat) må dere huske på at designet skal være delt opp. Det vil si at for eksempel stedet der banner og/eller logo skal være skal ha sin egen bildeformatfil, dette gjelder også ting som menytekster. PHP -koderen og HTML og CSS kodere skal forhåpentligvis denne uken få begynt å jobbe for alvor med sine arbeidsoppgaver.

Uke 6 - (17. April - 23. April) Denne uken vil rette sitt hovedfokus mot det og produsere sidens innhold, altså at vi nå begynner å tenke på og skrive artikler, nyheter, fakta om spillene på egne sider og slike ting og gjøre slikt klart til siden vil være klar for betatesting, når koderne har gjort sitt. PHP -koder(ne) og HTML og CSS kodere vil fortsette på sine arbeidsoppgaver.

Uke 7 - (24. April - 30. April) Denne uken vil gå med til å feire min bursdag (Preben)... tongue.gif Neida. Vi fortsetter med samme som vi gjorde i forrige uke.

Uke 8 - 16 (1. Mai - 2. Juli) Disse ukene samles under ett, av de enkle grunner at:
1. En side som skal inneholde funksjoner i PHP kan ta lang tid å kode, og PHP -koderen (og andre kodere) skal helst ikke føle noe press på seg, derfor er det viktig å gi dem god tid.
2. I månedene Mai og Juni skjer det mye. Det er nå du og mange andre øver til en rekke tentamener og eksamener, noen av dere er kanskje også russ, og tar seg tid til å feste, og kaste egg på folk.

Uke 16 og utover (3. Juli --> ) Om ikke PHP -koderne er ferdige, skal de få fullføre, en del av oss er også på ferie og kanskje de som kan kode sidene også, så det kan ta litt ekstra tid.
Perioden etter uke 16 vil også gå med til betatesting så snart PHP -koderen(e) har noe å vise oss. Så snart vi har begynt betatestingen, skal vi begynne å tenke på å bestille webhotellet og få det på plass. (om det ikke allerede er gjort) Vi skal også få inn artikler og informasjon der det skal være.

1. September 2006: Det er denne datoen jeg og Snorre har planer om å lansere siden, vi håper at vi skal klare det. Og jeg er sikker på at med alle de ildsjelene vi har med på dette prosjektet skal ikke det være sp urealistisk, og kanskje klarer vi til og med å bli ferdig før det. Om ikke det blir 1. September skal i hvertfall få den på plass før M2TW er på markedet.




Todo list:

-"Ansatte" arbeidere.
-Finne navn
-Sette opp klare, og tydelige arbeidsoppgaver
-Lage et ordentlig budsjett
-Domene
-Skaffe webhost
-Finne målgruppe
-finne mulige samarbeidspartnere
-Opprette egen side m. forum.

Ideer og materiale fra prosjektets medlemmer:

Marley: Strategiguider og strategifilmer. Skape en gimmick som er unik for vår side.


Originale innlegget til TSP:
 

 

Siden i går, har jeg vært totalt fasinert av informasjonen og bildene vi fikk pøst på oss i går. Noe jeg for så vidt var med forrige Total War -spill også.. wink.gif Og en ting som jeg har tenkt litt på er å lage en norsk side om Total War -spillene. Dette er et prosjekt jeg har veldig lyst til å gjennomføre, kanskje vi til og med kunne sagt fra til SEGA når en eventuell side var ferdig og spurt om vi kunne fått noen ekslusive bilder, ingame -videos osv og fått noen til å besøke vår internasjonale del av forumet og svare på spørsmål. Per dags dato finnes det jo så vidt jeg vet ikke noen norsk Total War -side, kanskje kunne vi også fått opp interessen for spillet og finne flere av våre norske likesinnede på den måten.

Vi må jo da ha en gjeng R:TW -interesserte, med forskjellige egenskaper, en må være god til å designe sider, en må være flink med html, php osv. en må være flink til å skrive og slike ting. Man trenger selvfølgelgelig ikke være flink i alt wink.gif Men skriv eventuelt som et svar i denne posten hva du tror du kunne bidratt med.

Så hva syns dere? Er det noen som kunne tenke seg å være med på noe slikt og kanskje har litt forslag til forskjellige ting vi må ha på siden osv.?

TSP smile.gif
 

 

Endret av TSP
fjernet navn og epost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Jeg ville gjerne ha bidratt! Kan litt om html, men ikke så mye... Vi kan jo bruke en CMS (Joomla!, Mambo etc) om vi tenker på og legge ut artikler etc...

 

Men, jeg er med!

Lenke til kommentar

Ikke for å virke negativ, men jeg syns at dette skal være en så å si 100% hjemmemekket side. Og jeg syns vi skal prøve å få laget vårt eget nyhetssystem, da det blir mye penere og renere, mambo for eksempel er jo temmlig stygt spør du meg...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Ikke for å virke negativ, men jeg syns at dette skal være en så å si 100% hjemmemekket side. Og jeg syns vi skal prøve å få laget vårt eget nyhetssystem, da det blir mye penere og renere, mambo for eksempel er jo temmlig stygt spør du meg...

5473690[/snapback]

Hmm, jeg kjenner en fyr fra Canada som er sinnsvakt god i HTML, det eneste problemet er vel å få han til å gjøre det...

Lenke til kommentar

Skal helst være bare likesinnede som jobber med oss ;)

For å lage et nyhetssystem må man da forresten kunne PHP mer enn HTML..

 

Men Eirikeb prøvde jo å lage en klanside til oss en gang, der han hadde et nyhetssytem han har vel litt kunnskaper? Eller hva Eirik?

Lenke til kommentar

Jeg kan muligens bidra med litt grafisk arbeid selv. Eventuelt så vet jeg om et web-hotell som kjører som bare det! Om dere går inn på www.lei-en-nerd.no ser dere at de har et sykt stort web-hotell til meget bra pris. Dersom det skulle være interesse for det kunne vi gå sammen om å leie det web-hotellet for et år og splitte prisen på det.

 

Dersom vi for eksempel er fem stykker om web-hotellet (domene inkludert i pris) må hver av oss betale 141,6 eller 142 kroner i løpet av et år, noe de fleste burde være villig til å betale. Da får vi et stort web-hotell på 12 GB 500 GB overføring i måneden, 10 databaser, som igrunnen er mer enn nok. Og sist men ikke minst er et domene inkludert.

 

Vi får ikke epost-koniter med, men regner med at gmaiol er ypperlig til å lage mail! Hva sier dere? Jeg har tenkt meg et commnuity der vi som elsker Total War er ledere og skribenter for siden og admins på et forum. Spørsmålet blir også om vi ikke da burde investere i et ordentlig IPB-forum (Fullversjon på livstid. TSP jeg ser på deg ;))

 

Bare noen av mine tanker rundt saken. Da kan en av oss administrere alle ting som har med betalinger å gjøre. Passe på å få inn penger fra deltakerne osv. Vi kommer da til å bli det største Total War communitiet i Norge. Eventuelt kan vi lage en international side.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg kan jo hjelpe med artikler etc. Men anngående PHP er jeg tålig blank, har bare redigert litt på kodene til SMF med mye hjelp... Men dette kan bli meget bra!

Lenke til kommentar
Jeg kan jo hjelpe med artikler etc. Men anngående PHP er jeg tålig blank, har bare redigert litt på kodene til SMF med mye hjelp... Men dette kan bli meget bra!

5474221[/snapback]

Jeg tok feil anngående epost-kontoer! Man får med 1000 epostkontoer! Det betyr at hvis vi investerer i dette web-hotellet vil hver av dere kunne lage temmelig mange epost-kontoer. Spørsmålet er jo vhem som skal ta seg av Web-hotellet og slikt.

 

Jeg har jo litt erfaring med web-hoteller og kan godt gjøre det. Videre hadde meg eog TSP en liten diskusjon anngående om vi skal starte som norske og så gå internasjonale eller om vi skal ha en norsk og en internasjonal side osv.

 

Det jeg hvertfall kom fram til var at vi kunne starte som skandinavisk side og så etter hvert utvide med en internasjonal side. Vi får se vi får se.

 

Edit: Jeg har kommet fram til at dersom vi får minst 6 stykker med på dette vil hver av oss betale omtrent 350 kroner iløpet av et år som ikke er så mye. Det blir enda mindre årene etter der igjen (Da forumet koster 1200 for livstidsabonnement). Så hva sier folket. Jeg er med på å lage og drifte en slik side. Det krever engasjerte folk å begynne med et slikt prosjekt.

 

Dersom siden skulle få mange lesere og brukere kan vi tjene en del på reklameinntekter, og kanskje det da også blir en slant på hver av oss. Hvem vet.

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar
Jeg syns dette er interessant. Har egentlig savnet en norsk (skandinavisk) Total War side. Det er mulig jeg kan hjelpe med å skrive artikler og det meste som er mod-relatert.

 

Apoc

5475039[/snapback]

Hyggelig at du viser ineteresse! FOr at en slik side skal fungere må man ha mange 110% engasjerte skribenter og generelt medlemmer. Det vi trenger er en som kan HTML, CSS og PHP til å hjelpe oss å kode siden. Videre trenger vi noen som er flinke med web-sidedesign. Jeg kan nok kanskje bidra litt der, som med logo og slikt, men hadde vært greit med en virkelig flink en.

 

FOløplig sitter meg og TSP og diskuterer og planlegger det hele. Og for de som vil hjelpe til med siden blir da dette en ubetalt jobb i form av penger. Men man belønnes selvfølgelig med det som kan bli et fint skandinavisk community.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Som sagt tidligere, jeg kan hjelpe med artikler etc. Men Ueland driver jo og koder et forum. Hvorfor kan vi ikke bruke det? Så det føles litt "hjemmelagd."

PHP kan jeg lite om, men Ueland kan vel en del. (Ble litt mye skryt ;) )

 

EDIT: Diskuterer også med Orresnei og TSP, kan sponse.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Heltenning!

 

Jeg er gjerne med, spesielt innenfor webdesign. Gjerne artikler og. Passer som hånd i hanske for min del, jeg er gjerne med. Stemmer for Skandinavisk side jeg.

5476446[/snapback]

Er du med på å sponse web-hotell pluss eventuelt forum? 350 - 400 kroner blir det sånn omtent.

Lenke til kommentar

Dere er fler ;)

Det er meg, Snorre, deg og Sondre. Sannsynligvis en del av de andre som har postet her fra før også.

 

Kanskje det, skal sjekke ut hvordan gwnorge.com er nå :)

 

Men er du god på dette med nyhetssytemer Eirik?

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke lage ett for hånd, men hvorfor gjøre det, når du finner bedre alternativer gratis?

Ett rask søk på CMS gir deg mange gratis, og gode varianter, og det å sette dem opp, er null problemer. Samme med forum, finnes mange gode, gratis dere ut. (PHPBB f.eks)

Lenke til kommentar

Joda. Men vi vil veldig gjerne ha et nyhetssystem som enkelt kan integreres i vårt eget design, derfor vil vi forsøke å lage vårt eget.. Vi vil ikke bli "lammet" av å bruke et nyhetssystem som ikke støtter våre tanker og ønsker om et design.

Vi vil ikke bygge opp et design etter et nyhetssystem, men et nyhetssystem bygd opp etter et design ;)

 

Når det gjelder forum syns jeg vi like gjerne kan skaffe IPB fullversjonen...

Det koster jo bare 1200 kroner og da har vi det på livstid! :)

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Aaah, godt å se ineteresse for prosjektet! Jau, koster ikke allverden for IPB-fullversjon livstid. Bare 1200 kroner og om man deler dette på et godt antall av oss blir det ikke mye.

 

Videre kan de som ikke har gjort det gå inn på Lei en Nerdog sjekke tweb-hotellene deres. Du får 12 GB lagringsplass, 500 GB overføring, 1000 epost-konti og mer. Dette til kun 59 kroner måneden. jeg tror de fleste av oss kan gå ut med 200 kroner året for et slik web-hotell ikke sant?

 

Dessuten skal siden ikke inneholde ferdigbygde nyhetssystemer. Dette vil hemme hvordan vi kan få siden til å se ut. Som TSP sa så skal vi designe nyhetssytemet etter designet, ikke designet etter nyhetssystemet.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Pøh, tull og tøys! Du kna integrere WordPress inn i vliken som helst nettside! Det er _ikke_ _noe_ _problem_.

 

Absolutt ikke noe problem.

 

Tittet litt på lei-en-nerd opplegget nå, og jeg er skeptisk.

 

For det første ser siden dårlig ut. Og, 500GB med overføring, er ikke mye. Hvis vi legger ut noen filmer, er plutselig 90% av den kvoten oppbrukt.

 

Men, det værste er at den ikke støtter MySQL. 90% av alle forumløsnigner krever MySQL. (Som BLA IPB). Med den hosten kan vi med andre ord, ikke ha IPB =)

Endret av Eirikeb
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...