Gå til innhold

Eldgamle harddisker -> nytt bruksområde (bilder)


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det så lurt å legge mobilen på en magnet da?

5698862[/snapback]

Jeg ser ikke noe galt i det.

5699509[/snapback]

 

Jeg er også skeptisk til dette, og tenker automastisk at magneten kan gjøre skade på elektronikken inni telefonen...

5699569[/snapback]

 

Det er jo ikke uvanlig med magnetholdere for mobiltelefon (var ihverfall vanlig før), så jeg tviler på om mobilen tar skade av det..

Lenke til kommentar

Det stemmer. Magnetholdere var jo populært en stund ;)

 

Jeg har forresten testet med min egen mobil her en drøy halvtimes tid. La min SonyEricsson T610 ligge på en av supermagnetene. Den er ikke spesielt magnetisk så den ligger ganske løst. (NiMH-batterier er mye mer magnetiske enn LiIon-batterier på grunn av nikkelet). Telefonen fungerer i hvertfall akkurat som før ennå ;)

 

Edit: 1,5 time og ingen problemer. Men nå avslutter jeg forsøket siden jeg skal en tur i butikken og vil ha med meg telefonen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Nå lager jo mobiltelefoner også ganske fraftige magnetfelt selv. Det er derfor det kan ta livet av bankkort osv. Tror ikke de reagerer så mye på stråling utenifra. Hvis jeg ikke har misforstått helt?

5701792[/snapback]

 

Var det ikke på Mythbusters de prøvde og ta livet av minibank kort med magneter og slo fast att det ikke gikk?

Lenke til kommentar
Nå lager jo mobiltelefoner også ganske fraftige magnetfelt selv. Det er derfor det kan ta livet av bankkort osv. Tror ikke de reagerer så mye på stråling utenifra. Hvis jeg ikke har misforstått helt?

5701792[/snapback]

 

Var det ikke på Mythbusters de prøvde og ta livet av minibank kort med magneter og slo fast att det ikke gikk?

5707556[/snapback]

 

De fikk det vel til, men trengte vel et ganske kraftig magnetfelt (noen hundre gauss?). Mulig jeg husker feil da.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mythbusters fant vel ogsaa ut at kortet ikke tok like mye skade om de ble lagt direkte oppaa magneten - magnetfeltet var sterkest noen centimeter over magneten. Saa aa dra kortet oppaa magneten gikk greit, dra kortet gjennom lufta noen cm over magneten gikk ikke greit.

 

Fant en oppsummering av episoden nederst paa denne sida :-)

http://www.mythbustersfanclub.com/html/barrel_of_bricks.html

 

"Jamie builds an electromagnet and uses a gauss-meter to test magnetic strength. He lays a card over the magnet at 650 gauss for one second, with no result. 700 gauss, nothing. 800 gauss, nothing still. 1600 gauss, nothing! Adam suggests just waving the card over the magnet, and at 1000 gauss, it finally worked! One final test. A card is placed in the tank with an electric eel. He bit the card, but was otherwise not interested."

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Videokassetter kan ivertfall veldig enkelt ødelegges med små magneter. Jeg har litt respekt for magneter:)

5712049[/snapback]

Det stemmer sikkert. Videokassetter, musikkasetter og disketter har magnetbånd som er relativt lett å magnetisere. Spesielt disketter er sårbare siden det bare skal flippes om noen få milliondeler av magnetfeltet (noen få bit av 1,44 millioner bit) før filer ødelegges. Men man må nok legge magnetene veldig nært og trolig over lengre tid før det skal ha noen stor innvirkning.

 

På den videregående skolen jeg gikk hadde noen gjort faenskap på ett av lærerenes kontor. Læreren hadde en papirsorteringshylle av plast han brukte å ha disketter liggende. Like under der diskettene brukte å ligge var det noen som hadde tapet fast en magnet. Diskettene fungerte bestandig kort tid etter de var lagt der, men dagen etter var det som oftest noe feil. Læreren forbannet selvfølgelig kvaliteten på de elendige diskettene i lang tid. Men en dag fant han ut av faenskapet og ble selvfølgelig fly forbanna. Jaja, dette ble kanskje litt utenfor temaet men men :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Var det ikke på Mythbusters de prøvde og ta livet av minibank kort med magneter og slo fast att det ikke gikk?

5707556[/snapback]

 

Jeg hadde en gang med meg bankkortet i baklomma da jeg skulle inn på en MR- scanning. Når jeg kom ut hadde jeg bare en plastbit med ei svart stripe på :nei:

Tabbe!

 

Magnetfelt KAN ødelegge bankkort.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Var det ikke på Mythbusters de prøvde og ta livet av minibank kort med magneter og slo fast att det ikke gikk?

5707556[/snapback]

 

Jeg hadde en gang med meg bankkortet i baklomma da jeg skulle inn på en MR- scanning. Når jeg kom ut hadde jeg bare en plastbit med ei svart stripe på :nei:

Tabbe!

 

Magnetfelt KAN ødelegge bankkort.

6714601[/snapback]

 

 

Nå kan megnetfeltet på en sånn MR sak være på opptill 70.000 gauss, det vil si at har du metall glidlås så blir den rivd ut av buksa di viss du kommer for nærme. Var på MR selv for litt siden, og ei jeg prata med der sa at viss dem hadde metallsenger i samme rom, og dem kom for nærme MR maskinen så satte dem seg fast med ett smell og du fikk ikke rikket den en millimeter. Så at bankkortet ditt døde skjønner jeg godt.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...