T0mmy Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Hei Har et problem som jeg tror kan løses ved å konvertere tekst til tall: I index.php ligger det funksjoner for å vise alle meldinger, eller en enkelt melding. Ved å skrive index.php?nr=alle, kommer alle meldinger opp, men så vil jeg at index.php?nr=3 skal vise melding nr 3, index.php?nr=7 melding 7 osv. Problemet er bare at $nr ikke kan brukes i regnestykker. Derfor tror jeg at dette tekst-tallet må konverteres til et tall. Spørsmålet er da: Er det noen som vet hvordan dette kan gjøres? Kan man eventuelt på en annen måte få $nr til å registreres som en tallverdi som kan brukes videre? Hvordan fungerer dette dersom $nr=alle? Lenke til kommentar
simenss Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Vet ikke om jeg forstår helt, men om du går til adressen index.php?tall=5 skal denne koden fungere helt fint: <?php $nytt_tall = 10; $produkt = $_GET['tall']+$nytt_tall; // Legger sammen de to tallene print($produkt); ?> Lenke til kommentar
T0mmy Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 Hvis jeg kun legger inn koden du har skrevet i en index.php-fil får jeg 15 til svar, men når siden er inkludert i andre sider, får jeg 10. Hvordan henter jeg ut 'id' i denne fila: index.php?page=messages&id=5 ? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 (endret) Bruk følgende kode, så blir det tall (integer): $nr = $_GET['nr']; $int_nr = intval($nr); Endret 21. januar 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
T0mmy Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 (endret) Tusen takk for all hjelp. Begge metoder fungerer, men hadde plassert feil variabel i en IF-funksjon, derfor brukte den ikke GET i det hele tatt. EDIT: Etter nærmere undersøkelser er det bare denne koden som fungerer ordentlig: $nr = $_GET['nr']; $int_nr = intval($nr); Dersom man bare bruker $nr = $_GET['nr']; blir tallet 10 tolket som 1. Det kan virke som den kun bruker det første sifferet. Endret 21. januar 2006 av T0mmy Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Du burde også kunne bruke: $nr = (int) $_GET['nr']; Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå