Gå til innhold

Vurderer kjøp av digitalt kamera?

Anbefalte innlegg

Jeg går 2.året på Medier og Kommunikasjon VK1. Etter siste året der lurer jeg på om jeg skal begynne å jobbe som fotograf. På skolen bruker vi fotokameraer som Canon EOS 300 og 350D.

Jeg har et kamera nå hjemme: Sanyo Xacti S4 - 4.0 megapiksler. Bruker bare Autofokus på det. Vet ikke hvordan jeg stiller manuelt. Tar helt greie bilder.

Jeg har lappen om 10 dager. Etter dette har jeg litt lyst til å kjøpe et Speilrefleks kamera (digitalt).

Jeg har noen tanker om hva kameraer må inneholde av menyer/funksjoner.

Pris: Under 10.000 kroner!

- Megapiksler 6.2 - 8.0.

- Lukkertid

- Blenderåpning

- eksponering: Manuell og Autofokus

- ISO-verdi

- Brennevidde

- En Linse med maks: 55-200 mm (zoom)

- Blitz

- Norsk meny

- Minnekort 1 GB

Hvilket kamera og merke bør jeg eventuelt satse på da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kopierer inn mitt innlegg i en annen tråd

Jeg har selv nettopp vært gjennom samme prossessen se tråden Superzoom eller speilrefleks?.

Videre tar også disse trådene opp samme tema:

Silly Question fra en nybegynner innen digital

Canon EOS 350D — Nybegynner, tør jeg?

Canon EOS350D/Nikon 50D eller Olympus E-500?

Hva bør jeg velge? Canon 350D vs Konica Minolta 5D

Konklusjonen er mer eller mindre at kameraene i denne i prisklassen har bortimot lik bildekvalitet, selvfølgelig med noen nyanse forskjeller. Jeg er også nybegynner og i steden for å lete etter nyanser jeg ikke er i stand til å finne, valgte jeg det kameraet som føltes best i hånda mi. For meg var det Konica Minolta 5D.

Forøvrig er kameraene som kan komme i nærheten av et budsjett på 6000 kr.

Olympus E-500 14-45mm 5999 (foto og video) og elkjøp

Konica Minolta 5D 18-70mm 5799,- (fotoknudsen), 5999, (japanfoto)

Nikon D50 18-55mm 5499 (elkjøp)

Lykke til med valget.

Forøvrig er vel Canon de eneste som leverer kamera med norsk meny.

Dette er bare speilrefleks kamera, det mulig det finnes kompaktkameraer som vil dekke ditt behov.

edit Nixon feilen :blush:

Endret av kimare
Lenke til kommentar
- Megapiksler 6.2 - 8.0.

- Lukkertid

- Blenderåpning

- eksponering: Manuell og Autofokus

- ISO-verdi

- Brennevidde

- En Linse med maks: 55-200 mm (zoom)

- Blitz

- Norsk meny

- Minnekort 1 GB

Hvilket kamera og merke bør jeg eventuelt satse på da?

5472121[/snapback]

-Megapixler: Alle nye DSLR (digitale speilrefleks) har minst 6 megapixler i dag. Unntaket er Nikon D2H som har fire om jeg ikke tar helt feil. Det er fordi det er et rent pressekamera og det er lagt vekt på ting man ikke kan gjennomføre om man har for mange megapixler. Uansett så er forskjellen mellom seks og åtte megapixler så minimal at det ikke bør avgjøre hvilket kamera du velger. Først i A3 eller større vil du se forskjell, og det om du studerer bildet nøye.

-Lukkertid og blenderåpning kan stilles manuelt på alle DSLR. Forskjellen på hvor rask og treg lukkertid (tiden du lar lys slippe inn til bildebrikken) du kan ha, avhenger av kameraet. Hvor stor og liten blenderåpning du kan ha, avhenger av objektivet (jo mindre tall, jo større åpning og jo mer lys slipper inn).

-Vet ikke hvorfor du har eksponering og autofokus på samme punkt. Dette er to helt forskjellige faktorer. Eksponering bestemmer om bildene dine blir for lyse, for mørke, eller riktig lyse. Alle kamera inneholder en såkalt "lysmåler". Denne er stort sett av god nok kvalitet til at bildene blir gjennomgående riktig eksponerte. Du kan selv overstyre denne funksjonen, men da bør du vite hva du gjør. Autofokus går på om kameraet/objektivet selv stiller skarpt for deg, slik at du slipper det. Alle DSLR i dag har valg for både manuell og autofokus.

-ISO verdi kan også stilles manuelt på alle DSLR. Jo lavere ISO verdi, jo renere bilder får du. Jo høyere ISO verdi, jo mer lysfølsom er bildebrikken (som igjen gjør at du kan bruke mindre blenderåpninger eller kortere lukkertid), men det fører til mer støy og bør kun brukes om blender og lukker er presset til det ytterste av hva som kan aksepteres i en gitt situasjon.

-Brennvidde. Her forvirrer du meg litt. Å sette opp brennvidde som et krav/ønske blir litt en selvmotsigelse så lenge du ikke setter opp hvilken brennvidde du ønsker. Objektivet du kjøper, bestemmer hvilken brennvidde du har. Kit-objektivet er stort sett 18-55 eller 18-70. Om man sammenligner med filmbasert speilrefleks, så gir det et utsnitt tilsvarende ca. 28-85 eller 28-105. Kigulu linker til en side du bør sjekke ut (Olympus bruker et litt annet system, så her er kit-linsen 14-45, men den tilsvarer allikevel ca. 28-85).

-En linse med maks 55-200. HER kommer du med et krav til brennvidde. 55-200 er lite anvendelig til innendørsbilder, så jeg regner med at du ønsker denne telezoomlinsen i tillegg til kit-linsen (vet ikke hvorfor du skriver maks, eller om du egentlig mener minimum. Jo høyere det andre tallet er, jo mer kan du zoome). Alle produsenter har objektiver som enten er 55-200 eller noe i nærheten, og noen selger også pakker med begge objektivene. Men om de ikke gjør det, går det fint an å kjøpe denne ved siden av.

-Blits. Alle DSLR i din prisklasse har innebygget blits. Den er ikke spesielt sterk, og det kan være at du ønsker en ekstern blits som settes på kameraet. Dette er også noe alle produsenter har tilgjengelig.

-Norsk meny. Tror det kun er Canon som har dette. Olympus har på sine kompaktkamera mulighet for å laste dette ned fra nettet, men vet ikke om dette gjelder speilrefleksene deres. De andre produsentene har stort sett svensk menyspråk, men jeg foretrekker engelsk fremfor både norsk og svensk. Det er fordi det er de engelske termene som brukes rundt om i verden. Lærer du deg de norske, kan det være at du lærer deg et annet kameraspråk enn "alle" andre. Det er derfor best å holde seg til engelsk om du behersker dette noenlunde. De vanlige norske termene som lukker og blender, lærer man fort uansett. De engelske er litt mer vriene å lære, om man ikke omgår dette daglig.

-Minnekort 1GB. Det følger aldri med minnekort med DSLR, med mindre butikken setter sammen dette spesielt. Men minnekort kan kjøpes ved siden av, i alle størrelser fra 128MB til 4GB (avhengig av type minnekort). 1 GB er stort sett mest fornuftig med tanke på pris pr. megabyte. Se etter minnekort fra produsentene Lexar og Sandisk da de lager de mest stabile og driftsikre minnekortene på markedet.

Ikke for å være frekk eller noe, men jeg tror du kan ha godt av å lese litt om foto og den tekniske siden av det om du ønsker å kjøpe speilrefleks. For de som ikke er inne i de tekniske begrepene, kan et semikompakt (eller kanskje til og med et kompakt) være et langt bedre valg. De er lettere å bruke teknisk riktig, og har veldig anvendelig optikk innebygget i kamera. Skal du ha like anvendelig optikk som f.eks Panasonic FZ-30 på et DSLR, må du ut med mange tusen mer enn 10.000. Kvaliteten på disse objektivene er stort sett også bedre enn kit-objektivene til mange DSLR. Ulempen er mindre bildebrikke (den som registrerer lyset), og da kan man risikere bilder med mye støy/korn om man tar bilder der det ikke er godt dagslys. Vil anbefale at du leser nøye gjennom diskusjonene som kimare linker til, for jeg tror ikke du er klar for et DSLR riktig ennå. Og om du insisterer på et DSLR, så MÅ du være klar over ulempene (som i riktige hender og riktig lommebok blir en fordel) i tillegg til de åpenbare fordelene som alle vil nyte godt av, samt at du leser en bok eller to som forklarer de tekniske aspektene innenfor fotoverdene. Du kan også lese en bok om bildekomposisjon og den mer kunstneriske siden ved det, men først er du nødt til å lære det tekniske.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Okei.. Ja jeg har litt lyst å kjøpe Canon EOS 300D.. Det er det fotokameraet jeg bruker på videregående når jeg har foto. Jeg er veldig fornøyd med det kameraet. Kjempebra på alle måter, enkelt å bruke. :D

5613743[/snapback]

Deter et år siden de solgte den modellen, men brukte kit bør kunne skaffes for under 4000. Det er vanskelig å finne en fornuftig selger (som vet hva kamera faktisk er verdt), og du bør vite at zoomen er mer uskarp enn noen av de alternativene som er på markedet i dag, inklusiv 350D. Den var nemlig utstyrt med MkI-versjonen av Canons 18-55, mens dagens modeller er utstyrt med en klart forbedret MkII.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...