Gå til innhold

Nytt kapittel med "DVD-Jon"

Anbefalte innlegg

Jeg ser at veldig mange har gode argumenter og jeg er enig i at det er kinkig, men jeg tror filmindustrien heller må fokusere på å få forbrukerne til å _ønske_ å kjøpe materialet gjennom pris og innhold. Dvs lav pris og mye ekstra. Det verste de etter min mening kan gjøre er det som mange plateselskaper har gjort, dvs å legge til sperrer etc som kan ødelegge enkelte spillere eller umuliggjøre avspilling på enkelte spillere, da gjør de veien utrolig kort for dem som har muligheten til å få tak i materialet via andre "kanaler".

Mht format, så har faktisk ikke DVDer/CDer evig levetid, dvs etter en stund så vil det ikke være mulig å spille platene. Worst case er vel 5-10 år? Og dersom du først setter deg ned og tar kopier, så vil du sannsynligvis ikke bruke ett foreldet lagringmedie uansett om du kan lese det eller ikke.. Du vil sannsynligvis gjøre det som er praktisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:offtopic: En kommentar til det å bryte sitt lands lover: Det er fullt mulig å bryte sitt lands lover i et land hvor det som i hjemlandet er forbudt er lovlig. Eks: Narkotika; om man røyker hasj i nederland har man brudt norsk lov, og kan faktisk straffes for det. Blir du stoppet i tollen og innrømmer å ha røyket hasj på en coffeshop i nederland vil du bøtelegges.

5480836[/snapback]

Jeg vet ikke hvor du har hørt det der men jeg er rimelig sikker på at det er lovene i det landet man er i som gjelder. Hvis du f.eks reiser til Iran så vil du ikke bli bøtelagt for å ha drukket alkohol (som er forbudt å innta der), selv om du skulle være full/bakfull av alkohols som du drakk på flyet eller før avgang.

Angående krigsforbrytelser så er det også lovene i landet man er i som gjelder. Som regel lover som det er internasjonalt samarbeid om. En krigsdom vil alltid gjøres i et nøytralt land. F.eks krigsdomstolen i Haag, Nederland.

DVD-jon må nok altså pent føye seg etter USAs lover så lenge han er i USA. Norske lover gjelder ikke der og USAs lover gjelder ikke i norge. Hvis han skal lage programvare som bryter med USAs lover men ikke med norske så kan han fullt ut lansere slik programvare i norge, ha det på en norsk server og distribuere det fra norge. Så vidt jeg vet så kan han heller ikke forfølges for å ha brutt USAs lover utenfor USA hvis han besøker USA i ettertid. Poenget er at han ikke har brutt USAs lover i USA og dermed forblir en fri mann.

Lenke til kommentar
DVD-jon må nok altså pent føye seg etter USAs lover så lenge han er i USA. Norske lover gjelder ikke der og USAs lover gjelder ikke i norge. Hvis han skal lage programvare som bryter med USAs lover men ikke med norske så kan han fullt ut lansere slik programvare i norge, ha det på en norsk server og distribuere det fra norge. Så vidt jeg vet så kan han heller ikke forfølges for å ha brutt USAs lover utenfor USA hvis han besøker USA i ettertid. Poenget er at han ikke har brutt USAs lover i USA og dermed forblir en fri mann.

5482029[/snapback]

Jeg tror ikke det er fullt så enkelt, dvs jeg tror ikke det nytter at han uploader på en norsk server og dermed "automatisk" er imun mot evnt straffeforfølgelse i andre land ettersom internett ikke er begrenset av landegrenser. Mulig han rent juridisk kan unngå problemer med å legge en advarsel/informere om hvor det er lov/ikke lov å bruke programvaren?

Lenke til kommentar

Det er litt komplisert å straffeforfølge folk på interett ja. Det er mulig det finnes lover i USA som sier at det er det landet forbrytelsen fant sted som gjelder. F.eks om han programmerer DeAACS i USA så er det der lovbruddet skjer. Da hjelper det lite å laste opp programmet til en norsk server. Men jeg tror han ikke kan straffeforfølges dersom han programmerer det når han selv er i Norge og server det herfra.

Lenke til kommentar
Outrage:

Kopiering vil uansett forekomme. Hvorfor bruke masse penger på å forsøke å hindre noe som alltid vil skje alikevel i stor skala. Hvorfor ikke bruke penger på å gjøre ting mer forbrukervennlig.

5482532[/snapback]

Sier seg vel selv etter 10 år med kopisperrer, de tror de kan vinne over oss (eller iallfall gjøre det vanskeligere for mannen i gata), og det å ikke bruke kopisperrer er en handling som ikke eksisterer i deres synspunkt og frie vilje. Nei for dem gjelder nulltoleranse og da hjelper det ikke å plutselig snu seg 180 grader. Det er selvfølgelig også noen som endelig har fått det inn i hodet at det ikke hjelper med kopisperrer (iallfall dagens), så de sparer masse lisens-penger ved å ikke bruke noen beskyttelse. Blir spennende å se om noen klarer å knekke AACS, for det tok over et år før noen kom forbi StarForce 3.5, Safedisc 4.6, Securom 7 og Armadillo 4. Alt er relativt i forhold til hvor mye kryptering som blir brukt på innholdet.

Lenke til kommentar
Outrage:

Kopiering vil uansett forekomme. Hvorfor bruke masse penger på å forsøke å hindre noe som alltid vil skje alikevel i stor skala. Hvorfor ikke bruke penger på å gjøre ting mer forbrukervennlig.

5482532[/snapback]

Sier seg vel selv etter 10 år med kopisperrer, de tror de kan vinne over oss (eller iallfall gjøre det vanskeligere for mannen i gata), og det å ikke bruke kopisperrer er en handling som ikke eksisterer i deres synspunkt og frie vilje. Nei for dem gjelder nulltoleranse og da hjelper det ikke å plutselig snu seg 180 grader. Det er selvfølgelig også noen som endelig har fått det inn i hodet at det ikke hjelper med kopisperrer (iallfall dagens), så de sparer masse lisens-penger ved å ikke bruke noen beskyttelse. Blir spennende å se om noen klarer å knekke AACS, for det tok over et år før noen kom forbi StarForce 3.5, Safedisc 4.6, Securom 7 og Armadillo 4. Alt er relativt i forhold til hvor mye kryptering som blir brukt på innholdet.

5482615[/snapback]

Er ikke dette for spill o.l? Hvilke spill tok det et år før ble cracket?

AtW

Lenke til kommentar
:offtopic: En kommentar til det å bryte sitt lands lover: Det er fullt mulig å bryte sitt lands lover i et land hvor det som i hjemlandet er forbudt er lovlig. Eks: Narkotika; om man røyker hasj i nederland har man brudt norsk lov, og kan faktisk straffes for det. Blir du stoppet i tollen og innrømmer å ha røyket hasj på en coffeshop i nederland vil du bøtelegges.

5480836[/snapback]

Jeg vet ikke hvor du har hørt det der men jeg er rimelig sikker på at det er lovene i det landet man er i som gjelder. Hvis du f.eks reiser til Iran så vil du ikke bli bøtelagt for å ha drukket alkohol (som er forbudt å innta der), selv om du skulle være full/bakfull av alkohols som du drakk på flyet eller før avgang.

Angående krigsforbrytelser så er det også lovene i landet man er i som gjelder. Som regel lover som det er internasjonalt samarbeid om. En krigsdom vil alltid gjøres i et nøytralt land. F.eks krigsdomstolen i Haag, Nederland.

5482029[/snapback]

Jeg tror heller ikke man bryter loven ved å røyke hasj i nederland, men om du feks planlegger et terroranslag mot norge mens du er i nederland, så tror jeg du har brutt norsk lov (selv om du er utlending).

AtW

Lenke til kommentar
Vet jeg ikke er i godt selskap nå  :)  men er faktisk imot slikt som dette og det av den enkle grunn av at det i de fleste tilfeller ikke er snakk om å lage en "egen" kopi,men snakk om å lage kopier til venner og bekjente og noen ganger for vidresalg .

Slik jeg ser det så blir det akkurat det samme som å "stjele" en annens ide og bruke denne til egen vinning.

Har jeg funnet opp noe og har det til levebrød er det ikke serlig lurt at andre tar dette kopierer det og gir det bort eller selger det som sitt .

Det som kunne vært var at om feks en orginal cd eller dvd sluttet å virke innenfor en garantitid kunne du ta den med dit den var kjøpt å få den byttet gratis mot en ny .

Dette var bare mitt syn på saken  :)

5480939[/snapback]

Jeg vil ha mine filmer på harddisken, det samme med CDer, de øsnker å hindre det, sonesystemet er trøkt ned i halsen på folk, på simpsons-DVDene mine er det en tåplig reklame med et sånn flagg så man ikke akn hoppe til menyen. Når den ene DVDen min ble skikkelig ripete hørte jeg om jeg kunne få en ny, de nektet. Det eneste de gjør er å innskrenke rettighetene og å plage den lovlydige kunde. Hadde jeg hentet ned ting fra nett hadde jeg ikke hatt noen av disse problemene. Hvorfor skal ikke jeg ha lov til ås pille ting fra HD om jeg vil? Hvorfor skal jeg ikke få ta en sikkerhetskopi når de nekter å gi meg en ny om plata blir ødelagt?

AtW

Lenke til kommentar
Vet jeg ikke er i godt selskap nå  :)  men er faktisk imot slikt som dette og det av den enkle grunn av at det i de fleste tilfeller ikke er snakk om å lage en "egen" kopi,men snakk om å lage kopier til venner og bekjente og noen ganger for vidresalg .

Slik jeg ser det så blir det akkurat det samme som å "stjele" en annens ide og bruke denne til egen vinning.

Har jeg funnet opp noe og har det til levebrød er det ikke serlig lurt at andre tar dette kopierer det og gir det bort eller selger det som sitt .

Det som kunne vært var at om feks en orginal cd eller dvd sluttet å virke innenfor en garantitid kunne du ta den med dit den var kjøpt å få den byttet gratis mot en ny .

5480939[/snapback]

Jeg vil ha mine filmer på harddisken, det samme med CDer, de øsnker å hindre det, sonesystemet er trøkt ned i halsen på folk, på simpsons-DVDene mine er det en tåplig reklame med et sånn flagg så man ikke akn hoppe til menyen. Når den ene DVDen min ble skikkelig ripete hørte jeg om jeg kunne få en ny, de nektet. Det eneste de gjør er å innskrenke rettighetene og å plage den lovlydige kunde. Hadde jeg hentet ned ting fra nett hadde jeg ikke hatt noen av disse problemene. Hvorfor skal ikke jeg ha lov til ås pille ting fra HD om jeg vil? Hvorfor skal jeg ikke få ta en sikkerhetskopi når de nekter å gi meg en ny om plata blir ødelagt?

AtW

5482822[/snapback]

Hvorfor kan ikke alle forstå det du gir utrykk for her? :yes:

Lenke til kommentar

AtW

5482799[/snapback]

Dette er for spill ja (bortsett fra Armadillo som er for programvare), men det er lite som hindrer at de tar i bruk liknende teknologi for filmer/musikk også. Jeg orker ikke lete og liste et drøss med navn (er noen dusin), du finner det garantert hvis du googler med riktig søke-string, men et par spill som jeg husker godt er:

Splinter Cell: Chaos Theory (StarForce 3.4) ble offisielt sluppet ut 28.03.2005, enda ikke cracket

TOCA Race Driver 2 (StarForce 3.3) ble offisielt sluppet ut 19.04.2004, cracket: 13.10.2005

Splinter Cell: Chaos Theory kjøpte jeg enda jeg har hørt om mange historier hvor folk har måttet formatere i ettertid pga problemer, men jeg opplevde heldigvis ingen slike problemer selv. Dette virker kanskje litt off-topic, men som sagt, det er lite som hindrer dem å ta i bruk liknende teknologi også på fremtidens dvd-spillere. Det at "alt blir cracket til slutt" kan fort bli en myte før vi vet ordet av det. Det å sitte i 2 år og lete seg frem i kryptert kode er det forholdsvis veldig få som gidder å gjøre.

Lenke til kommentar

AtW

5482799[/snapback]

Dette er for spill ja (bortsett fra Armadillo som er for programvare), men det er lite som hindrer at de tar i bruk liknende teknologi for filmer/musikk også. Jeg orker ikke lete og liste et drøss med navn (er noen dusin), du finner det garantert hvis du googler med riktig søke-string, men et par spill som jeg husker godt er:

Splinter Cell: Chaos Theory (StarForce 3.4) ble offisielt sluppet ut 28.03.2005, enda ikke cracket

TOCA Race Driver 2 (StarForce 3.3) ble offisielt sluppet ut 19.04.2004, cracket: 13.10.2005

Splinter Cell: Chaos Theory kjøpte jeg enda jeg har hørt om mange historier hvor folk har måttet formatere i ettertid pga problemer, men jeg opplevde heldigvis ingen slike problemer selv. Dette virker kanskje litt off-topic, men som sagt, det er lite som hindrer dem å ta i bruk liknende teknologi også på fremtidens dvd-spillere. Det at "alt blir cracket til slutt" kan fort bli en myte før vi vet ordet av det. Det å sitte i 2 år og lete seg frem i kryptert kode er det forholdsvis veldig få som gidder å gjøre.

5483219[/snapback]

Tja, man har ikke crack, men man har da SF Nightmare. Det holder jo det i massevis. Er problemet på den andre siden at det er StarForce man ikke vil ha inn så er det jo noe annet. De (StarForce-gutta) har jo også annonsert en konkurranse om den som klarer å påvise feil elns med StarForce får 3000$ elns (husker ikke helt)..

Edit: hvorvidt dette faktisk er mulig er jo en annen sak da

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

5480939[/snapback]

AtW

5482822[/snapback]

Skjønner godt hva du mener og ideelt sett burde det være slik,men desverre rekker ikke ærligheten til folk flest lengre enn til nesetuppen og det er ikke stort.

Bare for å ta innenfor PC verdnen, hvor mange kan med hånden på hjertet si at de ikke har motatt,kjøpt eller gitt bort kopier av programmvare??

Ytterst få desverre om noen.

Det samme ser vi innen all mulig industri der folk ikke betenker seg for å bruke andres oppfinnelser/ideer osv osv og nettop derfor får vi slike ting som dette,da enhver søker å tjene mest mulig på sitt produkt som tross alt er vedkommenes levebrød,ja faktisk er det mange som skal leve av dette .

Så jeg vil si dette er et resultat av følks uerlighet/grådighet på andres ting , for hadde jeg og du og alle andre kjøpt varen og kun kopiert den til vår egen HD så hadde ikke problemet eksistert :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

5480939[/snapback]

AtW

5482822[/snapback]

Skjønner godt hva du mener og ideelt sett burde det være slik,men desverre rekker ikke ærligheten til folk flest lengre enn til nesetuppen og det er ikke stort.

Bare for å ta innenfor PC verdnen, hvor mange kan med hånden på hjertet si at de ikke har motatt,kjøpt eller gitt bort kopier av programmvare??

Ytterst få desverre om noen.

Det samme ser vi innen all mulig industri der folk ikke betenker seg for å bruke andres oppfinnelser/ideer osv osv og nettop derfor får vi slike ting som dette,da enhver søker å tjene mest mulig på sitt produkt som tross alt er vedkommenes levebrød,ja faktisk er det mange som skal leve av dette .

Så jeg vil si dette er et resultat av følks uerlighet/grådighet på andres ting , for hadde jeg og du og alle andre kjøpt varen og kun kopiert den til vår egen HD så hadde ikke problemet eksistert :hmm:

5483447[/snapback]

De store selskapene er grådigere enn noen, og har ikke et fnugg av ærlighet eller moral om de ikke tror de tjener penger på det. Hvorfor skal forbrukerene straffes, og selskapene tjene? Den måten selskapene operer på er gammeldags, det virker som de innbiller seg at om de har tjent penger på å gjøre ting på en spesiell måte før, så har de rett til å tjene penger på det i all evighet.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

5482799[/snapback]

5483219[/snapback]

Hmm, dette er jo interessant, det var jeg faktisk ikke klar over. Takk for informasjonen. Nå er jo intensivet for å knekke et slikt format endel høyere, i tillegg er det, om man må, også muligheter for å knekke og ta ut data andre steder i kjeden. Men det er allikevel urovekkende. Jeg tror neppe det er en fordel for forbrukerene om de får det til slik de ønsker.

AtW

Lenke til kommentar

Snekkern, Atw og andre:

Problemet har alltid eksistert. Før i tiden ble bøker kopiert for hånd og forfalsket, malerier ble forfalsket osv osv.

I dag er det store bedriftbaserte piratindustrier på klesmerker, mobiltelefoner, ja alt som egentlig kan kopieres og selges billigere. Dette problemet vil alltid finnes.

Men jeg tror det er et poeng som mange i bransjen glemmer, eller ikke ser.

1. Hvis man har eller kan få råd til det og virkelig liker noe så kjøper man orginal merket. Personer som laster ned prelanserte filmer og tv serier kjøper DVD'en når den kommer osv. Spill de liker kjøpes etter nedlastet test.

2. Hvis man ikke har råd så hadde man aldri kjøpt orginalen uansett og heller kjøpt noe helt annet på tilbud el et annet merke osv.

Det jeg liker kjøper jeg uansett, det jeg ikke liker er jeg glad for at jeg aldri behøvde å utføre et bomkjøp på slik at jeg kan bruke pengene på det jeg liker.

Et paradoks:

Det som er en merkelig dobbeltmoral i dette markedet er at alle de største og internasjonale hjemmeunderholdnings konserne som Philips, Panasonic, Pioneer, LG, Creative, Sony, SE, Nokia osv osv. (alle!)

Alle lager "åpne" MP3 avspillere, Divx/Xvid HDD baserte media avpsillere, CD kopierings maskiner, DVD opptaksmaskiner osv osv. Vi har kunnet kopiere musikk fra kasett til kasett(maskiner med 2 tape) og fra Videokasett til Videokasett.

Og dette er et av de største markedene om dagen! Hvorfor selger de utstyr som det etter innholdleverandørenes synspunkt ikke er grunnlag for å bruke? Alle vet at de ikke selger dette fordi de regner med at man sitter å hører på selvinnspilt "bæ bæ lille lam" på bussen.

Hvorfor kan ikke disse 2 partene gå til krig mot hverandre og bli ferdig med dette temaet en gang for alle?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det som er spennende er jo å se hvordan prisene utvikler seg nå, dersom AACS ikke blir knekket. De bør jo da gå ned, siden de ikke har pirater å skylde på.

Et paradoks:

Det som er en merkelig dobbeltmoral i dette markedet er at alle de største og internasjonale hjemmeunderholdnings konserne som Philips, Panasonic, Pioneer, LG, Creative, Sony, SE, Nokia osv osv. (alle!)

Alle lager "åpne" MP3 avspillere, Divx/Xvid HDD baserte media avpsillere, CD kopierings maskiner, DVD opptaksmaskiner osv osv.

I store firma som Sony har de gjerne flere avdelinger. Sony produserer film, musikk og hardware. Jeg mener jeg har lest at det har vært stor intern strid pga at hardware avdelingen vil lage mp3 og divX-spillere, mens softwareavdelingene vil beskytte innholdet sitt.

Endret av Raydemort
Lenke til kommentar

reverse engineering er alltid mulig, selv om det tar tid.

Ray:

Stor intern strid kan det være om det aller meste av bagateller. Det burde være en global ekstern strid om dette mellom utstyrsprodusenter og innholdsprodusenter.

La disse to gigantene(RIAA? og husker ikke ja) som saksøker alle privatpersoner, gå til sak mot alle utstyrsprodusentene som selger utstyr direkte myntet på slikt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ser diskusjonen går heftig her :cool: , men jeg vil gjerne si to ting:

1. Dette er snittet fra artikkelen:

samt å muliggjøre å laste ned sanger fra iTunes uten å måtte betale for dem
Og det er jo helt feil. Man kan ikke bare stjele musikk fra iTunes. Det DVD-Jons program gjør, er at man kan spille av musikken man har kjøpt fra iTunes andre steder enn på sin egen registrerte iPod, som for eksempel en annen mp3-spiller eller i Windows Media Player (if that's your thing).

2. Kjernen i denne diskusjonen er at forbrukere og film- og plateindustrien har forskjellig oppfattelse av hva som kjøpes. Plateselskapene mener, som Jon Bing sa, at man kun kjøper rettigheten til å spille av musikken fra den CD-plata man får fra butikken. Forbrukerne oppfatter det derimot som at man kjøper retten til å lytte til musikken i hvilken som helst form, fra hvilken som helst avspiller. Det er denne grunnleggende uenigheten om hva man kjøper som er grunnen til striden.

Hva man derimot skal gjøre med det, er et annet spørsmål. Så lenge folk piratkopierer, mener industrien at de har rett til å legge på sperrer, hvilket gjør det vanskelig for vanlige, lovlydige forbrukere. Hvilket gjør at vi blir irritert på plateindustrien. Løsningen må kanskje være lemping fra begge sider. At vi forbrukere blir flinkere til å betale for det materialet vi bruker, og at industrien kan se verdien av de nye avspillerne og faktisk legge opp planer for hvordan de kan tjene penger på å gjøre det lettere for forbrukerne.

Mitt budskap til plateindustrien er enkelt: Ja, vi er villige til å betale for praktiske løsninger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...