killer_rabbit Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Heisan, har problemer med at kun den ene cpu'en kjører. Har flashet bios, installert MS hotfix'en for dualcore cpu's osv. Problemet og feilmeldingne jeg får er HELT identiske med de i DENNE posten, bortsett fra at denne fyren altså får opp noe som kan likne på 2 grafer inder performance-tabben i task manager. Jeg får opp noe som ligner hvis jeg velger "show kernel times"(hva nå det er??), men jeg får da opp 3 grafer,1 grønn, gul og rød. Kan nesten se ut som det er det som er tilfellet i posten jeg linket til også? Jeg får også akkurat samme feilmelding som i posten jeg referer til når jeg starter amd power monitor... Problemet er altså at i device-manager ligger det 2 cpu'er. I task manager under processes er det kun EN graf(har da huket av for en graf pr cpu). I bios står det : Cpu type : AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.4GHz Socket 939 Cpu speed : 2400 Mhz og ikke noe mer. Er dette korrekt? Må innrømme at jeg begynner å bli rimelig frustrert, er det noen som kan hjelpe meg her?? Maskin specs er : -Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16 -AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.4GHz Socket 939 -Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kjører WinXp Prof. All hjelp mottas med takk, hehe Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Kjør sisoft sandra og test cpu'en din og sammenlign med x2 4800+ som de allerede har testa. Får du samme resultat har det kanskej ikke så mye å si? Lenke til kommentar
killer_rabbit Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Kjør sisoft sandra og test cpu'en din og sammenlign med x2 4800+ som de allerede har testa. Får du samme resultat har det kanskej ikke så mye å si? 5471734[/snapback] Høres ut som en god ide, skal sjekke jeg Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Det er som oftest veldig lurt å instellere os på nytt når man bytter cpu. Hvis systemet ser ut til å kjøre på 1 kjerne, så kan du bare ta en clean install, det er bare sunt for systemet også. Lenke til kommentar
killer_rabbit Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Det er som oftest veldig lurt å instellere os på nytt når man bytter cpu. Hvis systemet ser ut til å kjøre på 1 kjerne, så kan du bare ta en clean install, det er bare sunt for systemet også. 5471783[/snapback] Vel, pc'en kom splitter ny med denne cpu'en og OS ferdig installert, så det har aldri vært en annen cpu på dette hovedkortet. Så i utgangspunktet skulle jeg vel ikke behøve å re-installere? Gjorde som du forslo, og kjørte testen, og joda, ligger temmelig nøyaktig på halvparten av x2 4800 referansen Dette kan jo gå en stakkar rent på nervene, haha :!: Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Da er det noe som ikke stemmer... Det er sikkert noen andre som har mer peiling som kna hjelpe deg. Men det kan hjelpe å installere windows på nytt. Har lest det mange tråder. Man kan også forandre på noen innstillinger i windows, men jeg vet ikke hva man skal gjøre , hehe Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Skriv "devmgmt.msc" i run og utvid "computer" og fortell oss hva som ligger der. EDIT: Slik snobel sier finner du hvilket HAL du bruker på den plassen jeg viser på bildet mitt. Er den "ACPI Uniprocessor PC" må du endre driveren til "ACPI Multiprocessor PC". Endret 20. januar 2006 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
snobel Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Sjekk at maskinen kjører med Multiprossessor HAL. Se under Device Manager\Computer. Om det er Uniprocessor HAL som brukes så kan du bytte til Multi "HAL" vha "update driver". Litt mer info: http://support.microsoft.com/?kbid=309283 http://support.microsoft.com/kb/234558 Lenke til kommentar
killer_rabbit Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 Tusen takk for tips og hjelp Hadde nesten gitt opp jeg, hehe. Vel slik ser Device Manager ut etter og ha kjørt devmgmt.msc og utvidet computer Når jeg følger "steg for steg" prosedyren som snobel linket til(den nederste linken), stopper det opp på steg 4 fordi jeg ikke for opp noe valg for å vise "a list of known drivers for this device". Ble noen klokere av dette? Takker igjen så mye for hjelp så langt Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 (endret) Grunnen til at du ikke kan utføre steg 4 er at den forklaringen er for Windows 2000 hvor du selv kan velge hvilket HAL du vil bruke. XP derimot har visse regler som bestemmer hva du får lov til å bytte til. Hos meg ser driveroppdateringen slik ut: (Du velger selvsagt nei til søking etter driver på winupdate, nei til søking på disk og at du manuelt vil velge driveren) http://brillegeit.com/macpi.JPG EDIT: I devmgmt.msc, er det to prosessorer under "Processors" ? Og hva får du ut når du skriver "echo %number_of_processors%" i CMD ? Endret 21. januar 2006 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
killer_rabbit Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 Hei igjen:) Slik ser det ut når jeg skal velge driver manuelt og når jeg skriver echo %number_of_processors% i CMD : I devmgmt.msc, er det to prosessorer : Huff, skjønner ingenting her jeg altså Kanskje dette kan si deg noe mer? Setter stor pris på hjelpen iallefall Lenke til kommentar
Filla Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Longshoot men: Har du innstallert X2 driveren til AMD ? Lenke til kommentar
killer_rabbit Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 Longshoot men: Har du innstallert X2 driveren til AMD ? 5477831[/snapback] Jepp, har installert den også, merkelige greier dette altså Lenke til kommentar
Filla Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Vet det er surt, men det heller vel mot en full reinstall. Lenke til kommentar
snobel Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Kan prøve en "repair" før en gjør en full reinstall. http://support.microsoft.com/default.aspx?...1&Product=winxp Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Har vært borti samme problemet med en Intel. Du MÅ ta en reinstall og trykke "F2" *Samme sted hvor du trykker F6 for og legge in chipsetdrivere* Også velge Multi ACPI... Du kommer deg desverre ikke utenom..... Det legger hele basisen på hvordan XP skal oppføre seg i henhold til prossessor! Lenke til kommentar
Carridhin Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Vel, jeg fikk nettopp en x2 4400+, og hadde akkurat samme problem. Legger du inn OS'et på nytt er jeg nesten 100% sikker på at ting går i orden. Gjorde ihvertfall det for meg Why? Ikke spør meg - men bare gjør det ihvertfall Lenke til kommentar
killer_rabbit Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 Hehe, jepp da biter jeg i det sure eplet og kjører re-install, skal si fra her hvordan det gikk Lenke til kommentar
killer_rabbit Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Jepp, da er re-install gjort, og nå fungerer alt som en drøm Stor takk til alle sammen for hjelp Lenke til kommentar
dc Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 måtte du gjøre noe under installasjonen for å få det til å funke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå