Gå til innhold

Hjemmelaget TDX klon, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med å lage en TDX klon etter oppskriften som Jan Fjeld-Nielsen har lagt ut på overklokking.no.

Jeg har ikke tenkt å overklokke og er mest opptatt av å få en stille maskin, dvs kjølingen trenger bare å være bra nok til at maskinen fungerer stabilt. Ikke opptatt av at den nødvendigvis skal ha et langt og lykkelig liv heller, den begynner jo å dra på åra allerede :)

CPU er en AMD XP 2400 og dersom det går bra har jeg tenkt å lage en blokk til skjermkortet også (GT6600).

Så til spørsmålet, jeg ser at Fjeld-Nielsen anbefaler å lage hull i kobber-bunnplaten i blokka slik at kjøleribba kommer i direkte kontakt med CPU'en. Jeg vurderer å droppe dette hullet og bare lodde kjøleribba oppå en hel kobberplate.

Dette for å gjøre hele konstruksjonen enklere og mindre sjanse for lekasjer.

Vurderer også å sette på kjøleribbe av aluminium hvis jeg ikke klarer å få tak i en kobberklump. Har noen aluminumskjøleribber liggende som jeg tenkte at kanskje kunne tilpasses formålet, vet bare ikke om kjøleegenskapene er gode nok, det er jo ikke så stor kjøleribbe en får plass til inne i en vannblokk.

Som sagt er jeg bare interessert i godt nok, ikke å dra de siste gradene ut av systemet.

Vil det funke?

Eller er jeg på vei rett ut i sorg, fortvilelse og overopphetet CPU?

Må jeg lage hull i bunnplata?

Kan en aluminiumsribbe funke bra nok?

Noen som har peiling/egne erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg laget en slik selv, uten å lage hull. Du bør nok bruke kobber, aluminium blir vanskelig å få sveiset sammen mot kobber som kan loddes med vanlig loddetinn samt at det leder varme en del bedre (selv om det finnes meget god alu og).

edit: fant et bilde av to av blokkene jeg har laget. Den ene er TDX-klone. Ser det ikke bra, men her er det rett og slett bare loddet på ribber på bunnplata. Bilde

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Jeg laget en slik selv, uten å lage hull. Du bør nok bruke kobber, aluminium blir vanskelig å få sveiset sammen mot kobber som kan loddes med vanlig loddetinn samt at det leder varme en del bedre (selv om det finnes meget god alu og).

edit: fant et bilde av to av blokkene jeg har laget. Den ene er TDX-klone. Ser det ikke bra, men her er det rett og slett bare loddet på ribber på bunnplata. Bilde

5472426[/snapback]

Takk for tipset. Har nå fått tak i kobber.

Oppdaget at det var en massiv kobbersylinder i senter av en kjøleribbe for en Celeron CPU jeg hadde liggende (kjøleribba ikke CPU'en :) ).

Skar bare av ribbene som var aluminium for å få tak i kobbersylinderen som var i senter av ribba.

Så nå blir det vannblokk :w00t:

Men hvis jeg skulle ha fortsatt med aluminiumsribba. Kunne en ikke da festet den med termisk lim? Ville ikke det gi brukbar kontakt? Noen som vet om termisk lim er vannfast?

Endret av OlavHW
Lenke til kommentar

Trådstarter:

Det er selvsagt fullt mulig å lodde en ribbe oppå en kobberplate, men effekten vil ikke bli den samme.

Clouet med å felle ribba inn i plata er jo best mulig kontakt mellom kjøleribbe og CPU.

Ettersom du ikke har behov for toppresultater, kan du derfor komme greit unna det hele med den metoden du er inne på.

Jeg tror du bør holde deg unna alu-løsning og termisk lim, jeg er i alle fall sterkt i tvil om det vil fungere bra.

Bruk heller kobber "all over", og sørg for å gjøre en GOD lodding!

Mvh

Jan F-N

Lenke til kommentar
Trådstarter:

Det er selvsagt fullt mulig å lodde en ribbe oppå en kobberplate, men effekten vil ikke bli den samme.

Clouet med å felle ribba inn i plata er jo best mulig kontakt mellom kjøleribbe og CPU.

Ettersom du ikke har behov for toppresultater, kan du derfor komme greit unna det hele med den metoden du er inne på.

Jeg tror du bør holde deg unna alu-løsning og termisk lim, jeg er i alle fall sterkt i tvil om det vil fungere bra.

Bruk heller kobber "all over", og sørg for å gjøre en GOD lodding!

Mvh

Jan F-N

5484265[/snapback]

Takk for svar begge to.

Da forsøker jeg med "all over" kobber løsning. Vi får jo se hvor bra loddinga blir, jeg skal forsøke å følge loddde-guiden, aldri loddet sånn før så det kan jo bli spennende :)

Må bare få tak i en kokeplate som er mer egnet enn den stekovnen jeg har. Den har en slags overopphetningssikring som gjør at den slår seg av når det blir for varmt. Kan tenke meg at det ikke er så optimalt når en skal lodde.

Ikke helt sikker på om kona ville bli så begeistret heller om jeg begynte med lodding av kjøleribber på keramikk-toppen.

Hva med gassgrill og en gammel stekepanne eller noe? Blir det varmt nok tro?

Lenke til kommentar

Det kan hende at gassgrill og stekepanne vil funke ja, men stekepanna bør i alle fall være fettfri først!

Ellers kan jeg forsikre deg om at lodding på kjeramikktopp ikke vil skade den på noen måte.

I loddeguiden gjorde jeg jo nettopp det, når jeg tok bilder av den blokka som ble brukt som illustrasjon.

Så bare ta det med ro, kjeramikktoppen tar ikke skade!

Vet ikke om du har lest loddeguiden? Det kan være greit å ta en titt på den, medmindre du er dreven på lodding: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=15350

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
Det kan hende at gassgrill og stekepanne vil funke ja, men stekepanna bør i alle fall være fettfri først!

Ellers kan jeg forsikre deg om at lodding på kjeramikktopp ikke vil skade den på noen måte.

I loddeguiden gjorde jeg jo nettopp det, når jeg tok bilder av den blokka som ble brukt som illustrasjon.

Så bare ta det med ro, kjeramikktoppen tar ikke skade!

Vet ikke om du har lest loddeguiden? Det kan være greit å ta en titt på den, medmindre du er dreven på lodding: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=15350

5487530[/snapback]

Takker og bukker igjen.

Keramikk topp funka kjempefint det. Hadde oversett at det var det du brukte da jeg leste loddeguiden første gangen :) Ser jo nå at du til og med presiserte at keramikk topp funket like bra som gamle :blush:

Vel da er det bare sammenføyning og resten igjen :thumbup:

Og så er det bare å vente på at pumpe, radiator og slanger skal ankomme fra shg.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...