Gå til innhold

Har posten for lite konkuranse?

Anbefalte innlegg

Etter mange utsettelser fikk Netshop til slutt levert bestillingen til Posten.

Men hva skjer?

Jo;

18.01.06 20.00 INNLEVERT POSTTERMINAL 3169 STOKKE

20.01.06 09.26 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 4068 STAVANGER

... bikker snart ny dag. Posten makter ikke å transporter pakken de siste 2 km. på en virkedag.

Er ikke dette svakt?

De vil sikkert begrunne med at de har "ekspress løsninger", men mener uansett dette er NM i innefektivitet. De må vel for f--n ha (minst) en daglig rundtur til postkontorene/butikkene (som har leeenge åpent).

Opplevd dette før, og skulle ønske posten hadde en viss konkuranse... all erfaring viser at dette får si-rompa offentlige/statlige "bedrifter" til å skjerpe seg.

Posten har også en tråd her, men den har de forlatt for lenge siden (pga. for mye negativ kritikk).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er viktig å huske at det er ikke bare din pakke posten behandler.. utrolig lett å kritisere, men hvordan ville du ha gjort det om du skulle flytte pakken din fra a til b? kjøre budbil? det hadde blitt dyrere enn den hundrelappen du betaler nå...

Lenke til kommentar

Tollpost og Linjegods driver også relativt landsdekkende transport. I tillegg finnes det utallige lokale budfirmaer som også konkurrerer direkte med posten. Så posten har konkurranse.

Regner med at pakken din skal være klar til utlevering i morgen.

Ørjan...

Lenke til kommentar

og? har opplevd flere ganger at budbiler i Oslo bruker over en dag fra Torshov (Oslo) til Nydalen (Oslo).. Eller det går raskere å få en pakke på 25 kilo fra Bodø med posten enn det går å få en pakke på 300gram fra Lindeberg (Romerike 3 mil fra oslo sentrum) sendt med DHL.

la til "posten"

Endret av dominus
Lenke til kommentar

Hva i all verden er det du klager på? Jeg antar dette er en Servicepakke, dvs et økonomiprodukt. Den er - i følge posten.no - lovt levert 21.1. (fra Stokke til Stavanger). Dersom den ikke dukket opp i dag - fredag 21.1., har du grunn til å klage. Vil du ha raskere levering, er det mulig å betale noen kroner mer. Da kan Posten levere dagen etter i Tokyo og på samme dag i London. Men det koster altså litt mer.

Lenke til kommentar
Hva i all verden er det du klager på? Jeg antar dette er en Servicepakke, dvs et økonomiprodukt. Den er - i følge posten.no - lovt levert 21.1. (fra Stokke til Stavanger). Dersom den ikke dukket opp i dag - fredag 21.1., har du grunn til å klage. Vil du ha raskere levering, er det mulig å betale noen kroner mer. Da kan Posten levere dagen etter i Tokyo og på samme dag i London. Men det koster altså litt mer.

5472580[/snapback]

Les når første post er skrevet og les nøye før dere kritiserer....

... driter i hele pakken, da den ikke er min.

Synes dere viser liten forstand her... pakken er 3-minutter kjøring ifra der den skal utleveres. Den burde forlatt hovedpostkontoret i løpet av en virkedag... synes dette er gen. tregt.

Pakken ble levert kveld 18.01 fra en større levrandør av varer og til et postkontor med store leveringer - kommer i hverfall ikke før 22. til postkontor.

Sparer på frakta men klager på sein levering. Høres ut som en typsik webshopper som regner emd superservice og billige produkter.

Den gidder jeg ikke å kommentere engang...

Videre spør jeg "er ikke dette svakt?".

Mener du det ikke er det, så skriv det!

Makan på tåpelige svar.

Lenke til kommentar

Grin grin og atter grin da eller.

levert inn kvelden 18.1.. det var onsdag. Tviler på at de jobber etter kl 20 for å rushe denne ene pakken til deg/dere/folk så da tas den dagen etter i 5-6-7 tia. Vi er da kommet til torsdag den 19.1 og den skal fraktes fra øst til vestlandet, som jeg vi si må kunne ta en dag. Altså 20.1 skal den da komme frem til Stavangers hovedterminal eller hva dere har der borte. Lørdag 21.1, som tekniskt sett er nå, skal pakken da sendes vidre til ditt lokale postkontor som også skal komme hjem til deg med lapp om at du har en servicepakke som ligger og venter på deg. Så HVA klager du egentlig på her? det må jeg si meget bravo bravo.

edit:

Posten kan faktisk være flinkere til å levere pakker enn mange av de andre "store" som er på markede. Har fått pakker fra både DHL,Tollpost og linjegods, og alle har klart å rote med tid og gateadresser.

Vi får nå se, hva som skjer i 2007(?) da det ikke blir mer monopol på posten i Norge.

Og som en siste linje: Nei, syns ikke posten har for lite konkuranse.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Igjen; Jeg klager ikke - jeg spør!

Og; det er ikke min pakke!

Samtidig legger jeg til at i følge postens sonestruktur kan dette ta opp til 4 . dager... ergo har posten alt på det tørre.

http://www.posten.no/NR/rdonlyres/0BDD3B72...tur01012006.pdf

Det føles bare litt ulogiusk ut

EDIT:

Og som en siste linje: Nei, syns ikke posten har for lite konkuranse.

Takk. Der var det en som fant spørsmålet og svarte... etter mye fjas...

:w00t:

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Jaok, da beklager jeg litt av det sinne som rant ut over :). Og jeg tror det føles rart ut pga at posten jobber mer på morgen enn hva vi "vanlige mennesker" pleier. Har jobba som lørdagsbud, og da kom pakkene(service pakker, norges pakker, alt mulig egentlig) kl 0700 på morgen(Dette var lørdager, og mener det var 0600 man-fre).

Ny lastebil kom tilbake kl 1700 for å hente andre pakker som var levert inn på postkontoret. Så jeg vil tro det er det som er svaret, at en blir lurt til å tro at det er gang i pakketjenesten hele dagen så lenge postkontoret er oppe og surrer(fra 0830 -1700 eller noe sånt). Men det er det altså ikke, siden det bare er morgen og ettermiddag som er avsatt til pakkekjøring. Pakkeutlevering derimot(kjøre rundt til personer og si hei her er pakken din) holder på da fra 0700 når pakkene kommer til ut på kvelden da folk er hjemme en gang.

Og nå merker jeg at senga roper høyt her, så jeg kasta meg nå inn på badet for å pusse tenner. pratas, peace

Lenke til kommentar

vel, kan vel si meg enig med deg, posten er egentlig trege.. uansett hva folk sier.. jeg kan bruke en dag på å kjøre ned til oslo ifra tromsø, mens en pakke fra sandnes kan bruke 7-9 dager opp hit, og den er litt emr fleksibel nne meg, den kan taes med på et tog, fly osv..

greit det er mange pakker, men da kan de heller begynne å få de fortere avgårde, så blir det ikke så mange.. flere biler og utvidet sendingstider, nattesending, osv.. det er mange muligheter for posten, det er bare det at de gidder ikke.. folk "liker" det slik som det er.. og klager derimot ikke på det..

men, posten skulle hatt seriøs konkurannse ikke budbiler osv. posten har alle fordelene i norge når det gjelder transport, de får billigere transport priser hos fly,tog,buss og båtselskapene enn andre firmaer.. noe de skulle ha brukt litt mere kanskje..

og ikke kritiser trådstarter.. da kan dere heller bare holde kjeft.. ingen fgrunn til å komme med frekke komentarer eller spydigheter..

Lenke til kommentar

Når jeg bestiller noe fra f.eks. Komplett, og velger Hjem på døren som leveringsprodukt, tar det to dager fra den innleveres i Sandefjord til den utleveres på kvelden her i Tromsø. Det vil ta minst en dag ekstra, sansynligvis to, hvis jeg bruker Servicepakke. Dette fordi den sorteres i Oslo i tillegg til Sandefjord og Tromsø. I tillegg skal den kjøres til postkontoret, der den skal registreres inn og legges i hyllene. Sansynligheten er stor for at den er klar til utlevering i løpet av kvelden på dag tre, dog uten adressekort, som kommer med posten dag fire.

Det er ikke noe poeng å sende post med mange forskjellige tog til flere forskjellige tidspunkter. Til Tromsø brukes to forskjellige tog, et gjennom Sverige til Narvik, og ett gjennom Norge til Fauske. Deretter må posten transporteres med bil videre til Tromsø. Posten ankommer Tromsø på morgenen, slik at vi kan sortere den i løpet av morgenen, formiddagen og deler av ettermiddagen. På ettermiddagen og deler av kvelden sorteres pakker som kommer fra Tromsø og skal til resten av landet.

Hvis posten skulle bli sendt oftere vil resultatet være at det sendes halvfulle kontainere rundt med tog. En kontainer tar like stor plass uavhengig av hvor mye det er i den. Det ville betydd at det koster mer å sende med tog, fordi man trenger mye mer plass på togene, man trenger flere biles med ansatte fordi et vongtog kan kun ta to kontainere, en på henger og en på bilen. I tilleg ville posten ankommet terminalene på tidspunkt det sorteringsanleggene brukes til andre ting. Ankommer posten til tromsø før klokken fem på morgenen, er anlegget i bruk til sortering av ekspresspakker. Kommer posten etter klokken tre, fire på ettermiddagen er annlegget opptatt med å sortere post som skal avgårde fra Tromsø. Ankommer bedriftspakker som skal lokalt i Tromsø, etter klokken ni på morgenen, vil det være for sent hvis sjåførene skal ta det med seg. Det er selvsagt mulig å få det kjørt ut, men det betyr at hver sjåfør får færre pakker, noe som resulterer i flere sjåfører og et dyrere produkt.

Hvis du kjøper 10 flasker 1,5 l brus. Ville du valgt å bruke en kasse og bære ut alle 10 flaskene på en gang, eller ville du brukt 10 kasser med en flaske i hver?

Greit nok at du bruker 24 timer fra Tromsø til Oslo, men det kan på ingen måte sammenlignes med tiden det tar fra en pakke sorteres i Oslo, til den sorteres i Tromsø. Dette fordi mellom de to tidspunktene skjer det veldig mye mer enn transport fra A til B. Først sorteres pakken, så er det venting, mens andre pakker sorteres. Så er det transport ned til toget. Der er det sansynligvis også venting på å bli lastet på toget. Så er det venting på at toget skal gå. Deretter har toget en mengde stopp underveis, noe som tilsier mer venting. Det er venting når posten skal lastes fra toget over på bil. Fra pakken ankommer Tromsø til den blir sortert vil det også ta mye tid, avhengig av hvilket produkt det er og hvor den skal. I tillegg vil du kunne holde en hastighet på 110 km/t flere steder, mens toget kun holder 80. Du vil også kunne kjøre mer effektivt enn et vogntog.

At posten er mer fleksibel enn deg er bare tull. Når du setter deg i bilen din og skal kjøre til Oslo, er det ingenting som holder deg igjen, annet enn behov for mat og drivstoff. En pakke er avhengig av at en mengde personer gjør jobben, og den er avhenging av at rutetider holdes.

At pakken din bruker syv til ni dager betyr at det er minst en helg inni der, noe som tilsier to dager mindre.

Greit nok at Posten får billigere priser ved kjøp av ekstern transport. Men egentransport burde jo være like dyrt. En person med en bil koster like mye uansett hvem du er ansatt av. Uansett, det du egentlig sier er at posten bør øke prisene slik at andre kan konkurrere med dem. Regner med at du har bedt om å få betale mer på Elkjøp siden det er urettferdig at de er så store og oppnår fordelaktive priser hos leverandører.

Selvsagt er det mulig å sende pakker raskere. Men ved å gjøre servicepakken raskere, får du i praksis en Hjem på døren pakke. Man har nå tre forskjellige produkt, med forskjellig framsendingstid og pris. Hvorfor skulle man fjerne ett produkt og gi et dårligere tilbud? Alternativet er å ha flere produkter, men da begynner forskjellen på produktene å bli for liten.

Ørjan...

Lenke til kommentar

Jeg snakket med posten i går, fredag. De kunne fortelle at noen ruter som går over kvinesdalen, kvinesheia osv til stavanger, er forsinket av uværet, og at mye dermed blir forsinket.

Tipper din er blandt disse. Det gjelder sendinger som har gått ut siden det stygge været begynte...

Lenke til kommentar

Man skal ikke rakke ned på Posten, velger man billigste fraktmåte, må man regne med en dag eller to lengre leveringstid. Det er bare rett og rimelig. Hva hadde skjedd hvis de hadde levert alle pakker like fort? Jo, folk hadde sluttet å bruke ekspress-pakker, for det er ikke vits!

Lenke til kommentar

Har vært oppe før. Resultatet var dette : Slutt å syt. Så lenge det ikke tar 14 dager fra man har sendt til pakken er mottatt så er det lite til ingenting å klage på. Det er nesten ikke penger å tjene på å sende post (og pakker) i norge, er derfor posten ikke har konkuranse (vet ikke om du er klar over det, men posten har hatt "konkuranse" på pakker i flere år, alternativene er som regel dyrere og dårligere)

Såeh, posten kommer nok ikke til å få nevneverdig konkuranse i nærmeste framtid, går det for tregt, så ta fly til webshoppen, hent pakken, ta fly med den hjem igjen, så har du den på dagen. Klart, det koster noen tusen kroner, men du har pakken med en gang.

Lenke til kommentar
Hei fehoder ... :devil: ... les og svar... dere har ikke skjønt eller lest hva jeg spør om.

5492709[/snapback]

Posten er for dårlig. US$18 fra New Jersy til Stvg på 4 dager. Pakke fra Stvg til Bodø omtrent samme vekt og størrelse... 130 kr og 5 dager. (begge prisene er ex.mva)

Men det er ikke alternativer på vanlig brev og pakke transport pr i dag.

Råd til deg Okay: Bestill pakken til Postkontoret C/O Ditt navn. Velg et stooort postkontor, bruker selv Sandnes Postkontor. Sparer meg den siste dagen med venting. Alle post i butikk i området har kun en utkjøring kl 7 om morgenen. Er ikke pakken din sortert før 16:00 dagen før, så er den ikke med på denne bilen... :p

En artig ting med Posten... Jeg leverer alltid pakker på Bedriftspostkontoret på Terminalen på Forus. Der tar det 10 timer for en pakke å flytte seg i ett bygg ;)

Lenke til kommentar
Posten i norge er trege !

i tyskland kommer pakkene 2 dager etterpå samme f***

hvor i landet du bestiller ! det kaller jeg rask levering ;)

5503804[/snapback]

og hva er prisforskjellen da?

er ikke noe problem å få en pakke fra oslo til bergen over natten, men det koster mer enn de 120kr som man betaler for en normal pakke på posten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...