Gå til innhold

Xbox 360 Need to Know Ver 0.1


wilbur626

Anbefalte innlegg

Hello.

Gidder noen lese dette innlegget, og gi meg tilbakemelding på hva som er interresant, og hva som er totalt overflødig ?

 

Vær oppmerksom på at dette IKKE er et ferdig produkt, men en "Xbox 360 guide" under utvikling.

 

På forhånd takk.

 

xbox-360-L.jpg

 

 

TEKNISK INFORMASJON :

 

 

HARDWARE :

 

o Prosessor (CPU)

 

Prosessoren (CPU), ved navn Xenon (Microsoft) eller Waternoose (IBM) er en spesialbygd IBM trippelkjerne PowerPC-basert brikke.

 

* 90 nm fabrikasjons prosess, 165 millioner transistorer

* Three symetriske kjerner, hver enkelt klokket til 3.2 GHz

* En VMX-128 SIMD enhet per kjerne

* 1 MiB L2 cache, som kjører på halv CPU hastighet (1.6 Ghz)

 

o Grafikk Prosessor (GPU)

 

Grafikk prosessoren (GPU) er en spesialbygd brikke basert på ATIs R500.

 

* 337 millioner transistorer totalt

* 500 MHz parent GPU (90 nm fabrikasjons prosess, 232 millioner transistorer)

* 500 MHz 10 MB daughter embedded DRAM framebuffer (90 nm fabrikasjons prosess, 105 millioner transistorer)

* Maksimum polygon ytelse : 500 millioner triangler i sekundet

 

o Minne (RAM)

 

* 512 MiB 700 MHz GDDR3 RAM (System minne er delt med GPUen)

 

o DVD Drev

 

Xbox 360 er utstyrt med et 12X DVD-ROM SATA drev, denne er i stand til å lese DVD+R/RW plater.

Andre støttede formater er : CD-DA, CD-ROM, CD-R/RW, WMACD, MP3CD, og JPEG Photo CD.

 

Det er blitt bekreftet av Yoshihiro Maruyama, den japanske sjefen for Xbox utvikling, at Microsoft aldri vil utgi spill i andre formater enn DVD.

 

Bill Gates kunne i sin tale ved CES 2006 (Las Vegas) fortelle at Microsoft jobber med å utvikle en ekstern HD-DVD enhet for Xbox 360. Denne vil kun kunne brukes for avspilling av filmer i HD-DVD format.

 

Xbox 360 spill blir lagt for å passe til en standard dobbeltlags DVD plate, det vil si at de ikke skal nå størrelser over 7,95GiB. Det spekuleres i at flere av spillene som for tiden er under utvikling vil overtrappe denne grensen, noe som fører til at de må utgis fordelt over flere plater.

 

BILDE :

 

Xbox 360 er i stand til å levere et High Definition videosignal ( 720p eller 1080i ), dette er ”nestegenerasjons” høyoppløste signaler. som gir en voldsom forbedring i forhold til dagens PAL og NTSC standarder. På bildet under ser man en sammenligning av de forskjellige videoformatene.

 

800px-Videores.png

 

For å få glede av denne teknologien må man være utstyrt med enten en HD klar TV, en vanlig PC monitor som støtter oppløsninger over 1280X720, eller en HD klar prosjektor.

Ved kjøp av Xbox 360 Core System, må man også passe på å få med seg et sett med kabler, enten komponent video eller VGA video kabel, da vanlige kompositt, S-VHS og SCART kabler ikke er beregnet for å bære denne typen signal.

 

Under følger en ”enkel” beskrivelse av de forskjellige signaltypene :

 

o 1080i

 

1920X1080 @ 50Hz. 25 FPS.

Har en oppløsning på 1920X1080 og en ”Field Rate” på 50Hz.

”i”en bak 1080 forteller at bildet blir tegnet ved hjelp av interlacing, det vil si at TVen mottar kun halvparten av bildet ved hver oppdatering.

At signalet har en ”Field Rate” på 50Hz, forteller oss at bildet blir oppdatert 50 ganger per sekund. Ved hjelp av enkel matematikk kan vi regne oss fram til at dette gir en FPS (Fullt bilde per sekund) på 25 (50/2).

 

o 720p

 

1280X720 @ 60Hz. 30-60 FPS.

”p”en forteller at bildet blir tegnet progressivt, det vil si at hele bildet tegnes 60 ganger per sekund, noe som gir et langt ”mykere” bilde en interlaced signaler. Den lavere oppløsningen gir derimot et noe mer difust bilde.

 

o PAL

 

Europeisk standard, 768X576 @ 50Hz. 25 FPS.

Dette er standarden som for øyeblikket brukes for å overføre TV bilder i norge,

 

o NTSC

 

Amerikansk standard, 640X480 @ 60Hz 30 FPS.

 

Som nevnt tidligere krever de forskjellige standardene forskjellige kabler for overføring til TV. 1080i og 720p overføres enten via komponent video kabel, VGA kabel, DVI kabel eller HDMI kabel. DVI og HDMI (Eneste forskjell på disse to er at HDMI også overfører lyd til TV apparatet, samt diverse styringsignaler Xboxen ikke benytter seg av). PAL og NTSC signaler overføres via kompositt, S-VHS eller SCART kabel.

 

Som mange vet, finnes det et utall forskjellige kabler til Xbox 360. Microsofts orginale kabler er mer enn bra nok for folk flest, og jeg mener personlig at folk som betaler 200% mer for kabler fra en tredjeparts leverandør har et seriøst forbruksproblem. Den eneste kabel oppgraderingen som kan forsvares er Microsofts Advanced SCART kabel som faktisk gir et mye penere bilde enn SCART kabelen som leveres orginalt med Core systemet.

Fargestøy og bildeskarphet fikk en betydelig forbedring.

Før man kjøper denne kabelen må man se til at TV apparatet man skal bruke sammen med Xboxen støtter RGB SCART (Også kalt Full SCART), støttes ikke dette oppnår man ingenting med oppgraderingen.

 

Man bør styre unna Joytech kablene, da jeg selv opplevde at Joytechs komponent kabler ga mye mer fargestøy enn Microsoft kablene.

 

 

LYD :

 

Bruker man Microsofts ”Advanced SCART Cable” eller noen av HD kablene, får man også med en optisk lydutgang på kjøpet. For alle som har et 5.1 hjemmekino oppsett, er dette virkelig gull verdt, da lydbildet og dermed spillopplevelsen får en ekstrem forbedring når man kan føle at man virkelig sitter i en Ferrari Enzo kupê, eller midt i en skuddveksling!

Ellers kan man også benytte seg av RCA Phono utgangen, som kun gir en kjip gammeldags stereolyd, eller Dolby Pro Logic II for de som virkelig henger igjen på 1980-tallet. DPLII simulerer 5.1 (Høyre,Venstre, Senter, Høyre bak, Venstre bak + Bass) lyd ut ifra et stereo signal.

 

 

NETTVERK :

 

Et av Xbox 360s aller største trekkplaster er nettverksfunksjonaliteten.

Xboxen er orginalt utstyrt med et T-Base 10/100Mbit Ethernet kort.

For å benytte seg av denne funksjonaliteten, trenger man kun en standard RJ45 terminert nettverkskabel for å koble seg på en switch/router med tilknytning til internett. Man kan også investere i Microsofts W-Lan kort for Xbox 360. (Det sies at også andre USB W-LAN kort støttes av Xbox 360, uten at jeg vet hvilke det er snakk om)

 

Man kan spille både online, ved hjelp av Microsofts Live tjeneste, og mot andre 360 eiere i et lokalt nettverk. Man får til og med en måned gratis bruk av Live med på kjøpet av en ny 360.

Spilling på Live krever at du har et eget gamertag og en Microsoft Passport konto. Oppsettet av Live og Passport er godt beskrevet i Xbox 360 manualen.

 

Xbox 360 kan også spille av multimedia innhold fra din datamaskin.

For brukere av Windows XP (SP2) er dette begrenset til avspilling av musikk og visning av bilder. For å komme i gang med avspillingen trenger man bare Microsoft Media Connect, en enkel applikasjon som gjør dine musikk og bildefiler tilgjengelige for Xboxen.

 

Denne programvaren kan lastes ned her :

 

Media Connect V2.0

 

NB! Før du prøver å insallere Media Connect, må du forsikre deg om at Windows installasjonen din er "godkjent" av Microsoft. Dette kan du gjøre ved å laste ned denne applikasjonen :

 

Validering

 

Xboxen har også en innebygd Media Center Extender, som gir deg full tilgang til PC (dette krever at du har Windows XP Media Center Edition installert), og du kan enkelt spille av film, musikk og samt vise bilder.

 

Musikkdelen vil jeg selv påstå er meget bra om man har et godt arrangert musikk bibliotek. Selv brukte jeg mange timer foran dataskjermen for å redigere Mp3 ID3 tags, for at alle sangene mine skulle bli riktig sortert.

Når alle Mp3 filene er riktig kategoriserte, med artistnavn, albumtittel osv. er Media Extender delen av Xbox 360 virkelig noe for seg selv. Album vises til og med med orginale coverbilder.

 

Programmene jeg brukte for å sortere og kategorisere Mp3 filene mine er :

 

Album Cover Finder

 

ID3-Tagit

 

Videodelen av Media Center Extenderen skuffer mange da den mangler støtte for avspilling av de velkjente DivX og Xvid formatene. Jeg liker å tro at Microsoft har valgt å kutte ut denne støtten fordi DivX er ikke utbredt nok på det komersielle markedet til at de skal implementere DivX codecen i Xbox 360. Jeg fatter egentlig ikke hvorfor folk maser så mye om dette, en spillkonsoll er lagd for å spille spill (Tro det eller ei). Det at Microsoft har valgt å legge tilrette for de som har Windows MCE, er jo bare ett stort pluss, og folk burde heller være glade for at muligheten idet hele tatt er tilstede.

Videoformatene som støttes av Xbox 360 er : WMV, WMV-HD og MPEG-2.

Endret av wilbur626
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bra tiltak men skulle gjerne se noe slikt eller kanskje noe slik som gjør det bedre å lese?

5472989[/snapback]

 

Takker for tipset, har allerede tenkt tanken selv.. Først og fremst innholdet i teksten jeg ville ha respons på i første omgang. Legg merke til revisjons nummeret ;)

Lenke til kommentar

Hva med å ta utgangspunkt i denne Nintendo Revolution tråden og lage en lignende for Xbox360?

 

Forslag til artikkelstruktur:

 

Innledning med bilder (Utviklingen, design, releasedato, Core/Premium osv.)

Forklaring av funksjoner/maskinvare (LIVE, Dashboard, ATI skjermkort, PPP med 3 kjerner osv.)

Beskrivelse av tilleggsutsyr (Kontroller med/uten kabel, Play&Charge, fjernkontroll, harddisk osv.)

Kanskje nevne noen releasespill?!

En FAQ for å avslutte artikkelen med basic spørsmål (og denne utvides etter tid osv.)

 

..en fin oppskrift til en sticky hvis du gjør det bra ;)

 

 

EDiT:

Du bør fjerne Ver. blabla i emnetittelen før en moderator gjør det for deg eller stenger emnet. Heller skriv v.1 eller lignende..de liker ikke tulleemner

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Quote'er meg selv fra Nintendo Revolutiontråden

 

Skulle forøvrig være en slik tråd om Xbox360, PS3 og evnt. de andre konsollene. Jeg skulle ønske jeg hadde tid til utvikling av en Xbox360 informasjonstråd men har desverre ikke det sad.gif

 

Så ja, jeg har hatt planer om en slik emne lenge men har rett og slett ikke tid til det..men bidrar gjerne her også ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Enig med übergoliath, Revolution-tråden har vel satt standarden for konsoll-oppsummerings-tråder :)

Men dette er en god begynnelse, men ja - jeg støtter forslagene til übergoliath.

Synes dette ble en mer generell teknisk tråd, enn om selve Xboxen. Mye av det som står her er jo på bildesystemer og slikt, og det gjelder vel alle next-gen konsollene.

Lenke til kommentar
Bra start, men har du ikke glemt 480p?

 

Edit: Og det du sier om Pro Logic II er helt feil. DPL2 er ny teknologi som gjennom analoge signaler kan gi deg 5.1 lyd på forsterkere med DPL2 dekoder.

5474046[/snapback]

 

480p = NTSC

 

DPL2 er vel ikke 5.1 ? Er det ikke stereo lyd i 4 kanaler ? Altså stereo foran, stereo bak ? Samme lydsingnal i høyre bak som høyre foran ?

Lenke til kommentar
En bra infoside, men det er vel strengt tatt ingen spørsmål her, selv om det er en FAQ (Frequently asked questions).

5474638[/snapback]

 

Dette er bare en liten del av det som kommer til å bli en massiv "artikkel" om Xbox 360. Emnetittelen gir et noe feil førsteintrykk. Visste ikke helt hva jeg skulle kalle dette ;)

Lenke til kommentar
Når jeg prøver å laste ned Media Connect kommer dette..

5474881[/snapback]

 

Hva kommer ? Får ikke åpna vedlegget ditt jeg..

5474894[/snapback]

 

Hehe.. Ikke jeg heller...

 

Dette kommer da:

 

Validation Failure: Product Key Failed Validation

 

Why did my machine fail validation?

 

There are several reasons why a product key may not be valid.

 

 

The product key associated with your copy of Windows was not issued by Microsoft. The key detected on your system is counterfeit and was most likely generated by a non-sanctioned key generator. If Windows came pre-installed on your computer, please see the steps you can take below.

 

 

The product key found on your computer has been detected on multiple computers. Product keys are only allowed to be used on one machine unless otherwise specified in the end user licensing agreement.

 

 

Counterfeiters have been known to sell computers with Windows installed using the same product key to unsuspecting consumers. If you suspect this happened to you, please see the steps you can take below.

 

 

If you have used this product key on more than one computer, you will need to purchase a new product key. Each computer must have its own unique product key.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...