UUnreal Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 En kammerat av meg har kjøpt disse for ca. 3000. Men lyden blir lav over pc`en. Hvor kan man få kjøpt sånne små forsterkere som man kan plugge mellom pc og headset? Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Lyden blir lav fordi disse hodetelefonene er ganske tungdrevne. Men bra er de, så de fortjener en bedre hodetelefonforsterker enn den dritten som står i Pc'en... ;-) Her er noen: http://www.mamoz.no/produkt/REGA+EAR/Rega_...forsterker.html http://www.lydrommet.no/artikkel/produkt/vis.html?id=14604 http://www.ibsenstudio.no/produkt.aspx?item=0-99-ATDH http://www.audioart.no/tilbud.php Endret 21. januar 2006 av Knottpøbeln Lenke til kommentar
JensL Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 En HD650 fortjener definitivt en dedikert hodetelefonforsterker, og gjerne så bra som mulig. Meier-Audio's Corda-serie driver HD650 meget bra. Eller kanskje en Aria med USB? HPX.no har noen Corda'er i systemet. Musical Fidelity X-can V3 som Audioart har, skal være verdt en titt også. Ellers finnes det masse info om bra forsterkere på Headfi.com. Lenke til kommentar
UUnreal Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 En HD650 fortjener definitivt en dedikert hodetelefonforsterker, og gjerne så bra som mulig. Meier-Audio's Corda-serie driver HD650 meget bra. Eller kanskje en Aria med USB? HPX.no har noen Corda'er i systemet. Musical Fidelity X-can V3 som Audioart har, skal være verdt en titt også. Ellers finnes det masse info om bra forsterkere på Headfi.com. 5472380[/snapback] Har du noen linker til disse? Sjekket ut hpx og headfi. Ingen under 1000 kr? Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Om du sjekker linkene mine, så finner du den fra Musical Fidelity der. Riktignok har jeg linket til tilbudssida, og det tilbudet har dessverre gått ut. Lenke til kommentar
JensL Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Hvis man ikke har mer enn 1.000,- for å kjøpe forsterker til HD650, er det nesten like greit å la være. Man finner alltids noen byggesett til en bra pris som funker ok, eller kjøper med seg noe på reise i Kina, men ellers er utvalget dårlig. Du kan jo prøve å se litt på PortaCorda MkIII USB. Den drev ihvertfall mine Beyerdynamic DT770-250 Pro helt greit. Prisen er ca. 2.300,-. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Du kan jo prøve å se litt på PortaCorda MkIII USB. Den drev ihvertfall mine Beyerdynamic DT770-250 Pro helt greit. Prisen er ca. 2.300,-. 5475859[/snapback] Har selv HD650 og PortaCorda MkIII USB og de fungerer ypperlig sammen i mine ører. Forsterkeren har ingen problemer med å drive hodetelefonene selv med USB som spenningskilde. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 www.ornec.com Finnes en forsterker til 1100kr levert på døren. Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 www.ornec.com Finnes en forsterker til 1100kr levert på døren. 5513448[/snapback] Denne tråden interesserer meg litt fordi jeg også er på jakt etter en bra hodetelefonforsterker som er i stand til å drive høyohmige headsett, og samtidig har innebygget DAC, altså f.eks. USB-tilkobling. Da slipper jeg unna det crappy lydkortet i min bærbare helt og holdent! Og hvis dere tror dere har bedre innebygget lydkort i maskina deres tar dere feil! Til UUnreal: Husk at HD650 har en impedanse på 300ohm. Det betyr at mange av de batteridrevne hodetelefonforsterkeren er uegnet. Bla to av de som er på siden www.ornec.com, som CFD linker til, blir omtalt som egnet til lavohmige headsett i range 16-64 ohm. Altså ikke HD650. Jeg vet ikke om ditt krav inkluderer en så stor grad av mobilitet at forsterkeren må være batteridrevet Hvis jeg skal gjøre litt kvalifisert gjetting, tror jeg det er få batteridrevne hodetelefonforsterkere som er i stand til å drive høyohmige sett tilfredsstillende, da supplyvoltage rett og slett er for lav. Tenk på Ohms lov osv, så får du rett og slett ikke strøm nok igjennom, og dermed ikke tilfredsstillende volum eller dynamikkrespons. Skulle det finnes en batteridrevet forsterker som er egnet gjetter jeg på at den minimum bruker 9V-batterier, og gjerne flere av dem kanskje i serie...? Det som derimot er interessant (for min del iallefall), er hvordan disse med innebygget DAC, og strømforsyning via USB-kabelen yter. F.eks. denne Portacorda noen har nevnt. Her hadde det vært interessant å høre hva folk har prøvd, og erfaringer, og anbefalinger! Beklager at jeg stjeler tråden din litt, UUnreal, men jeg gidder ikke starte en så lik tråd selv. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) knottpøbel: Det er faktisk flere amper man kan bygge selv som kan drive 300ohms telefoner.. Finnes flere cmoy amper som klarer 300ohms telefoner fint. Å si noe annet er tull Du kan jo alltids bygge en slik : http://diyparadise.com/dackit/1545bdackit.html Venter på deler til å bygge den selv. Skal brukes sammen med noen 3" fulltoner og en DIY chipamp på 6W. Endret 28. januar 2006 av CFD Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 knottpøbel: Det er faktisk flere amper man kan bygge selv som kan drive 300ohms telefoner.. Finnes flere cmoy amper som klarer 300ohms telefoner fint. Å si noe annet er tull Du kan jo alltids bygge en slik : http://diyparadise.com/dackit/1545bdackit.html Venter på deler til å bygge den selv. Skal brukes sammen med noen 3" fulltoner og en DIY chipamp på 6W. 5514685[/snapback] CFD: Har ikke sagt at man ikke kan bygge bra saker selv! Det eneste jeg sa var konkret at bla. de to første hodetelefonforsterkerne på den sida du linka til står oppgitt at det er egnet for headsett med 16-64ohm... Altså ikke 300ohm eller mer! Disse var jo heller ikke selvbygg. Om man går inn på sida til Portacorda og leser i manualen, sier jo de selv at om man kjører denne på batteridrift, kan resultatet med tungdrevne headsett bli lavt volum. De anbefaler i så tilfelle å benytte ekstern strømforsyning opp til 28V. Dette skulle understøtte teorien min, som ikke handler om å bygge selv, om at de FLESTE batteridrevne hodetelefonforsterkere ikke er godt egnet til høyohmige headsett. Forøvrig står det ganske interessante ting på sida til Portacorda, http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/index.htm , om hvordan man kan modifisere utgangsimpedansen på sin hodetelefonforsterker for en bedre match med sitt headsett... Lenke til kommentar
CFD Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) Liten misforståelse da. Ellers stilte jeg gain i min cmoy selv. Slik at den passer sammen med mine hodetelefoner DT770pro.. Er nesten litt synd at man ikke kan stille gain på de fleste kjøpeforsterkere med en bryter utenpå , man får fort "dilla" på hodetelefoner og da er det ikke nok med 1stk. (selv har jeg 2stk nå , snart 3stk med gradoene som kommer i posten snart) EDIT: Jeg vil anbefale deg å bygge en forsterker UUnreal. Da kommer den totale kostnaden på under 1000kr og du har noe portabelt som kan drives av 2stk 9volt batterier eller 12V ,men du får ikke like mye kraft fra 12V. Du kan muligens også bruke +-12V fra PSU også hvis denne kun skal stå fast. (24V mao) Endret 29. januar 2006 av CFD Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Det som derimot er interessant (for min del iallefall), er hvordan disse med innebygget DAC, og strømforsyning via USB-kabelen yter. F.eks. denne Portacorda noen har nevnt. Her hadde det vært interessant å høre hva folk har prøvd, og erfaringer, og anbefalinger! Beklager at jeg stjeler tråden din litt, UUnreal, men jeg gidder ikke starte en så lik tråd selv. 5514114[/snapback] Portacordaen min driver HD650 helt fint på USB, og etter hva jeg har forstått er det da 10V den får (USB har 5V som blir doblet i forsterkeren til 10V). Jeg har desverre ikke prøvd med et 9V batteri (som er det denne forsterkeren bruker), men man skulle vel tro det ville gå fint siden 10V fungerer så bra som det gjør. Noen sammenligning med andre forsterkere kan jeg ikke gi, men jeg er i allfall veldig fornøyd med PortaCorda mkIII. Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Det som derimot er interessant (for min del iallefall), er hvordan disse med innebygget DAC, og strømforsyning via USB-kabelen yter. F.eks. denne Portacorda noen har nevnt. Her hadde det vært interessant å høre hva folk har prøvd, og erfaringer, og anbefalinger! Beklager at jeg stjeler tråden din litt, UUnreal, men jeg gidder ikke starte en så lik tråd selv. 5514114[/snapback] Portacordaen min driver HD650 helt fint på USB, og etter hva jeg har forstått er det da 10V den får (USB har 5V som blir doblet i forsterkeren til 10V). Jeg har desverre ikke prøvd med et 9V batteri (som er det denne forsterkeren bruker), men man skulle vel tro det ville gå fint siden 10V fungerer så bra som det gjør. Noen sammenligning med andre forsterkere kan jeg ikke gi, men jeg er i allfall veldig fornøyd med PortaCorda mkIII. 5527265[/snapback] Skulle gjerne likt og vite åssen forsterkern din dobler likespenning.. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Skulle gjerne likt og vite åssen forsterkern din dobler likespenning.. 5527302[/snapback] Har lurt litt på det jeg også, men jeg er ikke så interessert i elektronikk at jeg har lett etter noen forklaring. Produsenten sier det er slik, og jeg bryr meg egentlig ikke. Enten er 5V fra USB nok til å drive HD650 bra, eller så blir spenningen doblet til 10V. Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Skulle gjerne likt og vite åssen forsterkern din dobler likespenning.. 5527302[/snapback] Har lurt litt på det jeg også, men jeg er ikke så interessert i elektronikk at jeg har lett etter noen forklaring. Produsenten sier det er slik, og jeg bryr meg egentlig ikke. Enten er 5V fra USB nok til å drive HD650 bra, eller så blir spenningen doblet til 10V. 5527891[/snapback] Fullt mulig! Det finnes både induktive og kapasitive spenningsdoblere. De induktive er dog som regel mye dyrere enn de kapasitive. Det er ganske enkelt å "lage" selv også. F.eks. med en slik: http://www.elfa.se/pdf/69/06956007.pdf Det som skjer inni, er ofte en slags "charge pump"-krets som benytter vipper/oscillatorer, og kondensatorer for å konvertere spenningen. Lenge siden jeg gikk på "ingeniøren", men det var noe sånt ja... Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Driver å bygger en Millett Hybrid Rør Hodeletelefon forsterker her nå,den skal være meget bra,og ender ikke opp å koste så alt for mye. Burde klare å bygge den for 1500.- , jeg er vel oppe i 2k nå,men har og valgt det beste av komponenter. Skal bruke den på pc'en,så skal snart bygge en egen usb dac og,så lyden blir optimal Blir og en Tangent's Mint (cmoy) etterhvert og,så jeg får drevet disse DT 770 Pro 250ohm'ene når den er kobla til ipoden. Ville kansje kjøpt en litt bra forsterker til HD650 da de er meget bra. Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Det som derimot er interessant (for min del iallefall), er hvordan disse med innebygget DAC, og strømforsyning via USB-kabelen yter. F.eks. denne Portacorda noen har nevnt. Her hadde det vært interessant å høre hva folk har prøvd, og erfaringer, og anbefalinger! Beklager at jeg stjeler tråden din litt, UUnreal, men jeg gidder ikke starte en så lik tråd selv. 5514114[/snapback] Portacordaen min driver HD650 helt fint på USB, og etter hva jeg har forstått er det da 10V den får (USB har 5V som blir doblet i forsterkeren til 10V). Jeg har desverre ikke prøvd med et 9V batteri (som er det denne forsterkeren bruker), men man skulle vel tro det ville gå fint siden 10V fungerer så bra som det gjør. Noen sammenligning med andre forsterkere kan jeg ikke gi, men jeg er i allfall veldig fornøyd med PortaCorda mkIII. 5527265[/snapback] Har du prøvd å "A/B-teste" DAC'en ved å sammenligne lyd når du bruker den i USB-modus, og om du tar Line-Out fra lydkortet i PCen? Lenke til kommentar
Ponnypetra Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) Jeg jakter også på en headsett amp med USB tilkobling og innebygget DAC som jeg tenkte jeg skulle bruke med Senheiser HD 280 pro, og har funnet denne hos HeadRoom: Total Bithead Har noen prøvd den? Eller har noen erfaringer med Headroom? går det grei tå handle derifra? Eller er eneste alternativet den Portacordaen...? Endret 14. februar 2006 av Ponnypetra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå